درخواست چین برای تحقیق در مورد کشتار جمعی کودکان بومی در کانادا

چین و متحدانش خواستار تحقیقات مستقل درباره کشتار جمعی دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه روزی در کانادا شدند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، یک مقام ارشد چین در سازمان‌های بین‌المللی در ژنو امروز (سه‌شنبه) از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گور دسته جمعی دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی در کانادا شد.

این مقام ارشد چین در بخشی از بیانیه خود گفت: «ما خواستار تحقیقات دقیق و بی‌طرف درباره این جنایات علیه مردم بومی، و به طور خاص کودکان، در کانادا هستیم، به طوری که افراد مسئول در این حادثه به دادرسی کشیده شوند.»

این مقام چینی بیانیه خود را به نیابت از برخی متحدان از جمله «روسیه، بلاروس، سوریه و ونزوئلا» خطاب به شورای حقوق بشر قرائت کرد.

سفیر کانادا نیز در این نشست گفت: «پرونده مربوط به کودکان بومی در این مدرسه یک پرونده جدا نیست و بخشی از یک تحقیق بزرگتر است. کودکان بومی بی‌عدالتی و بدرفتاری‌های بسیاری را در طول سالیان متحمل شده‌اند. نخست وزیر ما نیز پیشتر به این مسئله اذعان کرده است که کودکان بومی همچنان متحمل تبعیض بسیار، و تبعیض نژادی سیستماتیک هستند.»

در قرن نوزدهم و بیستم، مدارس شبانه روزی در کانادا اجباری بودند و توسط دولت و مقامات مذهبی با هدف ادغام اجباری جوانان بومی اداره می‌شدند. «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این به دلیل نقش کلیسا در استعمار آمریکایی‌ها عذرخواهی کرده بود، اما بیشتر این عذرخواهی‌ها را به هنگام سفر به کشورها انجام داده است.

پس از کشف گور جمعی متعلق به کودکان بومی در کانادا «جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور، خواهان پذیرفتن مسئولیت آن از سوی کلیسای کاتولیک شد و گفت: «من به عنوان یک کاتولیک، از موضعی که کلیسای کاتولیک در حال حاضر و طی چند سال گذشته گرفته است، بسیار ناامید شده ام. او همچنین گفت: بسیاری می‌پرسند چرا کلیسای کاتولیک در این زمینه ساکت است.»

همچینن بومیان کانادا پس از اعلام این خبر خواستار کشف و اعلام گورهای جمعی در دیگر نقاط این کشور شدند. به تازگی گور جمعی حاوی باقیمانده اجساد ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه مسیحی در ایالت «بریتیش کلمبیا» کانادا، کشف شد. برخی از این کودکان تنها سه سال داشتند. دست کم ۱۵۰ هزار کودک بومی طی سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد این به اصطلاح مدارس شبانه روزی شده بودند. برخی از آن‌ها با توسل به زور از والدین و جامعه جدا شدند و بدرفتاری‌های گسترده‌ای با آن‌ها گزارش شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =