نابرابری شدید جهانی در دسترسی به واکسن کرونا

در حالی که بیش از ۴۵ درصد شهروندان آمریکا به صورت کامل در برابر بیماری کووید - ۱۹ واکسینه شده‌اند، اما این میزان در سطج جهان تنها ۱۰ درصد برآورد می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، تارنمای سی ان ان روز چهارشنبه نوشت، بر اساس آمار رسمی، شمار دریافت کنندگان کامل واکسن ویروس کرونا نزدیک به ۷۸۲ میلیون نفر است که نشانگر ادامه نابرابری جهانی در دسترسی به واکسن‌هایی است که در جلوگیری از بیماری و مرگ بر اثر این بیماری، تاثیر به سزایی دارد و به بیرون آمدن اقتصاد کشورها از بحران همه گیری، کمک خواهد کرد.

نابرابری ها حتی در میان همان ۱۰ درصد جمعیت جهان که واکسینه شده‌اند، نیز چشمگیر است، زیرا بیش از ۳۰ درصد ساکنان آمریکای شمالی و ۲۸ درصد اروپائیان، واکسن کامل دریافت کرده‌اند، در حالی که این میزان برای آمریکای جنوبی ۱۱ درصد و آسیا تنها هشت درصد و برای آفریقا کمتر از یک درصد ارزیابی می‌شود.    

همچنین بررسی تازه‌ای نشان می‌دهد که شمار شهروندان ایالات متحده مبتلا به  کرونا در سال گذشته (۲۰۲۰) نزدیک به پنج برابر تعداد رسمی بوده است. بر اساس آمار موسسه های ملی بهداشت آمریکا؛ تا پایان ژوئیه گذشته نزدیک به ۱۷ میلیون از شهروندان این کشور که به کووید - ۱۹ مبتلا شده بودند، متوجه عوارض و نشانه‌های آن نشده و بیمار تشخیص داده نشده‌اند که به این ترتیب شمار این افراد، پنج برابر آمار رسمی است.  

در حالی که سازمان جهانی بهداشت در باره به پایان رسیدن واکسن‌ کرونا در کشورهای فقیر هشدار داده، کشورهای ثروتمند از عرضه واکسن کافی به کشورهای نیازمند، خودداری می‌کنند.  

کمبود واکسن در کشورهای فقیر و با درآمد کم در جهان در حالی آشکارا احساس می‌شود که پیش از این به رغم وعده هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ درباره اختصاص یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند، منتقدان این طرح می‌گویند این کمک مشکلات ساختاری این کشورها در عرضه واکسن را حل نمی‌کند.

فریاد رهبران جهان برای توزیع عادلانه واکسن و تصاویر قبرستان‌های مملو از فوتی‌های جدید در آفریقا تا جنازه‌ سوزی‌های بیماران کرونایی در هند، هرگز از حافظه تاریخی قرن ۲۱ پاک نخواهد شد اما نکته دردناک تر اینکه نه گوشی برای شنیدن این فریادها است و نه چشمی برای دیدن این تصاویر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =