چرا شاخص بورس بعد از انتخابات رشد کرد؟/ تحلیل آینده بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه و بورس عوامل موجود در رشد شاخص ها در این بازار را تشریح و در تحلیل بورس در روزهای آینده شرایط را امیدوارکننده دانست.

الیاس کردی؛ کارشناس بازار سرمایه و بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  ایسکانیوز در تحلیل خود از  بازار بورس طی روزهای اخیر گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری تعیین تکلیف شد که چه کسانی آینده دولت را در دست خواهند گرفت به همین دلیل ابهاماتی که در بازار بورس بود کمتر شد البته علیرغم اینکه فعلا نمیدانیم چه کسانی در راس وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار خواهند گرفت ولی با این حال مشاهده میکنیم که ابهامات موجود در این بازار کم شده و در هفته ای که گذشت واکنش بازار مثبت و ارزش معاملات بالا بود.

وی ادامه داد: مدت زیادی بود که روند ترغیب سهامداران از حقیقی به حقوقی بود که در حال حاضر این روند برعکس و حقوقی به حقیقی شده است که در این زمینه سرمایه گذاران فعال‌، خرید بیشتر و تقاضا در بازار نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با نرخ دلار موجود در بازار و با توجه به گزارشاتی که در دست داریم میتوانیم امیدوار باشیم که وضعیت بورس در روزهای آینده بهتر میشود ولی بهتر شدن شرایط بورس شروطی دارد؛ اولین شرط این است که قیمت ارز تغییر پیدا نکند ولی در غیر این صورت مجددا تلاطم را در این بازار شاهد خواهیم بود.

کردی ادامه داد: تا زمانیکه مذاکرات وین و به اصلاح گفتگوهای ۱+۴ به نتیجه برسد و تکلیف سیاست‌های کلی دولت نسبت به بازار سرمایه مشخص شود کمی زمان‌بر است تا پیش‌بینی دقیقتری ارائه دهیم.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص مهم‌ترین دلایل رشد شاخص ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم ترین عامل رشد شاخص بورس رفع ابهام‌ات حاکم بر بازار سرمایه بود البته باید عرض کنم که شاخص بورس رشد آنچنان زیادی نداشته و آن سطح قیمتی که اعلام شده بود در این روزها به ۱میلیون و ۲۰۰ هزار رسید که در مقایسه با کف قیمتی که قبلا داشتیم حدودا ۹درصد رشد کردیم.

وی تاکید کرد: یکی از محرک های اصلی بازار سرمایه، نرخ دلار است، چنانچه مجددا بازار ارز و به ویژه دلار دچار نوسان شود قطعا بورس نیز متاثر از آن خواهد شد. درست است که بازار ما یک بازار دولتی و دولت  نقش زیادی در این بازار دارد ولی نباید اهمیت نرخ ارز را نیز فراموش کنیم.

وی بیان کرد: شرایط کنونی به نحویست که نمیدانیم تصمیمات دولت آینده برای بورس چه خواهد شد ولی با توجه به برنامه های ارائه شده امیدواریم که شاخص ها رشد داشته و شرایط نسبت به قبل بهتر شود.

کردی افزود: نباید انتظار داشته باشیم که بانک مرکزی معجزه کند بلکه برای حل مشکل تورم طی ۴_۳ سال باید زمان بگذارند تا بتواند در این مدت با ارائه برنامه و راهکار این معضل را حل کند.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس در پایان خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم تاثیرات روابط بین‌الملل را در سیاست‌های داخلی نادیده بگیریم، در دولت دوم آقای روحانی که رییس جمهور آمریکا سخت ترین تحریم‌ها را علیه  کشورمان اعمال کرد و از سوی دیگر کرونا و مهم تر از همه ناکارآمدی خود دولت را داشتیم و بر کسی پوشیده نیست که این ناکارآمدی دولت دوم آقای روحانی بود که شرایط اقتصادی کشور را بد و بدتر کرد و نباید این مسئله را نادیده گرفت.

پایان پیام/

کد خبر: 1100520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =