روحانی: نباید مصالح انقلاب را به خاطر انتخابات فدا کنیم

رئیس جمهور گفت: نباید مصالح انقلاب را به خاطر انتخابات فدا کنیم چرا که انتخابات جایگاه بالایی دارد، ولی اهداف مهم نباید فراموش شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: اصل انتخابات بسیار مهم است و انتخابات به یک مفهوم از ارکان نظام است و اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد؛ اگر این پایه‌ها متزلزل شود، نظام متزلزل می‌شود و تلاش‌های زیاد از سال 1341 و مابقی تلاش‌ها و مجاهدت‌ها در سال‌های بعد برای این بوده است که اسلامیت و جمهوریت محفوظ بماند.

وی افزود: امیدواریم تلاش کنیم که به اسلام لطمه نزنیم و اسلام جایگاه بلندی دارد و به ما نیازی ندارد. نباید اخلاق از بین برود و دروغ گفتن رواج یابد، اگر یک نفر دروغ گفت باید در جامعه از بین برود و کسی به او اعتنا نکند و ما باید چنین جامعه‌ای داشته باشیم، اسلامیت یعنی همین و اسلامیت به شعار نیست و رفتار و اخلاق اسلامی اصل است؛ راستگویی، صداقت و احترام به شخصیت مردم، حسن‌ظن به مردم و پایمال نکردنِ آبروی مردم مهم و اساس است که اگر این‌ها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند و باید تلاش کنیم تا اسلامیت به‌معنای واقعی کلمه در کشور حاکم شود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: می‌توان مردم را برای جمهوریت سهیم و شریک کرد؛ در جمهوریت اگر 50 درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است و اگر مردم را 70 درصد سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیده‌اید و اگر مردم را 90 درصد سهیم کنید، به نقطه اوج رسیده‌اید. در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم و طرد مردم که هنر نیست. اگر 30 درصد مردم را کنار زدیم به کشور، امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کرده‌ایم؟ این‌که مردم نگران و ناراحت شوند چه خاصیتی به حال ما دارد؟ البته اینکه اشکال از کجاست بحث دیگری است.

روحانی بیان کرد: اصل انتخابات مهم بود و یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم در این هفته‌های پایانی خود برگزاری یک انتخابات کاملاً امن، سالم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که انجام گرفت. این‌که مردم در شرایط کرونایی در ده‌ها هزار صندوق در سراسر کشور از صبح زود تا نیمه‌شب حضور یافتند، مهم است. با اینکه فردی در یک صندوق نیم‌ساعت و یا یک‌ربع معطل شده است، نباید کل انتخابات را زیر سؤال برد، و انصاف کجا رفته است؟ بخش‌های مختلف دولت برای انتخابات تلاش کردند تا شرایطی شکل بگیرد و انتخابات امن و سالم برگزار شد.

وی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در زمان بمباران و موشک باران مردم پای صندوق آرا آمدند؛ امام(ره) مردم را دعوت کرد و انتخابات برگزار شد. این یک تودهنی نسبت به آنهایی است که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند و می‌گویند "این حکومت مردمی و مردم‌سالار نیست و مردم هیچ کاره‌اند"؛ این حرف غلطی است و مردم ما پای صندوق آرا می‌آیند و صندوق تعیین‌کننده است.  اینکه ما غصه می‌خوریم چرا مشارکت 48 درصد شد و 58 درصد نشد، یعنی مردم و صندوق مهم است اگر مهم نبود، غصه نمی‌خوردیم که 48 درصد شد بنابراین معلوم است تاثیر دارد. اینکه مقام معظم رهبری با آن بیان صریح مردم را دعوت می‌کند و اصرار می‌کند و مراجع تقلید، فرهیختگان و مسئولین همه از مردم خواهش می‌کنند پای صندوق آرا بیایید، این به معنای آن است که صندوق و رای مهم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه البته اگر در یک‌دوره حضور مردم مقدار کمی کمرنگ بوده باید بررسی کنیم و آن را حل کنیم و نباید ادامه پیدا کند، تصریح کرد: این 48 درصد باید یک‌بار در تاریخ ما باشد و دفعات بعد جبران کنیم. اگر مشکلی داشتیم باید آن را پیدا کنیم از نظر من روشن است که مشکل چه بوده؛ به هر حال محققین، دانشگاه‌ها و جامعه‌شناسان و سیاسیون فکر کنند و بگویند اگر این مشکل نبود، شرکت مردم به جای 48 درصد می‌شد 58 درصد و 68 درصد. من‌درآوردی علت درست نکنیم که "مردم زندگی‌شان سخت بود برای همین نیامدند رای بدهند". درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود ولی آمار در آنجا بالاتر بود.

روحانی ادامه داد: در شهرهایی مشارکت کمتر است که اتفاقاً وضع معیشت و زندگی‌شان بهتر است؛ چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند و آنجا هم زندگی شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد. البته مردم سختی داشتند و جای تردید نیست مردم در جنگ اقتصادی بودند و در داخل جنگ پای صندوق رای آمدند. مردم پای صندوق آمدند و به آمریکا نشان دادند که "تو در مسیرت راه غلط انتخاب کردی و نتوانستی ما را پشیمان کنی و ما را از صندوق و نظام جدا کنی" و مردم کار بزرگی انجام دادند. مردم در شرایط کرونا مقداری احتیاط می‌کنند و این در همه جای دنیا طبیعی است و در جنگ و کرونا هستیم مسائل دیگری هم بوده است. اگر مشکلی بوده، نباید با نظام و صندوق قهر کنیم، این‌کار درست نیست. اگر مشکلی هست بنشینیم و مشکل را برای انتخابات بعدی حل کنیم.

وی تصریح کرد: الحمدالله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و  آمار و ارقام را اعلام کر؛ برادر بسیار خوب ما حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به‌عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، 18 میلیون رأی کسب کرد و رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی‌کند این دولت، دولت دوازدهم است یا فردا سیزدهم و چهاردهم است همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم. به‌محض اینکه صبح شنبه وزیر کشور به من اطلاع داد که تکلیف انتخابات تقریباً روشن شده است، 90 درصد آرا شمرده شده و وزیر کشور به من گفت که جناب آقای رئیس رئیس‌جمهور شده، همان وقت تصمیم گرفتم و به آقای رئیس زنگ زدم و به او تبریک گفتم. همان‌وقت با او قرار گذاشتم که ساعت 11 خدمت او بروم و طبق رسم متعارف سیاسی به دیدن نامزدی که بالاترین رای آورده بود، رفتم و حضوراً هم به او تبریک گفتم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: البته در آن جلسه درباره مسائل سیاست خارجی، مسائل بین‌الملل مسائل داخلی مسائل اقتصادی در حدی که فرصت آن جلسه بود، بحث کردیم و آن جلسه را ما ادامه می‌دهیم. امروز ما جلسه دوم با رئیس‌جمهور منتخب داریم و بحث‌ها و جلسات را ادامه خواهیم داد.

روحانی هم‌چنین گفت: در شرایط بسیار سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقدم شرایط دولت سیزدهم آسان‌تر خواهد بود، نه‌اینکه دولت سیزدهم مشکل ندارد، می‌گویم که چرا کار دولت سیزدهم آسان‌تر خواهد بود. در دورانی که جنگ اقتصادی به ما تحمیل شد که در تاریخ ایران و جهان کم‌سابقه بود. کشوری را از همه طرف محاصره کردند، همه بانک‌ها، روابط پولی‌ و ارتباطات خارجی‌اش، صادرات و واردات بستند؛ حتی برای وارد کردن دارو و مواد غذایی زجرهایی کشیده شد و مشکلاتی بوجود آمد. با چه سختی توانستیم دارویی را وارد و با چه سختی توانستیم پول واکسن را تامین کنیم. مردم می‌دانند و آگاه و آشنا هستند.

وی ادامه داد: وزارت نفت در همین هفته گزارشی را در ستاد اقتصادی ارائه کرد که واقعاً جای افتخار بود که در طول این سه سال وزارت نفت چه کارهایی انجام داده است و با چه پیچ و خم‌هایی توانسته بخشی از نفت را بفروشد، برای این که ارز لازم را تامین و کشور اداره کند و برای اینکه به ترامپ بگوییم تو شکست خوردی و به آمریکا بگویم حریف ملت ایران نیستی. اگر دولت دست روی دست می‌گذاشت و کار عظیم و بزرگی که وزارت نفت انجام داده را انجام نمی‌داد، اگر صادرات نفت خام و صادرات گاز البته در کنار آن کار بزرگی که برای صادرات برق، پتروشیمی و فولاد انجام شد نبود، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

رئیس‌جمهور بیان کرد: همین‌طور می‌نشینند و حرف می‌زنند که دولت نگاهش به آسمان بود، بله نگاه ما به آسمان است، باز هم نگاه ما به آسمان است، نگاه ما به رحمت خداوند است، نگاه ما به آسمان است و به زمین هم نگاه می‌کنیم، نگاه ما به تلاش خود و کوشش ملت‌ و به آسمان و رحمت خداوند است. شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنید. ما از خدا می‌خواهیم، از ملت می‌خواهیم. این ملت در چهارچوب فرامین الهی کار و تلاش می‌کنند. مدام می‌گویند پس چی شد؟ نگاه‌تان به برجام بوده، نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌تواند آن را تحمل کنند. ما در این ایامی که برجام تعطیل بود و این ترامپ خائن و خبیث از برجام بیرون رفت، و دست ما از برجام خالی بود، آیا دست روی دست گذاشتیم؟ یا آنچه لازم بود وارد و صادر کردیم، یا جای نفت را جبران کردیم.

روحانی عنوان کرد: کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید. یک نفر به آنهایی که تلاش، کوشش و فعالیت کردند که بتوان کشور را اداره کرد، نگفت دستت درد نکند. حقوق سر روز پرداخت شده است و نگذاشتیم حقوق یک تا دو روز تاخیر بیفتد، همه اوراق ما سر ساعت پرداخت شده و این کار بی‌نظیر در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است. اوراق، حقوق و کمک معیشتی‌ها سر موقع و به روز پرداخت شده است.  شما دولت‌های قبل را نگاه کنید چرا بی‌انصافی می‌کنید و اینگونه حرف می‌زنید. چرا واقعیت را نمی‌گویید؟

رئیس‌جمهور گفت: دولت جنگ اقتصادی را به پایان رسانده و در سایه‌ی مقاومت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری بود که آمریکا را در وین به پای مذاکره کشاندیم و حرف زدیم و مسائل مهم را حل و فصل کردیم و اگر بخواهند، امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم؛ همین روز دوم‌تیرماه می‌توانیم تحریم را تمام کنیم و اختیارات را به آقای عراقچی بدهیم و در چند روز نیز توافق را نهایی و اعلام کند. ما کارمان را انجام دادیم و البته یک‌سری پیج و خم و گرفتاری سیاسی دارد که به آن نمی‌پردازم؛ این مردم الان روحیه‌ای دارند و نشاطی پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهم نشاط مردم را از آنها گرفته شود.

وی افزود: عهد ما با مردم این بود که در برابر آمریکا تسلیم و خم نشویم و کشور را با سه‌سال و نیم جنگ اقتصادی اداره کردیم. مواد لازم را وارد کشور کردیم و هیچ کارخانه‌ای به‌خاطر عدم ورود مواد اولیه از خارج تعطیل نشد و هیچ بیماری برای نبود تخت، بیرون از بیمارستان نماند و این هنر و فداکاری ملت ایران است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما این‌کار را ادامه خواهیم داد و در این مشکلات، مسائل اساسی بانک‌ها را هم حل کردیم، خاطر نشان کرد: 700 هزار میلیارد تومان برای اصلاح بانک‌ها صرف کردیم و چه‌کسی گفت که دولت وسط این مشکلات عمل جراحی بزرگ در بانک‌ها را انجام داد؟ چه کسی گفت که این دولت جلوی فساد ایستاد؟ با دادگاه نمی‌شود جلوی فساد را گرفت و بلکه با شفافیت می‌توان این‌کار را انجام داد. امروز سامانه تجارت جامع نشان می‌دهد که چه کسی از بانک مرکزی پول گرفته، از کدام کشور خرید کرده و کالایش چه زمانی به بندر و بازار می‌رسد.

روحانی اظهار داشت: مردم بدانند هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد؛ اطلاعات باید در اختیار مردم باشد و این دولت بود که این‌کار را انجام داد و قانون را اجرا کرد و ما پهنای باند را درست کردیم  این دولت حقوق ملت را تأمین کرده و اینکه در غرب کارون می‌بینید استخراج نفت 5 برابر و استخراج در پارس جنوبی بیش از 2 برابر شده، دفاع از حقوق مردم است  برخی مدام می‌گویند که نگاه این‌ها به برجام بوده، پس چه کسی پارس جنوبی و این اقدامات را انجام داده است؟ وقتی می‌گوییم «دولت» فکر می‌کنند یعنی «حسن روحانی»، حسن روحانی یک نوکر کوچک است و میلیون‌ها نفر دولت هستند که تلاش می‌کنند و به این نقطه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: الان باید با آرامش، امنیت و همدلی قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم و خوشحال شدم که رئیس‌جمهور منتخب گفته که من دنبال شایسته‌سالاری هستم و طرفدار یک حزب و جناح نیستم؛ ان‌شاالله مردم در مردادماه خواهند دید که وزرا و معاونینی که معرفی می‌شوند از یک جناح خاص نیستند و این‌کار بسیار خوبی است و ما استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: من وقتی رئیس‌جمهور شدم دو-سه نفر از وزرایم عضو ستاد رقیب ما بودند و ولی از آن‌ها دعوت کردم و الان هم وزیر هستند؛ ما یک کشور هستیم و هدف واحد داریم و پیشرفت، ثبات، امنیت و توسعه کشور اصل است و باید همه را سهیم کنیم و دولتی که از جناح‌های مختلف استفاده می‌کند قوی‌تر و مقتدرتر است و ان‌شاالله این‌چنین خواهد شد.

روحانی گفت: ما تا ساعت و دقیقه‌ی آخر کار خود را انجام خواهیم داد و 41 روز از این دولت باقی‌مانده و تمام این‌مدت نیز همّ و غمّ ما خدمت به مردم است و قدرت را به دولت بعدی تحویل خواهیم داد.

وی بیان کرد: ان‌شاالله کرونا را با همه توان و تلاش در یک شرایط مناسب تحویل دولت بعدی می‌دهیم و البته ممکن است تا آخر سال و یا چندماه ماه از سال آینده را گرفتارش باشیم و مشخص نیست اما امروز آرامش نسبی به‌خاطر واکسن در داخل کشور وجود دارد برای تهیه واکسن تلاش کرده و وارد خواهد شد و واکسن داخلی هم تولید شده و در حال رسیدن به بازار است و از تمامی کسانی که در این عرصه تلاش کردند، تشکر می‌کنیم. یک واکسن در هفته آینده و واکسن دیگری نیز در هفته بعدی به بازار می‌رسد و این افتخار بزرگی برای کشور ماست و امیدواریم در شرایط مناسبی دولت را به منتخبین تحویل دهیم.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: صادرات غیرنفتی ما در سه‌ماه ابتدای امسال رشد خوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و 69 درصد افزایش صادرات داشتیم؛ میزان صادرات غیرنفتی ما در این سه‌ماهه 10 میلیارد دلار بوده که تراز تجاری ما نیز در این‌مدت مثبت است.

روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) عنوان کرد: انقلابی بودن یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم اگر لازم است با حاکم وقت حرف زدن و با حاکم وقت همسایه شدن  خانه امام هشتم را کنار خانه مامون قرار دادند برای اینکه مساله دنیای اسلام حفظ شود حتی امام(ع) سمتی را که نمی‌خواهد، با شرایطی می‌پذیرد؛ این موارد نکاتی از تاریخ زندگی امام هشتم است.

وی ادامه داد: انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن در انتخابات هم همین است و هدف‌های اصلی انقلاب، نظام و ایران نباید به‌خاطر انتخابات فدا شود؛ اهداف بلند باید سر جای خود باقی بماند  بسیار خوشحال هستیم که بعد از قرن‌ها از ورود امام هشتم(ع) به سرزمین ایران و امروز مدفن آن حضرت در خراسان است که همچنان ملجاء همه عاشقان و علاقه‌مندان خاندان رسالت، ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در همه روزهای سخت آن مضجع شریف، ملجاء ما بوده و تا پایان خواهد بود و افتخار ما این است که پیرو راه پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =