معیشت دانشجویان دکتری را دریابید

دانشجوی دکتری رشته تاریخ دانشگاه تهران گفت: معیشت و گذران زندگی مهمترین مشکل دانشجویان به ویژه در مقطعا دکتری و همچنین متاهلان است که از وزیر علوم آینده انتظار داریم تسهیلاتی برای آنها در نظر بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس جمهور منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، باید تا حدود یک ماه دیگر کابینه خود را معرفی کند. وزیر علوم از نظر دانشجویان باید دارای کارنامه‌ علمی مطلوب باشد چراکه آنها اعتقاد دارند که اگر وزیر علوم وجهه علمی نداشته باشد با مشکلات دانشجویان به خصوص مقطع تحصیلات تکمیلی آشنایی ندارد.

ایوب زارع در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم اظهار کرد: وزیر علوم باید کاردان، مدیر و کارآمد باشد که اگر نباشد مشکلات دانشجویان، اعضای هیئت علمی و جامعه دانشگاهی روز به روز گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه وزیر علوم باید متعهد و متخصص باشد، گفت: فردی که به عنوان وزیر علوم دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود باید با موضوعات و چالش‌های دانشگاه‌ و دانشجو آشنا باشد و اشراف کامل بر حوزه مدیریتی خود داشته باشد. اگر این فرد فعالیت پژهشی-دانشجویی نداشته باشد، به طور قطع نمی‌تواند مشکلات دانشجویان را درک کند.

دانشجوی دکتری رشته تاریخ و تمدن دانشگاه تهران ادامه داد: وزیر علوم اگر شخصیت علمی یا کارنامه فعالیت علمی نداشته باشد، بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس تازه باید با موضوعات وزارتخانه خود آشنا شود.

دانشجویان دکتری نیازمند حمایت مالی

وی درباره مشکلات دانشجویان عنوان کرد: در حال حاضر معیشت و گذران زندگی مهمترین مشکل دانشجویان به ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین دانشجویان متاهل است. 

زارع با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید برای حمایت از پژوهشگران جوان برنامه داشته باشد، گفت: وزارت علوم باید تسهیلات ویژه‌ای برای دانشجویانی که فعالیت علمی و پژوهشی علاوه بر گذراندن واحدهای درسی خود انجام می‌دهند، در نظر بگیرد. دانشجویان مقطع دکتری برای انجام پژوهش‌های خود نیاز به ابزارهای به خصوص دارند. در نتیجه نیازمند دریافت تسهیلات مالی از سوی دانشگاه هستند.

این دانشجوی دانشگاه تهران اضافه کرد: اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها حقوق دریافت می‌کنند و نیاز به حمایت چندانی ندارند؛ اما برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از لحاظ مالی ضعیف هستند چراکه شاغل نیستند. وزارت علوم باید حمایت ویژه ای از این دانشجویان داشته باشد تا آنها با خیالی آسوده به تحصیل بپردازند. 

وی با اشاره به جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها مطرح کرد: دانشجویان دکتری که از رساله خود دفاع می‌کنند، امیدی برای جذب شدن به عنوان هیئت علمی دارند. آنها علاقمند به فعالیت علمی هستند و پشتوانه علمی نیز دارند. از وزیر علوم سیزدهم درخواست داریم؛ ظرفیت پذیرش هیئت علمی را افزایش دهند.

زارع با تاکید بر اینکه وزیر علوم باید برای مباحث فرهنگی برنامه داشته باشد، گفت: دانشجویان دختر و پسر با فرهنگ‌های متفاوت وارد دانشگاه می‌شوند، وزارت علوم باید با برنامه ریزی دقیق این تنوع فرهنگی و خرده فرهنگ‌ها مدیریت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =