آمریکا: در حال نزدیکتر شدن به پایان مذاکرات برجام هستیم

وزیر امورخارجه آمریکا در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت که در صورت ادامه توسعه برنامه هسته ای ایران، بازگشت به برجام دشوارتر خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز درباره مذاکرات برجامی ایران و ١+٤ که واشنگتن به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد، تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و هشدار داد که توسعه برنامه هسته‌ای تهران می تواند به یک مانع بر طرف نشدنی در این رایزنی ها تبدیل شود.

بلینکن تصریح کرد: اگر توسعه برنامه هسته ای ایران ادامه یابد و این کشور همچنان به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته تر در سطوح بالاتر و بالاتر ادامه دهد، به نقطه ای خواهیم رسید که به لحاظ عملی بازگشت به پارامترهای توافق هسته ای اولیه بسیار دشوار خواهد بود.

وی درباره اینکه چه زمانی ممکن است دولت بایدن از مذاکرات برجامی خارج شود، گفت: نمی توانم تاریخی برای آن تعیین کنم اما در حال نزدیکتر شدن به آن هستیم.

وزیر امورخارجه آمریکا که به تازگی به پاریس سفر کرده است، همچنین روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت: اختلافات جدی با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات در توافق هسته‌ای و برنامه هسته ای این کشور هنوز به قوت خود باقی است.

وی افزود: ما امیدواریم که شروع دوباره مذاکرات طی روزهای آینده در وین آن را حل وفصل کند. ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کند.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه آمریکا در حالی از لزوم بازگشت ایران به تعهدات هسته ای اش صحبت می کند که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده اند، این واشنگتن بوده که برخلاف الزامات بین المللی اش به طور یکجانبه از برجام خارج شده و اکنون نیز می بایست ابتدا با بازگشت به توافق و رفع تمام تحریم های اعمال شده علیه ایران حسن نیت خود را نشان دهد و سپس تهران با راستی آزمایی تاثیر رفع تحریم ها به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازخواهد گشت.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود به برجام بازگردد.

وی افزود: در خلال مذاکرات وین بارها اعلام شد که این آمریکا است که توازن برجام را بر هم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملا مانع اجرای برجام شده است. کمااینکه مکرر تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات خود ذیل برجام را به شرط اجرای کامل آن از سوی آمریکا دارد و سایر طرف‌ها نیز به خوبی از موضع ایران مطلع هستند. روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، آماده اجرای کامل تعهدات خود گردد و از استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین خاطر نشان کرد: موضع ما از ابتدای مذاکرات ‌وین تا الان تغییری نکرده است. ما خواستار لغو تحریم‌های آمریکا، راستی‌آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =