بیش از 200 منطقه پرمخاطره در کشور صاحب شهردار کوچه می‌شوند

محمد نصیری از اجرای طرح شهردار کوچه بر اساس الگوی استفاده شده در منطقه «هرندی» تهران برای 212 منطقه دیگر در کشور خبر داد. این طرح با هدف کاهش مخاطرات منطقه مانند اعتیاد، مشکلات معیشتی و غیره با کمک اهالی همان انجام می‌شود.

پنجم تیر (25 ژوئن) روز جهانی مبارزه با اعتیاد است. هلال احمر یکی از ارگان‌هایی است که شاید بیشترین مواجه با مردم را دارند و می‌توانند در جهت پیشگیری از مخاطرات ناشی از این معضل اجتماعی فعالیت کنند.

محمد نصیری؛ رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به مناسبت روز جهانی مبارزه با اعتیاد از اقدامات پیشگیرانه این سازمان در جهت کاهش مشکلات ناشی از اعتیاد گفت: یکی از موضوعاتی که در یک سال و نیم گذشته تا به امروز پیگیر آن بوده‌ایم، حضور در مناطق حاشیه‌ای و پرمخاطره مانند منطقه «هرندی» است. یکی از اصلی‌ترین مخاطرات این منطقه موضوع اعتیاد بود. یکی از برنامه‌های ما توانمندسازی زنان، جوانان و نوجوانان مناطقی از این دست بود تا با استفاده از توانمندسازی جوامع محلی در جهت کاهش آسیب حرکت کنیم. در این توانمندسازی به مساله ترک اعتیاد با کمک بهزیستی و خیرین توجه کردیم.

نصیری با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در منطقه «هرندی» تهران که سال‌هاست با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: در منطقه «هرندی» خانه هلال احداث شد که جوانان و نوجوانان منطقه را جذب کرد. 57 شهردار کوچه از میان داوطلبان هلال احمر برای رسیدگی کوچه به کوچه به مسائل مشخص کردیم که به موضوعات حوزه سلامت، معیشت، درمان، اشتغال و آموزش اهالی هر کوچه را بررسی کنند تا با کمک دستگاه‌های دیگر به آن‌ها رسیدگی شود.

او استفاده از اهالی منطقه برای شناسایی و رسیدگی به معضلات اجتماعی یکی از ارکان این روش دانست و عنوان کرد: این شهرداران حتی به تزئین و موارد بصری محله هم توجه کردند. ما افرادی را از خارج محله برای کمک نیاوردیم بلکه اهالی محل برای بهبود شرایط آن تلاش کردند. این روش بیشترین بازخورد را با کمترین هزینه برای ما به بار آورد. رکن کار ما پرداختن به مساله آموزش است که شامل آموزش‌های هلال احمری، زنان سرپرست خانوار و غیره می‌شود. ما جشنواره هزار شغل در این منطقه داشتیم که بیش از 200 نفر از جوانان «هرندی» در این طرح شرکت کردند و در حال اشتغال‌زایی برای آن‌ها هستیم و به جرئت می‌گویم کسی از اهالی منطقه نیست که با مطالبه کار به ما مراجعه نکرده باشد و برای او به دنبال کار نگردیم.

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران از انجام روش مقابله با مخاطرات در «هرندی» برای بیش از 200 منطقه دیگر در کشور خبر داد و اظهار داشت: «هرندی» الگوی بسیار موفقی برای کاهش معتادان متجاهر تبدیل شد. این مساله با حضور و کمک پررنگ اهالی در منطقه خودشان رخ داد. دوهزار و 20 منطقه  پرمخاطره در سراسر کشور داریم. جلسه‌ای هفتگی با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود که رسیدگی به 212 منطقه از دوهزار و 20 تا برعهده ما قرار گرفته است که با الگوی «هرندی» برای کاهش مخاطرات آن‌ها فعالیت کنیم. اعتیاد یکی از موضوعات اصلی مناطق اشاره شده است. کاهش مخاطرات شامل مقابله، درمان و پیشگیری می‌شود. البته نگاه ما به مقوله اعتیاد مانند مرکز مبارزه با اعتیاد نیست بلکه در جهت کاهش مخاطرات منطقه به این مساله می‌پردازیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1100790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =