اقدام مرموز نتانیاهو در دفتر نخست‌وزیری

یک رسانه صهیونیستی خبر داد که نخست‌وزیر سابق این رژیم پیش از ترک دفتر نخست‌وزیری، یک سری اسناد را که هنوز مشخص نشده چه بوده‌اند، از بین برده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛  روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص»، امروز (جمعه)، خبر داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گذشته و پیش از ورود «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید به دفتر مخصوص نخست‌وزیری، با استفاده از دستگاه کاغذ خُردکن اسنادی را از بین برده است.

پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از هاآرتص گزارش داد که برخی از کارمندان دفتر نخست‌وزیری خبر دادند نتانیاهو دستور پاره کردن اسناد مذکور صادر کرده و کمدهای حفظ اسناد در اتاق‌هایی بوده‌اند که کسی جز نخست‌وزیر و دستیاران ارشد او امکان حضور در آن را نداشته‌اند. 

طبق این گزارش، اسنادی که در کمدها نگهداری می‌شوند، معمولا شامل برنامه‌های زمانی کارمندان ارشد دفتر نخست‌وزیری و برنامه کار دائم آن‌ها و دیگر اسناد بوده و هنوز مشخص نشده که کدام اسناد دقیقا از بین برده شده و حجم این اسناد چقدر بوده است.

به‌رغم آنکه بنیامین نتانیاهو این موضوع را تکذیب کرده؛ اما دفتر نخست‌وزیری اعلام کرده است که در این خصوص تحقیق خواهد کرد.

مطابق با قوانین رژیم صهیونیستی، بخشی از اسناد محفوظ در کمدها به آرشیو نخست‌وزیر جدید منتقل شده تا نفتالی بنت و کابینه او بر اساس نیاز از آن‌ها استفاده کنند؛ اما پاره کردن اسناد اقدامی کاملا غیرقانونی است و باید تمام اسناد چه شخصی چه غیرشخصی در آرشیو دفتر نخست‌وزیر نگهداری شود.

هاآرتص در ادامه به نقل از برخی منابع قضایی بلندپایه گزارش داد که آنچه در دفتر نتانیاهو رخ داده، کاملا غیرعادی بوده و تمام اسناد شخصی از جمله برنامه‌های زمانی بایست در آرشیو باقی بمانند و نخست‌وزیر کنونی اجازه دسترسی محدود به آن‌ها را داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده این اولین باری نیست که نتانیاهو در اقدامی غیرقانونی اسناد را پس از پایان دوره ریاستش دست کاری می‌کند. او در سال ۱۹۹۹ چند هفته پیش از آنکه «ایهود باراک» در انتخابات پیروز شود، اسنادی محرمانه را که بخشی از آن‌ فوق‌محرمانه عنوان شده بودند بر خلاف قانون از دفتر نخست‌وزیری برداشت.

نتانیاهو طی چند روز گذشته پس از آنکه از سمتش کنار رفت، برگزاری مراسم تبادل منصب با نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید را نپذیرفت و تنها در دیداری نیم‌ساعته با او جلسه‌ای داشت. منابع آگاه خبر دادند که در این دیداد تنها یک موضوع امنیتی و چند موضوع سیاسی مطرح شد و پس از آن نتانیاهو هیچ صحبتی با نفتالی بنت نکرد.

در همین خصوص، روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارانوت»، روز چهارشنبه، هفته جاری خبر داده بود که نتانیاهو در جلسه نیم‌ساعته‌ با بنت اطلاعات حساسی را در اختیار نخست‌وزیر جدید قرار نداده است.

بر اساس گزارش مذکور، نتانیاهو در این جلسه هیچ اطلاعاتی درباره روابط با عربستان سعودی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور و وضعیت روابط تل‌آویو و ریاض و همچنین روابط با دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین و امارات و روسیه به نفتالی بنت ارائه نکرد.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی پس از کش و قوس‌های فراوان یکشنبه‌شب از کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رأی اعتماد گرفت و مقرر شد نفتالی بنت، منصب نخست‌وزیری این رژیم را در اختیار بگیرد.

نفتالی بنت قرار است به مدت دو سال نخست‌وزیر شود و پس از او، در خرداد ۱۴۰۲ «یائیر لاپید» از حزب «یش عتید» نخست‌وزیری را در سرزمین‌های اشغالی بر عهده بگیرد؛ البته به شرطی که کابینه فعلی بتواند با توجه به ائتلاف احزاب مختلف و بعضا متضاد هم دوام بیاورد.

با بر سر کار آمدن کابینه جدید در فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو  پس از دوازده سال از کابینه رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شد.

کد خبر: 1099899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =