درمان سندرم قلب شکسته با شناسایی دو مولکول کلیدی

دانشمندان کالج امپریال لندن، دو مولکول کلیدی را شناسایی کرده‌اند که در ایجاد سندرم تاکوتسوبو معروف به سندرم قلب شکسته نقش دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از  مدیکال اکسپرس، محققان کالج امپریال لندن دریافتند افزایش سطح دو مولکول کوچک که نحوه رمزگشایی ژن‌ها را تنظیم می‌کنند، به نام میکرو RNA، احتمال ابتلا به سندرم تاکوتسوبو را افزایش می‌دهد.

این دو میکرو RNA به نام -۱۶ و -۲۶a قبلا در خون بیماران مبتلا به سندرم تاکوتسوبو شناسایی شده بود، اما تاکنون مشخص نبود که آیا آن‌ها در توسعه این بیماری نقش دارند یا خیر، اما آخرین تحقیق که توسط بنیاد قلب انگلیس تامین مالی شده و در مجله تحقیقات قلب و عروق منتشر شده است، ممکن است به دانشمندان کمک کند تا این بیماری را بهتر درک کرده و روش‌های جدیدی برای شناسایی و درمان افراد در معرض خطر بیابند.

پروفسور سیان هاردینگ، استاد داروسازی قلب در موسسه ملی قلب و ریه کالج امپریال، گفت: سندرم تاکوتسوبو یک بیماری جدی است، اما تاکنون نحوه بروز آن به عنوان یک راز باقی مانده است. ما نمی‌دانیم که چرا برخی از مردم به یک شوک عاطفی اینگونه پاسخ می‌دهند در حالی که در بسیاری اینچنین نیست.

او افزود: این مطالعه تایید می‌کند که استرس قبلی و میکرو RNA‌های مرتبط با آن می‌توانند فرد را در آینده مستعد ابتلا به سندرم تاکوتسوبو در شرایط استرس کنند. استرس به اشکال مختلف وجود دارد و برای درک این فرآیندهای استرس مزمن به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

سندرم تاکوتسوبو نوعی نارسایی حاد قلبی است که تخمین زده می‌شود سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر در انگلیس به آن مبتلا می‌شوند و عمدتا در زنان پس از یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود. این علائم می‌تواند همان علائم حمله قلبی را ایجاد کند و اگرچه عروق کرونر مسدود نشده‌اند، اما خطر عوارض آن مشابه حمله قلبی واقعی است.

هنوز به طور کامل مشخص نشده است که چه چیزی باعث سندرم تاکوتسوبو می‌شود، اما این معمولا توسط استرس عاطفی یا جسمی مانند از دست دادن یکی از عزیزان ایجاد شده و منجر به «سندرم قلب شکسته» می‌شود. استرس به عنوان عاملی شناخته شده است که باعث از دست دادن حرکت در بخشی از دیواره قلب شده و نارسایی حاد قلب را منجر می‌شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای جلوگیری از حمله مجدد وجود ندارد که ممکن است در این بیماران رخ دهد.

در این مطالعه، محققان سلول‌های قلب انسان و موش صحرایی را بررسی کردند و نحوه پاسخ آن‌ها به آدرنالین را پس از قرار گرفتن در معرض دو مولکول اندازه‌گیری کردند. هنگامی که آن‌ها سلول‌های قلبی را که با استفاده از میکرو RNA‌ها تحت درمان قرار گرفته بودند، مشاهده کردند، سلول‌ها نسبت به آدرنالین حساس‌تر بوده و احتمال انقباض آن‌ها بیشتر است، بنابراین تغییراتی مانند تاکوتسوبو در سطوح پایین‌تر آدرنالین مشاهده شد.

میکرو RNA‌ها -۱۶ و -۲۶a با افسردگی، اضطراب و افزایش سطح استرس در ارتباط هستند. این یافته‌های جدید می‌تواند پیوندی بین استرس طولانی مدت و واکنش چشمگیر تاکوتسوبو به یک شوک ناگهانی ایجاد کند.

این تیم توضیح می‌دهد در آینده، آزمایش خون برای اندازه گیری سطح این مولکول‌ها می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر یک سندرم تاکوتسوبو انجام شود. میکرو RNA‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک هدف دارویی بالقوه استفاده شوند.

پروفسور متین اوکیران، دانشیار پزشکی بنیاد قلب انگلیس گفت: سندرم تاکوتسوبو یک مشکل ناگهانی و بالقوه فاجعه بار قلبی است، اما دانش ما در مورد دلایل آن محدود باقی مانده است، به همین ترتیب، بسیار مهم است که ما در مورد این شرایط فراموش شده اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

او گفت: این تحقیق نه تنها گامی مهم در جهت درک بهتر این بیماری مرموز است بلکه می‌تواند روش‌های جدیدی را برای شناسایی و درمان افراد در معرض خطر تاکوتسوبو ارائه دهد. ما اکنون نیاز به تحقیقات بیشتری داریم که آیا داروهای مسدود کننده این میکرو RNA‌ها می‌توانند کلیدی برای جلوگیری از سندرم قلب شکسته باشند یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =