زنگ هشدار پیک پنجم کرونا به صدا درآمد

افزایش ۱۱۳.۶درصدی نرخ ابتلا نسبت به دو هفته قبل یعنی دوره نهفتگی ویروس منحوس نشان می‌دهد که احتمالاً بحرانی تازه در راه است و باید آماده تغییرات معنادار همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر کشور باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، در شرایطی که کمبود واکسن به‌دلیل بدعهدی برخی کشورها در کشور در صدر اخبار مطرح شده است که تغییر معنادار آمارها به‌خصوص رشد 113.6درصدی شاخص ابتلا در ایران نسبت به 1400.03.17 نشان می‌دهد که احتمالاً در هفته آینده باید منتظر رکوردهای تازه‌ای در اولین ماه تابستان 1400 از ویروس منحوس باشیم.

بررسی روند همه‌گیری در دو هفته گذشته یا همان دوره نهفتگی کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد ویروس منحوس همواره در کشور فعال بوده و اکنون دوباره در تلاش است تا قلمروهای تازه‌ای برای خود دست و پا کند آنهم در زمانی که کاهش آمارها امیدی تازه برای پایان پیک چهارم بودند.

افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در جنوب و جنوب‌شرقی ایران این واقعیت را مطرح می‌کند که احتمالاً در آینده نزدیک در نقاطی خارج از این شهرستان ها نیز شاهد شعله‌ور شدن دوباره کرونا آنهم با ویروس جهش یافته هندی باشیم؛ ویروسی که به گفته وزیر بهداشت سرکش‌تر و تقریباً غیرقابل درمان است.

البته سعید نمکی در این زمینه روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر، مواردی از ویروس هندی، هیبرید هندی نیویورکی و آفریقای جنوبی را در استانهای جنوبی و جنوب شرق، کرمان، یزد و آذربایجان غربی شناسایی کرده ایم اما همکاران ما بطور مستمر بیماری را رصد و ردیابی می‌کنند و خوشبختانه همکاری و وفاق باعث شد که با بیداری مستمر، اجازه ندهیم که پیک جدیدی از بیماری در کشور ناشی از انتخابات شکل بگیرد.

 نمکی همچنین با اشاره به اهمیت جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت افزود: در حال حاضر در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان، مشکلاتی داریم و عزیزان ما در استان گلستان باید بیشتر مراقبت کنند چون رفت و آمدهای زیادی بین استان گلستان و سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زابل وجود دارد و این جابه‌جایی جمعیت می‌تواند زمینه انتقال ویروس از جنوب شرقی به شمال شرقی ایران باشد.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت معتقدند: به‌احتمال زیاد ویروس کرونا از منطقه سیستان و بلوچستان اکنون در استان گلستان فعال شده و در روزهای آینده آمارها شاهد مثال واقعی این روند خواهند بود اما نگرانی اینجاست که وقتی پای ویروس منحوس به استان گلستان باز شده تراکم جمعیت بالا و البته تردد بین استانی در سواحل جنوبی دریای خزر می‌تواند نوار ساحلی را آلوده و در نهایت سراسر ایران به دلیل ورود مسافران تابستانی به منطقه دوباره وارد بحران خواهد شد.

به گفته این گروه البته بحران جدید اگر شکل بگیرد به استناد سخنان وزیر بهداشت احتمال ایستادگی کادر درمان در این شرایط محلی از ابهام است و ممکن است مشکلات بسیار بیشتری نسبت به گذشته تجربه کنیم به‌خصوص اینکه وقفقه‌ای‌ دو هفته‌ای در ادامه  روند واکسیناسیون داشتیم و اکنون جمعیت واکسینه شده کشور در استاندارد مناسبی نیست برای مقابله با ویروس منحوس در پیک احتمالی آینده.

این کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی بهترین راهکار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و البته غربال‌گری هوشمند در سراسر کشور است درغیر این صورت فعال شدن مجدد ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته می‌تواند به دردسری بزرگ برای ایران تبدیل شود که هزینه سنگینی هم به همراه دارد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

ادامه روند صعودی کرونا در گلستان؛ 5 شهرستان در وضعیت هشدار

عبدالرضا فاضل از افزایش 16نفری بیماران مبتلا به کووید19 در استان خبر داد و اظهارداشت: اکنون 312 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان گلستان بستری هستند.

وی با اشاره به آخرین رنگ بندی رسمی شهرستان‌های کشور گفت: از 29 خرداد در استان گلستان تاکنون شهرستان‌های گرگان، علی آبادکتول، گنبدکاووس، کلاله و آق‌قلا نارنجی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، از همه خواست که برای بهتر شدن اوضاع و حفظ سلامتی و جان خود و عزیزانشان، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

فاضل با اشاره به تزریق نوبت اول به نزدیک به 65هزار گلستانی گفت: تزریق نوبت دوم واکسن کرونا هم در گلستان از مرز 20 هزار دُز گذشته است.

وی افزود: تا امروز 20هزار و 85 گلستانی، نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین تا امروز نوبت اول واکسن کرونا به 64هزار و 947نفر در استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار کرد: : همچنان واکسیناسیون افراد 70سال به بالا در حال انجام است.مشمولان دریافت واکسن می‌توانند به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان مراجعه کنند.

 200 بیمار کرونایی جدید در استان یزد شناسایی شد

با عبور کشور از پیک چهارم کرونا و آرام تر شدن وضعیت شیوع بیماری در استان‌های مختلف از جمله یزد، قدری از بار فشار کرونا کاسته شده اما در کنار آن روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم سیر نزولی و کاهشی به خود گرفت.

استان یزد از جمله استان‌هایی بود که  مدیریت صورت گرفته و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم سبب شد سرعت بیشتری در عبور از پیک چهارم داشته باشد و میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس در این دوره هم نسبت به پیک سوم کمتر باشد.

با وجود این، اما دوباره استان یزد چند روزی است که سیر صعودی در روند کاری به خود گرفته و آمارهای ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان افزایش یافته است.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسینم در یزد اظهار داشت: از  507 نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی 211  بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا افزود: از این تعداد، 37 نفر در بیمارستان‌های استان بستری و 174 نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد ادامه داد: در شبانه روز گذشته، چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

سلمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر،  302 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 62 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

وی از همشهریان خواست همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی  جدا خودداری کنند.

روندی که این روزها کرونا در استان یزد به خود گرفته و همراهی آن با بی‌توجهی بخشی از مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند زنگ خطری جدی برای بحرانی جدید در شیوع کرونا باشد.

قطعا اگر این روند همچنان به همین صورت ادامه پیدا کند، وقوع پیک پنجم کرونا دور از انتظار نیست و احتمال وقوع آن بسیار جدی و البته سنگین و سخت خواهد بود.

لازم است که مردم و مسئولان نسبت به این بحران جدی توجه ویژه‌ای داشته و با اتخاذ تمهیدات ویژه از سوی مسئولان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم بار دیگر شاهد اعمال محدودیت‌های گسترده و بیماری و فوت بسیاری از شهروندانمان نباشیم.

بستری 100 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان

طبق آخرین آمار رنگ‌بندی کرونایی اعلام‌شده در زمان حاضر از 23 شهرستان استان کرمان، 3 شهرستان جنوبی رودبار، کهنوج و منوجان در وضعیت قرمز، 11 شهرستان بافت، بردسیر، سیرجان، شهربابک، جیرفت، رفسنجان، زرند، کرمان، بم و قلعه گنج در وضعیت نارنجی و 9 شهرستان ارزوئیه، رابر، ریگان، فهرج، نرماشیر، راور، فاریاب، کوهبنان و انار در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 473 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 263 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 19 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 122 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 20 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 49 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 100 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 22 هزار و 647 مورد رسیده است.

وی به فوت 5 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 47 نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

خیز ملایم کرونا در اردبیل ادامه دارد

شهرام حبیب‌زاده با تشریح  آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اردبیل اظهار داشت: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستانهای اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستانهای پارس‌آباد، خلخال، گرمی، بیله‌سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: در طول 24 ساعت گذشته 23 نفر بستری، 4 نفر فوتی، 24 نفر بهبودیافته، 44 نفر بستری آی‌سی‌یو و 149 بستری همزمان به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی استان اردبیل ادامه داد: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش بستری‌ها و خیز ملایم کرونا در استان هستیم که به خاطر تجمعات انتخاباتی و دورهمی‌ها خود را نشان می‌دهد.

حبیب‌زاده تصریح کرد: انتظار ما از هم‌استانی‌ها رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی و نیز جلوگیری از برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها برای رسیدن به یک وضعیت پایدار و نسبی است.

هشدار سرایت ویروس جهش‌یافته از استان‌های جنوبی به فارس

هر چند استان فارس به لحاظ رنگ‌بندی وضعیت ثابتی در روزها و هفته‌های اخیر داشته اما به واسطه وجود شهرهای قرمز در استان‌های همجوار همواره تاکید بر رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، 949 هزار و 527 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 271 هزار و 488 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، 110 هزار و 125 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 17 هزار و 68 بیمار مثبت شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون، 288 هزار و 556 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

هم اکنون 1024 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 124 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند و با جان باختن 6 هم استانی در 24 ساعته گذشته مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به چهار هزار و 751 نفر رسیده است. 

با توجه به وضعیت قرمز شهرهای جنوبی کشور این هشدار وجود دارد که کوچک‌ترین غفلت در زمینه پیشگیری از این بیماری موجب سرایت این شرایط به استان فارس نیز می‌شود، موضوعی که همواره مورد تاکید متولیان بهداشت و درمان استان است. 

همچنین بر این اساس کمیته واکسیناسیون علیه کرونا در دانشگاه، نام، نشانی و ساعات فعالیت مراکز واکسیناسیون کرونا در شیراز در روز سه شنبه 1 تیر ماه را اعلام کرد. بر این اساس فعالیت مراکز تزریق واکسن از ساعت 8 صبح  برای افرادی که تاکنون  موفق به دریافت نوبت دوم واکسن سینوفارم نشده‌اند آغاز و تا ساعت 13 تزریق انجام می‌شود  که در صورت تغییرات احتمالی، آخرین اطلاعات از پایگاه خبری به‌نشانی  covidvaccine.sums.ac.ir منتشر می‌شود.

افرادی که نوبت اول واکسن سینوفارم را در پایگاه‌های خودرویی دریافت کرده‌اند، به پایگاه خودرویی کوهستان پارک دراک واقع در بلوار حسینی الهاشمی مراجعه کنند همچنین افـرادی که توانایی جسمی-حـرکتی برای حضور در سـالن‌های تزریق واکسن را ندارند نیز می‌توانند به پایگاه  خـودرویی به نشانی بلوار حسینی الهاشمی -کوهستان پارک دراک  مراجعه کنند.

65 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان‌جنوبی شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته 95 آزمایش کرونا در استان انجام شد که 27 آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، گفت: از این تعداد مبتلای جدید به کرونا، 6 نفر در بیمارستان‌ها بستری و 21 نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

محمد دهقانی بیان کرد: از این تعداد 20 نفر از بیرجند، 2 نفر از قاین، 3 نفر از نهبندان و یک نفر نیز از شهرستان فردوس بوده اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 186 بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، افزود: از این تعداد 54 نفر مبتلای قطعی بیماری کرونا هستند که 5 نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و حال 2 نفر وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه همچنین از 225 تست سریع گرفته شده نیز 48 مورد مثبت بودند، ادامه داد: آمار فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک فوت جدید در شبانه روز گذشته ، به 914 نفر رسید.

دهقانی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزار و 510 دُز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم دریافت کرده که از این تعداد 700 دُز سهمیه مرکز استان و 810 دُز سهمیه شهرستان‌ها است.

وی گفت: این واکسن‌ها به افرادی که 30 روز قبل دُز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اند تعلق می‌گیرد که غالب آن برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان و همچنین گروه‌های سالمندان و بیماران خاص استان تزریق می‌شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

بحران مجدد کرونا در استان هرمزگان

چند ماه است مدام از وضعیت بحرانی کرونا در هرمزگان می‌نویسیم و گزارش می‌کنیم وضعیت این استان به هیچ وجه مساعد نیست و بایستی مسئولان امر توجه ویژه به این استان داشته باشند اما گوش شنوایی در کشور برای این گزارش‌ها وجود ندارد.

در استان هرمزگان در فروردین ماه حدود 51 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، این آمار در اردیبهشت به 136 نفر و در خرداد ماه به 169 نفر رسیده است، همین آمار و افزایش چشمگیر موارد جان باخته خود حدیث مفصلی از وضعیت کاملا صعودی بیماری در این استان مظلوم است که هیچ توجهی از سوی مدیران عالی کشور برای کنترل بیماری در آن دیده نمی‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روز گذشته اعلام کرد شرایط فوق حاد کرونا بر این استان حاکم شده و روند بستری افراد از روند ترخیص بیماران پیشی گرفته است، دکتر فرشیدی گفته اگر روزانه 200 بیمار جدید بستری شوند به ازای آن تنها 170 بیمار ترخیص می‌شوند و این مسئله یعنی تخت‌های بیمارستانی برای حجم مراجعات پاسخگو نخواهد بود.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 302880 بوده که هر روز بر تعداد بیماران و حجم مراجعات افزوده می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر 671 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 88 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 13 بیمار نیز وخیم است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شرایط کرونایی هرمزگان به هیچ وجه مساعد نیست و حجم مراجعات بیماران‌ به بیمارستان‌ها افزایش محسوسی دارد. 

وی تصریح کرد: روند بیماری در استان صعودی است و مجدداً تعداد افراد بیمار قرنطینه خانگی نیز در حال رشد است و در زمان حاضر 9800 بیمار در منازل خود تحت قرنطینه قرار دارند. 

نوروزیان اظهار داشت: مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا همچنان در استان روندی صعودی دارد و در شبانه‌روز گذشته 9 بیمار دیگر شامل یک آقا و هشت خانم در محدوده سنی 58 تا 67 سال از شهرستان‌های بندرعباس، قشم، میناب، رودان، جاسک و بستک جان خود را از دست دادند و شمار قطعی جان‌باختگان به 1400 نفر رسید. 

کرونا جان 9 بیمار بوشهری دیگر را گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه با ساده‌انگاری وارد پیک پنجم کرونا می‌شویم اظهار داشت: عدم توجه جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سبب می‌شود روزهای سختی پیش‌رو داشته باشیم و وارد پیک پنجم بیماری شویم.

سعید کشمیری رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تنها راه مصون ماندن از بیماری کرونا دانست و بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا و حفظ جان خود و دیگران همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید به‌صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاهش یافته و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند جامعه را از ورود به پیک پنجم جلوگیری کند و سهل‌انگاری و نادیده گرفتن پروتکل‌ها بسیار خطرناک است.

وی از ثبت فوت 9 قربانی دیگر به سبب ابتلا به کرونا در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: روز گذشته 9 نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در  بیمارستان‌های استان بوشهر شامل 4 آقا و 5 خانم بین 36 تا 73 سال جان باختند و شمار کل قربانیان این بیماری در استان به یک‌هزار و 233 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روند صعودی فوتی‌ها را زنگ خطر برای ورود به پیک پنجم کرونا دانست و تصریح کرد: در این راستا نیاز جدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله پرهیز از دورهمی و تجمعات دارد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بستری‌های بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر را 329 نفر دانست و گفت: اکنون 38 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 16 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر به مرز 50 هزار نفر رسید خاطر نشان کرد: روز گذشته گذشته 87 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد 51 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی روند بهبود شدگان بیماران در مراکز درمانی استان بوشهر را مورد قرار داد و افزود: روز گذشته 79 بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شدند، که از این تعداد 58 نفر از آنها مثبت قطعی بودند.

تعداد مبتلایان به کرونا در لرستان به 120هزار و 194 نفر افزایش یافت

 مریم کوشکی صبح امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با افزوده شدن 159 بیمار جدید آمار مبتلایان به کرونا در لرستان به 120 هزار و 194 نفر رسیده است.

وی افزود: در بحث فوتی‌های ناشی از کرونا نیز طی 24 ساعت گذشته  یک نفر جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد مجموع فوتی‌های استان به  هزار و 905 نفر رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز 319 بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند روز گذشته نیز آمارها بستری‍های لرستان 318 نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان 376 هزار و 763 نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به 372 هزار و 746 مورد جواب داده شده است و 252 هزار و 551 مورد منفی بوده است.

861 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 861 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 46 هزار و 878 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 285 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 376 بیمار حاد تنفسی و 230 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌غربی همچنان پایین است

رعایت نکات بهداشتی در کنار فعالیت‌های جهادی کادر بهداشت و درمان در آذربایجان‌غربی سبب شده است تا تعداد فوتی‌های کرونا در استان کاهش یابد به‌گونه‌ای که این عدد در چند هفته گذشته و به‌خصوص در روزهای اوج پیک چهارم کرونایی بالای 20 نفر در روز بود و امروز به کمتر از تعداد انگشتان یک دست رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با تشریح وضعیت کرونا در استان گفت: رنگ‌بندی شهرها همچنان رنگ 9 شهرستان نارنجی و رنگ هشت شهرستان نیز زرد بوده و از نظر تعداد ابتلاء هم در شبانه‌روز گذشته 309 مورد مثبت ثبت شده که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به 178 هزار و 74 نفر شده است.

جواد آقازاده با اشاره به کاهش بستری‌ها در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: براساس آخرین‌ آمارها از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، تا روز گذشته 609 بیمار سندرم حاد تنفسی، 294 بیمار مشکوک، 143 بیمار آی‌سی‌یو و 28 بیمار  ونتیلاتور بستری هستند.

وی با اذعان به اختلاف بسیار زیاد تعداد بستری‌های روزانه در مرکز استان با دیگر شهرها افزود: تعداد بستری‌های روزانه در ارومیه نسبت به دیگر شهرها بسیار بالا است و گاهی این اختلاف به هفت تا هشت برابر می‌رسد برای مثال در روز گذشته 59 نفر در ارومیه بستری‌شده اند که این رقم به‌جز شهر خوی که 22 نفر تعداد آمار آن بود، نسبت به شهر سوم این جدول یعنی شهر میاندوآب، بیش از هفت برابر است و این در حالی است که تعداد بستری‌های روزانه در دیگر شهرها خوشبختانه حتی کمتر از انگشتان یک دست است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از پایین بودن تعداد فوتی‌ها در استان بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته سه نفر در استان به‌دلیل ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از شهرهای ارومیه، سلماس و بوکان بوده‌اند و با احتساب تعداد فوتی‌های این روز، تعداد کل فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌غربی به چهار هزار و 719 نفر افزایش یافت.

افزایش بیماران کرونایی در آران و بیدگل زنگ خطر را به صدا درآورد

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است و خوشبختانه آران و بیدگل در وضعیت زرد قرار گرفت.

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 13 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 9 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و چهار بیماری نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 25 و حداکثر 86 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل 32 و حداکثر 80 سال سن بیمار طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان بستری شده است.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 93 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 76 بیمار در شهرستان کاشان و 17 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری تند.

وی از بستری هفت بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته یک بیمار آقا 89 ساله ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در شهرستان های کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 38 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 234 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و 956 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

9 بیمار جدید کرونایی در سمنان شناسایی شدند

نوید دانایی اظهار داشت: در 48 ساعت گذشته 16 بیمار جدید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بستری شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس معیارهای تشخیص قطعی از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون به 28 هزار و 41 نفر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: با بستری شدن 9 بیمار جدید مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به 6 هزار و 636 نفر رسیده است و بیست و یک هزار و 405 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانایی با اشاره به آمار مطلوب افراد بهبود یافته از بیماری نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید19 از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به پنج هزار و 754 نفر رسید.

آمار فوتی‌های کرونایی در قزوین صفر شد

پیمان نامدار با اشاره به نوسان ادامه‌دار آمارهای کرونایی در استان اظهار داشت: اما در نهایت بعد از چند هفته صبر دوباره آمار فوتی‌های کرونایی در استان قزوین صفر شد و در 24 ساعت اخیر مرگ‌ومیر کرونایی در استان نداشتیم. با این حال تعداد بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه ونتیلاتور در مقایسه با روز قبل یک نفر بیشتر شده که افزایش محسوسی نیست.

وی همچنین از افزایش 22درصدی بستری‌های کرونایی روزانه در شبانه‌روز اخیر خبر داد و گفت:‌ در 24 ساعت گذشته نسبت به روز قبل 10 بیمار کرونایی بیشتر در بیمارستان‌های ما بستری شدند. در ضمن آمار بهبودیافتگان کرونایی در مقایسه با روز قبل 24 درصد کاهش یافته است و در شبانه‌روز اخیر فقط 36 بیمار با علایم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های ما مرخص شدند. 

نامدار اضافه کرد: همچنین آمار مبتلایان کرونایی روزانه ما هم 13 درصد از روز پیش بیشتر شده و از 103 به 118 نفر رسیده است که البته این افزایش‌ها چندان نگران‌کننده نیست؛ به شرطی که مستمر و مدام اتفاق نیفتند. 

وی با اشاره به افزایش 5درصدی مجموع بستری‌های کرونایی در استان قزوین ادامه داد: همه این افزایش‌ها باعث شد تا دوباره تعداد بستری‌های ما از مرز 200 نفر عبور کرده و امروز 201 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان بستری هستند که اگر این روند افزایشی ادامه داشته باشد، زمان خروج ما از بحران پاندمیک کرونایی را به تاخیر خواهد انداخت. 

نامدار یادآور شد: با وجود تاخیر چند ماهه در تزریق دوز دوم واکسن به سالمندان بالای 70 سال، این کار از دیروز در مرکز تجمیعی واکسن قزوین دوباره شروع شده و واجدان شرایط باید بعد از دریافت پیامک یا تماس همکاران دانشگاه علوم پزشکی برای دریافت دوز دوم واکسن مراجعه کنند.

فوتی و 535 ابتلای جدید در استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 1933 نفر بودندکه 535  بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 145   نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت 142 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر 876 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به‌جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 156    بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ‌ومیر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 14  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 5  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

 رضا فدایی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان، اظهار داشت: تاکنون نزدیک به 270 هزار نفر از هم استانی‌ها یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند و به حدود 90 هزار نفر هم دو نوبت واکسن تزریق شده است.

وی افزود: این روزها کمی از نظر دریافت واکسن‌های جدید در مرکز محدودیت وجود داشته و در حال حاضر با واکسن‌های موجود در حال تزریق دوز دوم واکسن به افرادی هستیم که یک ماه گذشته نوبت اول را دریافت کردند و اکنون نوبت دوم باید به آنها تزریق شود.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه امیدواریم واکسن‌های جدید به زودی به دستمان برسد، گفت: در آن صورت می‌توانیم واکسیناسیون افراد جدیدی را که در گروه‌های سنی تعیین شده توسط وزارت بهداشت از سر گرفته شود.

 شناسایی 109 بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در کردستان

آخرین وضعیت کرونا در استان کردستان حاکی از شناسایی 109 بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در 24 ساعت گذشته تا کنون در استان خبر داد.

براساس پیگیری‌ها در زمان حاضر 229 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده که حال 27 نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه خوب نیست.

137 نفر از بیماران کرونایی در سنندج، 24 نفر در مریوان، 20 نفر کامیاران، 14 نفر سقز، 12 نفر در بانه، 9 نفر در دیواندره، 6 نفر در قروه، 5 نفر در بیجار و 2 نفر در دهگلان روی تخت‌های بیمارستان بستری بوده و چشم‌انتظار بهبودی هستند.

در 24 ساعت گذشته تاکنون هیچ بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت نشده است، آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون 1363 نفر بوده که از این تعداد 548 نفر در سنندج، 250 نفر در سقز، 106 نفر در قروه،  78 نفر در کامیاران، 106 نفر در بانه، 77 نفر در دیواندره،  61 نفر در بیجار، 114 نفر در مریوان، 20نفر در دهگلان و 3 نفر در سروآباد هستند.

خوش رقصی آمار برای ویروس کرونا در سمنان 

مقایسه تعداد بیماران قطعی بستری در بیمارستان‌های استان سمنان در روز پایانی خردادماه نسبت به سی و یکم اردیبهشت‌ماه امسال گویای کاهش 44 نفری بیماران بستری مبتلا به کرونا در این استان است.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، تعداد بیماران بستری مبتلای قطعی به کرونا و مشکوک به ابتلا به این بیماری در بیمارستان‌های استان سمنان در پایان اردیبهشت‌ماه 198 نفر بود در حالی که این آمار در روز گذشته و پایان خردادماه به 154 نفر رسیده است.

اما این به معنی پایان چرخه بیماری کرونا در استان سمنان نبوده و آمارهای روزانه از افت‌وخیز و خوش رقصی آمار برای این ویروس منحوس حکایت دارد.

تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال تعداد 36 هزار و 885 بیمار قطعی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان سمنان مراجعه کردند در حالی که تعداد مراجعه کنندگان قطعی و مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های استان سمنان در پایان خردادماه به 41 هزار و 273 نفر رسیده است. این آمار بیانگر افزایش چهار هزار و 388 نفری مراجعه به بیمارستان‌های استان سمنان است.

مجموع مبتلایان قطعی بستری در بیمارستان‌های استان سمنان از ابتدای پاندمی کرونا تا روز سی و یکم اردیبهشت ماه 9 هزار و 608 نفر از سوی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان اعلام شد؛ در صورتی که این آمار در پایان خردادماه به 10 هزار و 238 نفر رسیده است.

تعداد آمار فوتی‌های ناشی از ابتلای قطعی به کرونا در استان سمنان نیز بیانگر افزایش 32 نفری این آمار در خردادماه است و بر این اساس تعداد فوت‌شدگان ناشی از ابتلای قطعی به این بیماری از یک‌هار و 87 نفر در پایان اردیبهشت‌ماه به یک هزار و 119 نفر در پایان خردادماه رسیده است.

روند واکسیناسیون نیز در استان سمنان پس از وقفه چند روزه، با ارسال محموله جدید واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود از سر گرفته شده است و امید می‌رود در روزهای آینده و با ورود واکسن‌های ایرانی برای تزریق به جامعه هدف، سرعت واکسیناسیون نیز افزایش یابد.

به هر روی امید آن می‌رود که با افزایش سرعت واکسیناسیون و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، شاهد کاهش آمار ابتلا به کرونا در استان سمنان باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/

کد خبر: 1100423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =