روسیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود

وزارت خارجه روسیه اعلام کردکه شش ماه پس از این ابلاغیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزارت خارجه روسیه روز جمعه به تمامی کشورهای عضو ابلاغ کرد که شش ماه پس از این ابلاغیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود که این بدان معناست که این موضوع روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۰) اتفاق خواهد افتاد.

روسیه همچنین از کشورهای عضو این پیمان خواست تا کنفرانسی را در سریعترین زمان ممکن برگزار کرده تا پیامدهای خروج از توافق را بررسی کنند. علاوه بر آن، مسکو تاکید کرد که آمریکا مسئول فروپاشی پیمان آسمان‌های باز است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «این انتظار که برتری فنی غرب این امکان را فراهم می‌کند که روسیه دور زده یا اینکه به حاشیه رانده شود، توجیه پذیر نیست».

دولت «دونالد ترامپ» در تاریخ  ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای از خروج رسمی آمریکا از پیمان آسمان‌های باز خبر داد، اما روسیه اعلام کرد که در این پیمان که ۳۴ کشور عضو آن هستند، باقی می‌ماند. با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس چند روز قبل گزارش داد که دولت آمریکا، روسیه را از تصمیم خود برای نپیوستن به این معاهده کلیدی میان روسیه و ناتو مطلع کرده است.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۴ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خوانده و گفته بود، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1099916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =