شناسایی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طرح پویش/ دانشکده تخصصی نفت و گاز راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: اگر بتوانیم درب دانشگاه و صنعت را به روی هم باز کنیم، می‌توانیم خیلی قوی‌تر عمل کنیم. در چارچوب نیاز صنایع در حال پیگیری دانشکده تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی هستیم که دقیقا در راستای نیاز آنها دانشجو جذب کنیم.

اسماعیل عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو ‌با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد زمان اجرای طرح پویش توضیح داد: برای اجرای طرح پویش در حال هماهنگی هستیم و در نظر داریم تا پایان تیرماه کارهایی که برای شناسایی و معرفی دانشجویان نیاز است را انجام دهیم. برخی از کارهایی که در جهت شناسایی و معرفی دانشجویان لازم است انجام شده؛ اما هنوز هیچ تعداد دانشجویی معرفی نشده‌اند.

وی در ادامه افزود: شهرک‌های صنعتی استان بوشهر آماده پذیرش 100 نفر از دانشجویان هستند. از طریق شهرک‌های صنعتی طرح را شروع می کنیم تا به سایر صنایع مهم استان دسترسی بهتری پیدا کنیم.

عبداللهی در مورد اینکه آیا در زمان تحصیل به دانشجو حقوق هم پرداخت می‌َ‌شود اظهار کرد: این موضوع طبق اظهارات ریاست دانشگاه و در برخی مناطقی که این طرح اجرا شده تعیین تکلیف شده است. در مورد پرداخت حقوق، الزامی نیست. دانشجویان در جهت فراگیری بیشتر و آشنایی با نیازهای صنایع و استخدام در آینده صنایع حضور پیدا می کنند در نتیجه نه سازمان و نه ما اصراری نداریم که حقوق پرداخت شود. چون ممکن است صنایع همکاری نکنند.

وی افزود: در مورد بیمه با ادارات استانی پیگیری کردیم. در چارچوب اقداماتی که برای حضور دانشجوها در صنایع انجام خواهد شد در آن تفاهم‌نامه این موضوع هم مدنظر قرار می گیرد تا برای دانشجویان مشکلی پیش نیاد ضمن اینکه خود دانشجوها بیمه دانشگاه هستند.

عبداللهی ادامه داد: دانشجویان می‌توانند صنعت را به عنوان آزمایشگاه بزرگی برای تخصص خود در نظر بگیرند ضمن اینکه از دانشجوهای ارشد و دکتری در صنایع تخصصی‌تر استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در استان بوشهر داریم، گفت: یکی از کارهایی که انجام دادیم این است که 30 تفاهمنامه با صنایع و مجموعه های اداری و صنعتی استان منعقد کردیم. برخی از رشته های حساس و جذاب دانشگاه‌ها در اشتغال وجود ندارد و خیلی از اینها در صنایع وارد شدند. در مناطق نفتخیز شمال و جنوب استان، شیلات و مراکزی که طرفیتهای استان هستند جذب نیرو در آنان جزو برنامه های آتی است.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند دانشگاه و ظرفیتهای دانش آموختگان را معرفی کند همین تفاهم‌نامه‌هایی است که موجب نزدیکی دانشگاه آزاد با مجموعه های دیگر می‌شود و در این مورد به شکل جدی‌تر حرکت خواهیم کرد. ضمن اینکه بحث هر دانشجو یک مهارت را به شکل جدیدی اجرا می‌کنیم؛ به این صورت که به دانشکده‌ها و گروه‌های تخصصی اعلام کردیم چندین دوره مهارتی متناسب با رشته‌ها ارائه کنند تا دانشجو مخیر باشد در هر کدام از اینها علاقه‌مند باشد به صورت رایگان شرکت کند تا بتواند با این توانمندسازی در رقابت استخدام کشور هم بهتر ظاهر شود.

عبداللهی در مورد اینکه آیا صنایع برای جذب دانشجوها نگرانی دارند، توضیح داد: دانشجوها در تمامی رشته‌ها آنچه که در دانشگاه یاد می‌گیرند با آنچه در صنعت است فاصله دارد و ما باید سعی کنیم این فاصله‌ها پر شود که نگرانی صنعت یا متقاضیان صنعتی کمتر شود؛ چراکه آنان نیروی کاربردی، عملیاتی و توانمند می‌خواهند و بحث آموزش هم برای صنایع بحث پرهزینه‌ای است. آنان هم که علاقه‌مند هستند این هزینه‌ها را از روی دوش خود بردارند طبیعی است که از بهترین دانش آموختگان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی به دلیل وجه مهارتی که داشتند، جذب صنایع شدند. استانی با صنایع حساس و ممتاز هستیم. اگر بتوانیم درب دانشگاه و صنعت را به روی هم باز کنیم، می‌توانیم خیلی قوی‌تر عمل کنیم. در چارچوب نیاز صنایع در حال پیگیری دانشگاه تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی هستیم و با مجتمع‌های پتروشیمی و پارس جنوبی تفاهمنامه منعقد شده است که دقیقا در راستای نیاز آنها رشته آورده شود و دانشجو جذب کنیم و بسیار مشتاق به این کار هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهرگفت: اولین پیشنیاز ارتباط سازنده، آشنایی طرفین از امکانات متقابل است و بسیاری از این صنایع متکفل امورشان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند؛ همین موضوع این ارتباط را تسهیل می‌کند. نکته دوم اینکه بتوانیم کیفیت عملکرد را از لحاظ علمی و پژوهشی افزایش دهیم و دروس، کارگاه و اساتید در چارچوب نیاز صنعت توانمند شوند و آنها نیز این تغییر استراتژیک را احساس کنند.

عبداللهی در ادامه بیان کرد: یکی از نگرانی‌های صنایع در تمامی مجموعه‌های آموزش عالی این است که نگاه درآمد-هزینه در صنایع وجود دارد. هرچقدر بتوانیم هزینه‌های آموزش را از آنان کسر کنیم و توانایی‌های مورد نیاز آنان را به دانشجوها به صورت هدفمند آموزش دهیم در درازمدت می‌تواند نگاه صنعت را تغییر دهد. آنها را مجاب کند که دانشگاه‌ها را به رسمیت بشناسند و خودشان در جهت برنامه های توسعه علمی،تحقیقی و کاری به دانشگاه‌ها ماموریت دهند. دانشگاه بتواند متکفل این دوره ها برای صنایع شود و این دوره ها می تواند صنعت را برای ارتباط بیشتر و بهتر با دانشگاه مجاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =