فواد ایزدی: قرار نیست اشتباه‌های روحانی درباره برجام تکرار شود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیسی فرد هوشمندی است و قرار نیست اشتباه‌های روحانی را تکرار کند، چراکه 8 سال دولت روحانی عبرت‌هایی داشته است که هر فردی بعد از روحانی سر کار بیاید، باید عبرت‌ها را بیاموزد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال که رئیسی عنوان کرد سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد و در عین حال بحث مذاکرات فرسایشی را هم نقد کرد. تحلیل شما درباره موضع او چیست؟ گفت: رئیسی فرد هوشمندی است و از این جهت قرار نیست اشتباه‌های روحانی را تکرار کند، چراکه 8 سال دولت روحانی عبرت‌هایی داشته است؛ گذاشتن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام و معطل‌کردن کشور و اقتصاد به مذاکرات برای گرفتن امتیازهای ضعیف روی کاغذ و نگرفتن بسیاری از امتیازات که روی کاغذ آمده بود، نشان می‌دهد که هر فردی بعد از روحانی سر کار بیاید، باید عبرت‌ها را بیاموزد.

وی در واکنش به پاسخ صریح رئیسی برای دیدار با بایدن آنهم پس از برطرف شدن تمام تحریم‌ها،‌اظهار کرد: پیامی که رئیسی به طرف مقابل داده این است که سیاست خارجی ایران واقع‌بینانه است و نه براساس خیالاتی که محقق نمی‌شود، از این‌رو تکلیف طرف مقابل از این جهت روشن می‌شود که اگر می‌خواهند با ایران به توافق برسند، دیگر توافق یک‌طرفه نمی‌شود.

ایزدی ادامه داد: بنابراین این موضع برای سیاست خارجی کشور خوب است که تکلیف اروپا و آمریکا روشن شود و ازسوی دیگر، کشورهای همسایه و کشورهایی چون چین و روسیه که علاقه‌مند به کار با ایران هستند، متوجه می‌شوند قرار است توازنی در سیاست خارجی ایران ایجاد شود و این نیز برای سیاست خارجی کشور مفید است.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: یکی از مشکلات در دولت روحانی این بود که تمرکز روی غرب وجود داشت و دوستان دیگر از این وضعیت راضی نبودند که سیاست خارجی ایران یک‌سویه باشد؛ همچنین با توجه به سیاست اقتصادی ایشان که بخشی از آن خنثی‌کردن تحریم‌ها خواهد بود، درنهایت سیاست خارجی ایران را از پروژه رفع تحریم‌ها رها می‌کند که تاکنون در عمل موفق نبوده است.

وی افزود: بنابراین در کنار سعی برای رفع تحریم‌ها موضوع خنثی‌کردن تحریم‌ها نیز اهمیت پیدا می‌کند؛ درحالی که این امر در دولت روحانی باید روشن می‌شد که نشد اما به‌نظر می‌رسد در دولت بعدی قرار است محقق شود.

ایزدی در پایان گفت: در 42سال پس از انقلاب اسلامی، ایران به مذاکره‌ای که نتیجه مثبتی برای کشور داشته باشد هیچ‌گاه نه نگفته است، حتی در برخی بازه‌های زمانی بوده که مذاکره بی‌حاصل بوده یا ضرر داشته است که ایران وارد مذاکرات نشده ولی همیشه از مذاکراتی که برای کشور سودی به‌همراه داشته استقبال کرده است. لذا ایران با استفاده از چشم باز و توجه به تجربیات گذشته برای عدم تکرار اشتباه‌های گذشته، این مسیر را طی خواهد کرد.

منبع:‌ روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

کد خبر: 1100371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =