فرآیند مبهم واکسیناسیون دانشجویان/ تکلیف دانشجویانی که واکسن نمی‌زنند چیست؟

مسئولان وزارت علوم درحالی از واکسیناسیون دانشجویان در ترم جدید خبر می‌دهند که هنوز ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با وجود وعده چندین و چندباره مسئولان در رابطه واکسیناسیون دانشجویان تا اواخر شهریورماه، هنوز ابهامات زیادی در چگونگی و نحوه این فرآیند وجود دارد. درواقع هنوز دانشجویان به طور دقیق نمی‌دانند براساس چه برنامه‌ای باید واکسن دریافت کنند. در این بین اما دانشجویانی هم هستند که تمایلی به دریافت واکسن ندارند و تاکنون مشخص نشده که آیا فرآیند دریافت واکسن اجباری یا اختیاری است. به همین دلیل، هنوز تکلیف دانشجویانی که به هر دلیلی واکسن نمی‌زنند مشخص نشده و دستور العمل مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

در همین راستا، جواد شکرالهی مغانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به تمهیدات این دانشگاه برای حضور فیزیکی دانشجویان در ترم جدید اظهارکرد: خوشبختانه برنامه ریزی لازم برای حضور دانشجویان از مهرماه انجام شده است و امیدواریم که بتوانیم از عهده کار بر بیاییم. خوابگاه‌های دانشجویی نیز درحال حاضر آمادگی نسبی برای حضور دانشجویان را دارند و امیدواریم تا اوایل مهرماه آمادگی کامل داشته باشیم.

وی افزود: برای تغذیه دانشجویان نیز برنامه ریزی کامل انجام شده است و قراردادهای جدیدی را با پیمانکاران منعقد کرده‌ایم تا هرچه زودتر جایگزین پیمانکاران فعلی شوند. به همین دلیل آمادگی لازم نیز برای تامین غذای سلف دانشجویان در سال تحصیلی جدید وجود دارد و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی نداریم.

شکرالهی مغانی درباره چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های دانشجویی تا قبل از واکسیناسیون کامل دانشجویان ادامه داد: درحال حاضر کمتر از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و برای هرکدام از آن‌ها اتاق‌های تک نفره و سوئیت‌های دوخوابه با ظرفیت ۲ نفر در نظر گرفته شده است. بعد از تکمیل واکسیناسیون نیز فاصله گذاری اجتماعی دیگر به آن صورت سابق معنایی ندارد و باید به حالت قبل از کرونا بازگردیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: به گفته وزیر علوم، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اولویت واکسن قرار دارند و فرآیند واکسیناسیون آن‌ها باید تا قبل از مهرماه آغاز شود؛ اما اگر دانشجویان مقاطع پایین تر تا موعد مقرر واکسینه نشوند، آموزش حضوری آن‌ها به ترم بعدی موکول خواهد شد.

امکان حضور دانشجویان کارشناسی تا قبل از دریافت واکسن وجود ندارد

وی با بیان اینکه اگر دانشجویان خوابگاهی مقطع کارشناسی تا مهرماه واکسینه نشوند امکان آموزش حضوری آن‌ها وجود ندارد، یادآور شد: به احتمال خیلی زیاد تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا قبل از مهرماه واکسینه شوند. همچنین از وزارت بهداشت درخواست کردیم که دانشگاه امیرکبیر به سایت واکسیناسیون دانشگاهیان تبدیل شود.

شکرالهی افزود: البته دانشجویان کارشناسی که در شرف فارغ التحصیلی هستند و باید کار عملی یا پروژه تحویل دهند، حتی اگر واکسن نزده باشند نیز می‌توانند در دانشگاه حضور داشته باشند. این دانشجویان نیز اگر خوابگاهی باشند محلی را به صورت جداگانه برای آن‌ها در نظر می‌گیریم تا فرآیند فارغ التحصیلی آن‌ها به اتمام برسد.

تکلیف دانشجویانی که واکسن نزنند هنوز مشخص نیست

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره اجباری یا اختیاری بودن دریافت واکسن از سوی دانشجویان، بیان کرد: درباره این مسئله هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد و مشخص نیست اگر دانشجویی به هر دلیلی واکسن نزند، چگونه می‌تواند در دانشگاه حضور داشته باشد. به همین دلیل، چگونگی حضور دانشجویان باید در قالب دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شود. البته درحال حاضر دانشجویان تقریبا هر ۲ هفته یک بار غربال‌گری می‌شوند تا مبتلایان احتمالی شناسایی شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: این موضوع هنوز مقداری ابهام انگیز است و دانشگاه باید از وزارت بهداشت پیگیری کند که تکلیف دانشجویانی که به هردلیلی واکسن نزده‌اند چیست و چگونه باید در دانشگاه حضور داشته باشند. واقعیت امر این است که تاکنون در این زمینه، ابلاغیه و برنامه متقنی وجود نداشته و هنوز این فرآیند مبهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =