ایجاد رفاه نسبیِ باثبات در شرایط تحریم ساده‌ نیست

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی تشدید انتظارات نامعقول را تشدید ناامیدی بیشتر در جامعه دانسته و مطرح کرد: ایجاد رفاه نسبی باثبات در شرایط تحریم، کار ساده‌ای نیست. بی‌تردید تشدید انتظارات نامعقول، زمینه تشدید ناامیدی بیشتر را فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، براساس داده‌ها و آمارهای موجود طی سالیان اخیر اقتصاد ایران کوچک‌تر از گذشته شده است که عوامل متعددی در این کوچک شدن نقش داشته‌اند. مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران پرشمار هستند، از یک‌سو اقتصاد کشور درگیر تله‌های خودساخته متعددی ازجمله رانت، فساد، تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسی و مافیای اقتصادی وابسته شده که راه را برای بخش خصوصی واقعی مسدود کرده است و از سوی دیگر بخشی از مصائب اقتصادی از اعمال تحریم‌ها عبور می‌کند که اقتصاد کشور را قربانی کرده است. حال با پایان دولت دوازدهم و مشخص شدن فرد منتخب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انتظارات بسیاری برای تحول در حوزه اقتصادی وجود دارد.

حجت الاسلام مجید حبیبیان‌نقیب عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: بی‌تردید به لحاظ اقتصادی برای آحاد مردم ایران اسلامی، شرایط مناسبی فراهم نیست. البته نتیجه نادیده گرفتن شرایط ویژه تحریم و کرونا نیز تحلیل نادرستی است و منجر به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ناصحیح خواهد شد. از سوی دیگر انتساب همه مشکلات به تحریم هم رویکردی افراطی است.

حبیبیان با اشاره به عوامل ایجاد وضعیت نامطلوب اقتصادی گفت: به هم ریختگی ساختارها، تداخل وظایف، نبود عدالت نهادی در روابط و همچنین ورود نهادها به فعالیت‌های اقتصادی از مهم‌ترین عوامل این وضعیت نامطلوب و در واقع ظلمی فاحش و مغفول مانده‌ است.

وی افزود: دخالت و تصدی بدون قید و شرط مراکز و نهادهای دولتی و شبه‌دولتی در هر عرصه‌ای، بی‌تردید خروج و نابودی بخش خصوصی خلاق را به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تمرکز بر ضعف‌های به حق مدیریتی و مغفول ماندن سایر کاستی‌ها، انتظارات زیادی را ایجاد می‌کند که تحقق آن‌ها اگر غیرممکن نباشد بسیار سخت خواهد بود.

حبیبیان رسیدن به رفاه تراز جمهوری اسلامی را هم گرایی دانسته و گفت: در این شرایط، باید همه توان و سرمایه‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی به شکل هم‌گرا برای ایجاد رفاه نسبی در جامعه تجمیع و برای رسیدن به رفاه تراز جمهوری اسلامی مسیری باثبات و مطمئن آغاز شود.

وی افزود: منتخب مردم در آغاز راهی سخت قرار دارد و باید همه فرهیختگان دلسوز ضمن ایجاد و تقویت مطالبه‌گری منصفانه، زمینه کنترل انتظارات نامعقول را به خوبی فراهم آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تشدید انتظارات نامعقول را تشدید ناامیدی بیشتر در جامعه دانست و مطرح کرد: ایجاد رفاه نسبی باثبات در شرایط تحریم، کار ساده‌ای نیست. بی‌تردید تشدید انتظارات نامعقول، زمینه تشدید ناامیدی بیشتر را فراهم می‌آورد.

حبیبیان ادامه داد: بر همه افراد و نهادهای مؤثر در جامعه، فرض است که رویکرد روزافزون سرکش انتظارات را مهار کنند نه آن‌که بر شعله‌های تنور بیفزایند. البته نباید کارهای مثبت انجام شده توسط دولتمردان سابق را نادیده بگیریم که این فرهنگ، بی‌تردید دامن خودمان را هم در آینده خواهد گرفت.

وی مطرح کرد: اظهارنظر و ارائه راهکار صحیح برای اقتصاد، خصوصاً اقتصاد ایران، ساده نیست. بیان شعار و جملات مبهم، اگر بر مشکلات نیفزاید، بی‌شک رافع مشکلی نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکل اساسی اقتصاد ایران ساختاری بوده و نیازمند تحول عمیق است به برخی از اقداماتی که می‌تواند سرلوحه تصمیمات اقتصادی باشد اشاره کرد و گفت: در درجه اول باید از همه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی بدون توجه به جریان‌ها و جناح‌های رانت‌طلب و غنیمت جو استفاده شود.

وی ادامه داد: در واقع، اندیشمندانی توانمند در رشته‌های مختلف، کنارگذاشته شده‌اند و در این فرصت طلایی که انتظار تحولی معنی‌دار فراهم شده است و به سادگی قابل تکرار نیست، باید از همه ظرفیت‌ها و سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی و انسانی به شکل بهینه استفاده شود.

حبیبیان در ادامه بیان راهکارهای اقتصادی افزود: در درجه دوم استفاده از سرمایه‌های اجتماعی بسیار ارزشمند بومی اسلامی و ملی است. سرمایه‌های اجتماعی ملی و اسلامی بسیاری وجود دارد که مغفول مانده‌اند و می‌توانند تکیه‌گاه مناسبی برای ایجاد تحول ساختاری و رفاه نسبی باشند.

وی در درجه سوم تدوین برنامه‌های مناسب را جزو راهکارهای اقتصادی دانسته و ادامه داد: برنامه‌های مناسب بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت قابل اجرا فارغ از کوته نظری و بلندپروازی‌های نامعقول باید تدوین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر راهکارهای اساسی به کنترل انتظارات نامعقول دور از دسترس اشاره کرد و مطرح کرد: انتظارات، بسیار فراتر از توان طبیعی ظرفیت‌های موجود است. از این رو اندیشمندان و رسانه‌ها باید تمام توان خویش را در کنترل انتظارات نامعقول به‌کار گیرند. عدم تحقق انتظارات، می‌تواند منشأ ناامیدی مضاعف جبران‌ناپذیر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =