معرفی برگزیدگان جشنواره «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی»

نخستین جشنواره ملی «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» برگزیدگان خود را با برپایی مراسمی آنلاین معرفی کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، آیین اختتامیه نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» با معرفی برگزیدگان در بخش‌های گوناگون خود عصر روز شنبه ۲۹ خردادماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

برپایی این مراسم به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا با جمع محدودی از مسئولان برپایی و برگزیدگان و پخش مستقیم از فضای مجازی همراه بود.

میلاد عرفانپور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در این مراسم که اجرای آن را سعید بیابانکی بر عهده داشت، گفت: این جشنواره در دو بخش تجلیل از «برترین آثار موسیقایی پیرامون وجود مبارک حضرت رسول اکرم» و «حمایت از ۱۰ هنرمند یا گروه هنری برتر برای تولید ۱۰ اثر شاخص موسیقایی پیرامون حضرت رسول اکرم» برگزار شده است که در بخش حمایت از آثار هنرمندان یا گروه‌های هنری، علاقه‌مندان می‌توانستند در گونه‌های متنوع حوزه موسیقی و سرود، طرح و ایده تولیدی خود را در موضوع جشنواره به همراه سوابق و نمونه آثار خود ارسال کنند که شورای علمی جشنواره پس از ارزیابی، ۱۰ هنرمند یا گروه هنری برتر را طی فرایندی تخصصی (از ایده تا تولید) برای تولید اثر شاخص، مورد حمایت قرار می‌داد.

عرفانپور افزود: به این ترتیب هنرمندان و گروه‌های موسیقی در بخش دوم این جشنواره طبق فراخوان منتشر شده، نمونه آثار خود را ارسال کردند و پس از بررسی‌های کارشناسان ما ۱۰ گروه برای تولید اثر دعوت شدند. گروه‌های مدعود طی ۳ هفته توانستند ۱۰ اثر را تولید کردند. آثار تولیدی به اذعان صاحب‌نظران آثار خوبی است و سال‌ها شنیده خواهند شد. این آثار که از هنرمندان و گروه‌های شهرستانی هم در آن حضور دارند از گونه‌های پاپ، نواحی، سنتی و همخوانی‌ها بهره می‌برد.

وی ادامه داد: از میان ۱۰ اثر تولیدی ذکر شده یک اثر به انتخاب مردم و یک اثر به انتخاب کارشناسان هیئت داوران ما انتخاب شدند که هر کدام جایزه ویژه‌ی این بخش را علاوه بر امکان تولید اثر دریافت می‌کنند.

عرفانپور در ادامه گفت: هیئت داوران بخش تجلیل از «برترین آثار موسیقایی پیرامون وجود مبارک حضرت رسول اکرم» که بخش مرسوم هر جشنواره‌ای است را اساتیدی همچون عماد توحیدی، سید محمد میرزمانی، هادی آرزم، پیام عزیزی و سعید بیابانکی عهده داشت.

مجید اخشابی از هنرمندان موسیقی پاپ نیز با حضور در این مراسم در مورد اثر خود در این جشنواره با عنوان «حضرت باران» گفت: این قطعه همزمان با سالی که مقام معظم رهبری سال را به نام «پیامبر اعظم» نامگذاری کرده بود ساخته شد. خدا را شکار هستم که به مدد او و تمامی دوستان این اثر ساخته و منتشر شد.

وی در ادامه گفت: هنگام ساخت این اثر تصمیم گرفتم تا حتما منطبق بر موسیقی ایرانی باشد به همین دلیل از گام همایون با استفاده از نغمات چکاوک و شوشتری قسمت اول را ساختم. معمولا در این آثار برای اوج مایه را به سوی عشاق می‌برند، اما تصمیم گرفتم تا اوج را به سوی نوا ببرم.

اخشابی در پایان گفت: بیش از ۱۵ بار این اثر را بازنویسی کردم و بارها مورد تغییر قرار دادم تا به این اثر نهایی تبدیل شد. چرا که آثار آیینی با دیگر آثار متفاوت است و ساخت آن دشوارتر است، به همین منظور باید چنین جشنواره‌هایی با جدیت به کار خود ادامه دهد تا ارزش و اهمیت این آثار برای جوانان علاقه‌مند و تولید کننده موسیقی مشخص و به درستی در این راه هدایت شوند.

برگزیدگان نخستین جشنواره «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» به شرح زیر است:

نفرات برگزیده بخش اول

* لوح افتخار و جایزه نقدی به مبلغ صد میلیون ریال اهدا شد به ۳ اثر شاخص تولیدی دهه گذشته:

مجید اخشابی از تهران برای قطعه حضرت باران.

نوید نوروزی از تهران برای قطعه پیامبر رحمت.

مهدی یغمایی از تهران برای قطعه والا محمد.

* لوح افتخار و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال اهدا شد به ۴ اثر انتخابی از آثار ارسالی به جشنواره:

بهرام پاییز از تهران برای قطعه وحدت. سید عباد محمدی از مازندران برای قطعه عاشق زارم. شاهرخ پناهی فرد از تبریز برای قطعه صاحب قرآن. مصطفی اطاعتی از تبریز در بخش موسیقی نواحی.

* علاوه بر حمایت تولیدی و ترویجی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ صد و پنجاه میلیون ریال اهدا شد به:

مجید نصری (از نگاه مردم) و بهرام پاییز از تهران ( از نگاه کارشناسان).

در این مراسم، از آلبوم آثار تولیدی نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» نیز رونمایی شد. نخستین «جشنواره ملی موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» به همت مرکز موسیقی حوزه هنری با همکاری دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =