وضعیت حاد خشکسالی در استان‌های جنوبی/ همه دستگاه‌ها هلال احمر را یاری کنند

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران با هشدار شروع زودتر از موعد خشکسالی در استان‌های جنوبی از مردم و دستگاه‌ها خواست که این سازمان را در مقابله با مخاطرات آن یاری کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، نشست خبری «نذر آب ۴ » با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر، رییس سازمان داوطلبان و اصحاب رسانه برگزار شد.

محمد نصیری؛ رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ابتدای این نشست با اشاره به نقش هلال احمر در برگزاری مناسب انتخابات گفت: ما دوشادوش وزارت بهداشت فعالیت کردیم و در انتخابات با وزارت بهداشت همکاری داشتیم.

او در ادامه ضمن تاکید بر لزوم توجه به مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی عنوان کرد: از سال ۲۰۱۹ فدراسیون صلیب سرخ برنامه‌ای برای تغییرات اقلیمی در نظر گرفت. در ۲۰ سال گذشته بیشترین مداخلاتی که فدراسیون داشته از جنس مداخلات ناشی از تغییرات اقلیمی بود که ناشی از رفتارهای انسان در جهان بودند.

وضعیت حاد خشکسالی در استان‌های جنوبی/ همه دستگاه‌ها هلال احمر را یاری کنند

تغییرات اقلیمی نباید باعث مهاجرت شود

نصیری بیان کرد: هلال احمر ایران از سال ۹۷ طرحی را بر اساس همین محور آغاز کرد و در چهارچوب «نذر آب» در جهت کاهش مخاطرات ناشی از کمبود آب شروع کرد. تغییرات اقلیمی نباید باعث مهاجرت شود. تثبیت جمعیت در نقاط دارای مخاطرات آب و ایجاد دسترسی آن‌ها به آب از برنامه‌های ما است.

رییس داوطلبان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: امسال ۱۵ شهرستان را برای اجرای این برنامه مدنظر داریم. حوزه آب، معیشت و سلامت، سه محور مورد نظر ما هستند. مخاطره آب مخاطره خاموش است و کم کم آسیب می‌زند. با قطع برق روزانه همه ما کمبود آب را حس کردیم. هرمزگان ۷۵ درصد کاهش بارش داشت. خراسان جنوبی ۶۵ درصد کاهش داشت.

کمبود آب زلزله خاموش است

او افزود: در گذشته کار به استان‌ها و خیرین سپرده شد اما امسال فراخوان عام دادیم. کمبود آب زلزله خاموش است و درخواست مساعدت از مردم برای توانمندسازی پایدار در این مناطق داریم. رسانه باید کمک کند که این موضوع دغدغه مردم شود. در پیچیده‌ترین موضوعات ما فراخوان دادیم و مردم کمک کردند. اصلی‌ترین رکن پیشگیری از مخاطرات این چنین توجه به امر محیط زیست است.

محمدحسن قوسیان‌مقدم؛ دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران در ادامه از وضعیت خشکسالی در ایران هشدار داد و گفت: توجه به خشکسالی در سال‌های اخیر بیشتر شده و وضعیت خشکسالی در شهرهای جنوبی حادتر از سال‌های گذشته است. وسعت زیادی از کشور در اختیار این استان‌ها است و به شدت دچار خشکسالی هستند.

وضعیت حاد خشکسالی در استان‌های جنوبی/ همه دستگاه‌ها هلال احمر را یاری کنند

او ادامه داد: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بر اساس میزان بارندگی که داشتند و درگیری شدیدترشان با خشکسالی برای پویش نذر آب انتخاب شدند. در هرکدام از این استان‌ها از موسسات خیریه هم دعوت شده است. توقع داریم که همه دستگاه‌ها جمعیت هلال احمر را یاری کنند.

قوسیان توضیح داد: در پویش «نذر آب» فقط به تامین آب شرب توجه نمی‌کنیم بلکه خدمات سلامت‌محور با حضور کادر درمان، ارائه بسته‌های بهداشتی، حضور افراد متخصص برای مقابله با بیماری‌هایی که در برخی مناطق وجود دارند، ارائه بسته‌های مواد غذایی و خدمات معیشت‌محور، انجام خدمات عمرانی (لایروبی قنات‌ها و غیره) هم در این پویش انجام می‌شود. ارائه آب آشامیدنی و نصب تانکرهای آب ساده‌ترین کاری است که در این پویش انجام خواهد شد.اگر کارخانه‌ها کمک کنند می‌توانیم به برخی مناطق دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن ارسال کنیم.

امسال خشکسالی و تنش آبی زودتر آغاز شده است

دبیرکل جمعیت هلال احمر عنوان کرد: ما از کمک‌های بین‌المللی برای این پویش بهره خواهیم‌ برد. جشنواره رسانه‌ای و خدمات آموزشی و فرهنگی هم در برنامه‌های ما برای این مناطق وجود دارد. مجموعا در این مدت ۷۱۴ مورد کادر پزشکی اعزام شده و ۱۰۷ هزار نفر از این خدمات بهره برده‌اند. بیش از ۴۴۰ هزار بطری آب معدنی و بیش از ۵۰۰ هزار اقلام دارویی ارسال شده است. امسال خشکسالی و تنش آبی زودتر آغاز شده و مردم این مناطق به کمک‌ها نیاز مبرم دارند.

او افزود: خانه‌های هلال در پنج هزار و ۴۰۰ روستا و محله بهره‌برداری شد و از ۶۰۰ خانه هم بهره‌برداری می‌کنیم که در آموزش همگانی نقش مهمی داشته است. ۱۰۱ هزار عضو در این خانه‌ها عضو هستند. ۵۳۱ دوره در این مدت برگزار شده است. شناسنامه خطرپذیری برای روستاها تهیه شده که مناطق خطر روستاها را مشخص می‌کند. قرنطینه مرزها امسال انجام شد که هنوز هم ادامه دارد. ۳۸۲ هزار مسافر کنترل شده‌اند. علاوه بر این تهیه واکسن کرونا برای کشور از دیگر کارهای جمعیت هلال احمر بود.

چراغی که به خانه رواست را به خارج نبرده‌ایم

دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران در بخش دیگری از این مراسم به سودی که از مراکز درمانی خودگران هلال احمر در خارج از کشور نسیب این سازمان می‌شود خبر داد و بیان کرد: در ۱۴ کشور مراکز درمانی داریم. در فعالیت‌های مشترک بین‌المللی جمعیت هلال احمر کشورها به هم متعهد هستند. ما یک میلیون ماسک به چین ارسال کردیم و صد برابر آن کمک دریافت کردیم. اکثر مراکز خارج از کشور ما خودگران و گاهی هم سودده هستند. درآمد خوبی از مرکز دبی داریم. ما چراغی که به خانه رواست را به خارج نبرده‌ایم. ما در کشورهای دیگر مجوز وزارت بهداشت آن‌ها را داریم. امروز هم اگر وزارت بهداشت اعلام آمادگی کند ما می‌توانیم مراکز درمانی در مناطق مختلف ایجاد کنیم.

قوسیان توضیح داد: انبارهای امدادی ظرفیت مشخصی دارند. ظرفیت انبارهای کشوری وضعیت مشخصی ندارد. در پاسخگویی حوادث صد در صد آماده هستیم اما در پاسخگویی به حوادث بزرگ باید تجهیز شویم. نیازمند شارژ مواد غذایی هستیم و به دنبال قرارداد با شرکت‌های بزرگ هستیم تا در بحران‌های بزرگ از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. ما دولت نیستیم ما معین دولتیم. ستاد کرونا از ما خواست در مرز مسافری نیرو مستقر کنیم که این کار را انجام داده‌ایم. ورود مسافران از کشتی‌ها و قایق‌ها خلایی است که لازم است ستاد کرونا استان‌ها به آن توجه کنند.

کد خبر: 1100375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =