محسنی اژه‌ای: اولویت قوه قضاییه گسترش چتر حمایتی از تولید است

نشست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان، در حال برگزاری است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان، بعد از ظهر امروز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان، طی سخنانی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه، اظهار داشت: در شرایط فعلی، دشمن جنگ اقتصادی به ما تحمیل کرده است؛ در شرایط جنگ باید متناسب با جنگ عمل کرد؛ لذا اهمیت اقتصاد و تولید در این زمان واضح است.

معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: نقش دولت و دستگاه قضایی در حمایت از تولید و اشتغال در هر زمان و مقطعی برجسته است و در زمان کنونی که شاهد جنگ اقتصادی دشمن هستیم، این برجستگی نمود بیشتری دارد.

امروز موضوع اقتصاد و رونق تولید داخلی امر بسیار مهمی است

وی با بیان اینکه اگر استقلال سیاسی کشور را می‌خواهیم باید از لحاظ اقتصادی استقلال داشته باشیم، گفت: امروز موضوع اقتصاد و رونق تولید داخلی امر بسیار مهمی است و بیش از همه مقام معظم رهبری به این امر توجه داشته و دارند. مقام معظم رهبری همه موضوعات را می‌بینند و اشراف دارند و بر همین اساس تاکید دارند مسأله تولید از اولویت ویژه برخوردار است؛ لذا باید با این طراز وارد میدان شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت شناسایی معضلات و مشکلات اقتصادی کشور و موانع پیش روی رونق تولید داخل گفت: تولیدکنندگان و کارآفرینان و صنعتگران بهترین طبیب‌ها برای تشخیص دردهای اقتصادی و تولیدی کشور هستند. این قشر در میدان تولید و مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن بسیار فعال است لذا بهتر از هر شخص و گروه دیگری می‌تواند نسخه علاج بیماری اقتصادی کشور را ارائه دهد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اولویت سنجی مسائل و مشکلات مبتلابه اقتصاد کشور، تصریح کرد: تشخیص بیماری اقتصادی و موانع تولیدی کشور نیازمند مساعدت فکری و عملی همه بخش‌هاست؛ لذا پس از شناسایی منشاء موانع تولید و اولویت‌بندی و احصاء مشکلات اقتصادی باید نسخه تجویزی را برای کسب نظر، پیش‌روی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گذاشت.

دستگاه هماهنگ کننده مشترک برای پیگیری باید وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه باید بررسی کرد چه مسائل و موانعی مربوط به دولت، قوه قضاییه و مجلس است، گفت: اگر واقع بین نباشیم و یک سویه نگاه کنیم، قدم‌هایی برمی‌داریم که نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دستگاه هماهنگ کننده مشترک برای پیگیری باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید درد را تشخیص داد، نسخه را خوب نوشت، اولویت بندی کرد و دستگاه پیگیری کننده تعیین شود.

اولویت قوه قضاییه گسترش چتر حمایتی از تولید است

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه اولویت قوه قضاییه گسترش چتر حمایتی از تولید است، خطاب به تولیدکنندگان اظهار کرد: لازم است کارگروهی تشکیل و برای آن وظایف و اختیاراتی تعریف کنیم و اگر نیاز به قانون هست به دنبال قانون آن برویم. اگر برای تولیدکننده مشکلی پیش آمد بلافاصله به این کارگروه خبر داده شود و این کارگروه اگر تشخیص داد که این تولیدکننده خلاف کرده است، با توجه به نوع و انگیزه خلاف آن، باید تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات جرم از روی غفلت، ناآشنایی با قانون و اضطرار صورت می‌گیرد. باید بررسی کرد جرم با چه انگیزه و نیتی بوده است. اگر کسانی هستند که حتی مرتکب جرم شده‌اند، اما امکان ارفاق به آن‌ها هست باید این کار انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اگر جرمی صورت گرفت که قابل اغماض نبود و فردی زیادی خواهی و فساد کرد، اگر سد راه تولید است و به صنف خود، مردم و تولید ضربه می‌زند باید خود صنف و تولیدگران برای برخورد با او پیشقدم شوند.

وی تصریح کرد: بررسی پرونده‌های ناظر بر موضوعات اقتصادی و تولیدی، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در این قبیل پرونده‌ها باید نهایت دقت از سوی قضات و مسئولان قضایی اعمال شود تا چرخه تولید و اشتغال در هیچ بنگاه صنعتی و اقتصادی از حرکت نایستد.

حرکت دستگاه قضایی به سمت تخصصی کردن رسیدگی به امور اقتصادی و تولیدی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به حرکت دستگاه قضایی به سمت تخصصی کردن رسیدگی به امور اقتصادی و تولیدی گفت: قوه قضاییه تلاش کرده است تا جایی که مقدورات و امکانات اجازه می‌دهد، روند رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی را تخصصی کند، اما اینکه این توقع وجود داشته باشد برای هریک از صنوف، آیین دادرسی ویژه، مجمتع ویژه و ضابط ویژه تعیین شود، اکنون مقدور نیست.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی، تصریح کرد: بسیاری از اختلافاتی که در حوزه اقتصادی و تولیدی میان فعالان این عرصه و بنگاه‌ها و بانک‌ها ایجاد می‌شود با یک تفاهم قابل حل است. قضات ما نیز این آمادگی را دارند که در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی، علاوه بر رعایت مُرّ قانون، شرایط حاکم بر مسائل اقتصادی کشور را نیز بسنجند و بر این اساس حکم کنند.

وی با اشاره به ضرورت شفاف شدن مبانی کارشناسی در پرونده‌های ناظر بر موضوعات تولیدی و اقتصادی بیان داشت: در بسیاری از پرونده‌های ناظر بر مسائل تولیدی و اقتصادی، تشخیص موضوع، جنبه تخصصی پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نظرات کارشناسی متقن و مستدل می‌تواند به قاضی برای صدور رأی نهایی کمک شایانی کند.

باید به کارشناسی سامان داد

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به نمونه‌هایی از نظرات گوناگون در خصوص کارشناسی در مورد یک موضوع گفت: باید به کارشناسی سامان داد و دستمزدها و تعداد آن شفاف شود. این مسئله از مسائل مهم و مشکل است و برخی از مفاسد بزرگ در همین مسئله است و خیلی از پرونده‌های فساد ریشه در همین کارشناسی‌ها دارد و در واگذاری‌ها نیز به همین شکل است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص امنیت اقتصادی خطاب به تولیدکنندگان، گفت: قوه قضاییه صد در صد حامی شماست. اگر کسی چوب لای چرخ تولید می‌گذارد، برای اینکه امنیت اقتصادی ایجاد شود موضوع را اعلام کنید و با این موارد برخورد می‌شود.

با مدیران ۱۵۰۰ واحد و بنگاه تولیدی و کارخانه‌ها را نشست برگزار کرده‌ایم

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در این مراسم با گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از مبارک‌ترین کارهایی که در دو سال اخیر اتفاق افتاد این بود که یکی از روزهای هفته قوه قضاییه به تولید اختصاص یافت و امروز تمام مسئولان قوه قضاییه در سراسر کشور از کارخانجات و واحدهای تولیدی بازدید داشتند که امر مبارکی است.

معاون قضایی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مسئله ما در کشور اقتصاد و معیشت مردم است و قوه قضاییه در دو سال اخیر ورود مبارکی برای رفع موانع و پشتیبانی داشته و بارقه امید در دل تولید کننده ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: مشکلات عدیده‌ای بر سر راه تولید قرار دارد و در همین مدت با مدیران ۱۵۰۰ واحد و بنگاه تولیدی و کارخانه‌ها را نشست برگزار کرده‌ایم و امیدواریم در دولت آینده حمایت‌ها رنگ و بوی بیشتری بگیرد.

عدم ثبات قیمت‌ها و مواد اولیه ربطی به تحریم ندارد

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در این نشست، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی قوه قضاییه حمایت از تولید و سرمایه گذاری است که شاهد آن حدود دو هزار واحد تولیدی است که با حمایت قوه قضاییه یا احصا شدند یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است.

وی با اشاره به ایجاد دفتری تحت عنوان حمایت از تولید و سرمایه گذاری در سازمان بازرسی ادامه داد: با این اقدام، همکاران ما مستقیم با کارآفرینان جلسه داشتند و از صدها واحدهای تولیدی بازدید به عمل آمد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: همواره تلاش کردیم تا آسیب‌های حوزه تولید و سرمایه‌گذاری را در بخش‌های مختلف جز به جز احصا و در خصوص برخی هشدارها، گزارش ارایه دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان عدم هماهنگی بخش‌های مختلف دولت به ویژه بخش‌های اقتصادی در دادن مجوز و تسهیلات را یکی از مشکلات در بررسی‌ها دانست و گفت: ضرورت ایجاد هماهنگی و قرارگاه واحد در دولت احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم ثبات قیمت‌ها و مواد اولیه ربطی به تحریم ندارد، گفت: امروزه مصرف کننده و تولیدکننده هر دو ناراضی اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عدم اجرای کامل برخی از قوانین و مقررات در کشور، تاکید کرد: در حداقل ۷ یا ۸ قانون، حمایت از تولید تصریح شده است که قانون ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی نمونه‌ای از آن است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تامین مالی را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که منحصر به سیستم بانکی است و گفت: باید تامین مالی از طرق دیگر صورت گیرد و در این میان تسریع و تسهیل در صدور مجوزات لازم امری ضروری است چراکه گاهی برای یک مجوز باید بیش از ۳۰ امضا از دستگاه‌های مختلف گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه عدم ثبات در سیاست‌های صادراتی کشور درست و به حق است، افزود: بدون شک نظام مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی مشکلاتی دارد که ما جزییات آن‌ها را احصا کردیم و مجلس نیز این موارد را دنبال می‌کند.

رییس سازمان بازرسی کشور ضمن اظهار امیدواری نسبت به رفع مشکلات کارآفرینان، گفت: پیگیری مطالبات به حق و قانونی فعالان اقتصادی در سازمان بازرسی دنبال می‌شود.

گفتنی است در این دیدار، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، رئیس مجمع کارآفرینان کشور و مدیرانی از کرمان موتور، آذین خودرو،  گروه صنعتی کاوه،  شرکت سیمان زابل، شرکت گلاب ربیع،  شرکت فیروز، شرکت زیتون ارشیا، استیل البرز، فولاد یزد، صنعت قطعه سازان و افق کوروش به بیان اظهارات خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =