سفیر ایران: روابط تهران و باکو جنبه راهبردی دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: روابط تهران و باکو جنبه راهبردی دارد و این مهم ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "سید عباس موسوی" روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری "توران" جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوالی در باره آینده روابط دو کشور، اظهار داشت : اصل حسن همجواری از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر کشورمان با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران روابط خاص با جمهوری آذربایجان دارد، تصریح کرد: پیوندهای تاریخی و قرابت فرهنگی دو کشور، دوستی و حسن همجواری را اجتناب ناپذیر می‌کند و سطح مناسبات فعلی تهران و باکو نیز گواهی بر حفظ و توسعه این روابط است.

موسوی در باره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بر آینده روابط با جمهوری آذربایجان افزود: هیچ تغییراتی در این ارتباط نخواهد بود و علاوه بر آن شرایط ژئوسیاسی فعلی و فعالیت کریدورهای حمل و نقل، دو کشور را به هم نزدیک می‌کند و موجب گسترش همکاری‌های اقتصادی می‌شود. بنا بر این روابط تهران و باکو جنبه راهبردی دارد و این مهم ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص نگرش تهران برای ایده جدید همکاری شش کشور (ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، ارمنستان و گرجستان) پس از پایان جنگ دوم منطقه قره باغ، ادامه داد: حل همه مسایل موجود با مشارکت کشورهای منطقه، پیشنهاد عاقلانه‌ای بوده و ایران از اولین کشورهایی است که از آن استقبال کرد.

موسوی بیان کرد: پس از آزادسازی سرزمین‌های اشغالی در قره باغ و پیشنهاد ایجاد بستر همکاری‌های ششگانه، مشخص شد که اوضاع  ژئوسیاسی در منطقه تغییر کرده است و اگر چه همه کشورها در قالب این بستر، این  پیشنهاد را قبول کنند، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در منطقه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به منطقه آمادگی تهران برای میزبانی نشست کشورهای این بستر را اعلام کرد.

سفیر کشورمان در پاسخ  به سووالی در باره موضع ایران نسبت  به راه اندازی دالان جدید در منطقه موسوم  به دالان زنگه زور (برای ایجاد ارتباط میان نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان) پس از پایان جنگ در منطقه قره باغ یادآور شد: در بیانیه رهبر عالی ایران به صراحت اعلام شده است که تهران مخالف تغییر مرزها بوده ولی مخالف راه اندازی این کریدور نیست.

موسوی تصریح کرد:  فکر نمی‌کنم کسی در منطقه با توسل به  زور به فکر تغییر مرزها باشد و ما از فعالیت هر گونه کریدوری با هر مسیری بدون تغییر مرزهای کشورها حمایت می‌کنیم و راه اندازی کریدور زنگه زور مربوط به جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و هر گونه تغییر مرزها  با توسل به زور و روش‌های نظامی ثبات  منطقه را به هم می‌زند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باره راه اندازی خطوط ریلی در منطقه به برقراری روابط و همکاری میان ایروان و باکو کمک می‌کند و به نفع کل منطقه خواهد بود.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: بنا بر پیشنهاد یاد شده کشورهای منطقه قفقاز جنوبی، روسیه، ترکیه و ایران باید از هر طریق ممکن در باره راه اندازی مسیرهای ریلی، جاده‌ای و سایر ارتباطات بین خود اقدام کنند.

وی در پاسخ به سووالی در باره مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی و نیمه دولتی ایران آماده برای مشارکت در این امور هستند.

موسوی افزود: شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در اجرای پروژه‌های زیر ساختی از جمله ساخت پل‌ها و واحدهای مسکونی در سرزمین‌های آزاد شده آمادگی دارند و در حال حاضر در انتظار پاسخ وزارت اقتصادی جمهوری آذربایجان در این زمینه هستیم.

سفیر کشورمان در پایان اطمینان تاکید کرد که در دوره رئیس جمهوری منتخب ملت ایران، روابط دوجانبه بیشتر تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =