میزان مشارکت مردم در انتخابات به نسبت کم اما بیشتر از حد انتظار بود

نتایج انتخابات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ایران خواهان داشتن یک دولت قویتر، موثرتر، و یک فرد قدرتمند برای کمک به آنها در بهبود زندگی خود، پیشرفت اقتصاد و خلاص شدن از شر تحریم‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران از یک طرف و همچنین اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای در وین در صدر اخبار بین‌المللی قرار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که دولت آمریکا قصد دارد تا قبل از روی کار آمدن آیت الله رئیسی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای به توافق برسد. این گروه از تحلیلگران اظهار می‌کنند که احتمالا با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، دستیابی به توافق مشکل خواهد شد. اما دسته دیگری هم وجود دارند که اعتقاد دارند انتخاب رئیس جمهوری جدید ایران هیچ تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت. از نظر این گروه، تصمیم در این خصوص جزء اصول کلی نظام است و رئیس جمهورها فقط مجری سیاست‌ها هستند.

به هر ترتیب اینکه مذاکرات وین به چه فرجامی خواهد رسید، نیازمند زمان است. باید دید آنطور که دسته اول می‌گویند، دو طرف تا قبل از آغاز دوران ریاست جمهوری آیت الله رئیسی به توافق می‌رسند یا ادامه روند آن به دولت بعدی منتقل می‌شود. در همین راستا مصاحبه‌ای با خانم دکتر «جیانوی هن» -استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شانگهای و کارشناس مسائل ایران- انجام شد. این استاد چینی هم که در دسته اول قرار دارد، اظهار می‌کند که بایدن مشتاق است تا قبل از روی کار آمدن رئیس جمهور رئیسی این کار را انجام دهد. وی همچنین مشارکت مردم در انتخابات ایران را فراتر از انتظار می‌خواند و اقتصاد و رفاه را بزرگترین چالش مردم ایران می‌داند.

مشروح مصاحبه با دکتر «جیانوی هن» بدین شرح است:

- پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در وین را چطور ارزیابی می‌کنید، موضع دولت چین در قبال آن چیست و دیپلمات‌های چینی چه انتظاراتی از مذاکرات وین دارند؟

من فکر می‌کنم مذاکرات هسته‌ای در وین سازنده بوده و ماه آینده بهترین زمان برای دستیابی به توافق است. تمایل به انجام معامله در هر دو طرف زیاد است: بایدن مشتاق است تا قبل از روی کار آمدن رئیس جمهور رئیسی این کار را انجام دهد. از طرف دیگر، توافق هسته‌ای ایران بزرگترین دستاورد دیپلماتیک رئیس جمهور روحانی بود؛ بنابراین، با اطمینان می‌توان گفت که او می‌خواهد قبل از پایان دوره خود با آمریکا به توافق برسد. اما اگر فرصت‌ها از دست بروند، مذاکرات می‌تواند آینده نامعلومی داشته باشد.

موضع دولت چین در مورد مذاکرات وین مثبت است. چین امیدوار است که تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران (حداقل در مورد تحریم‌های اصلی) حتی الامکان لغو شوند. زیرا مطمئنا این امر کمک زیادی به تجارت و سرمایه‌گذاری چین در ایران و همچنین موضوعات فرهنگی و مبادلات مردمی بین چین و ایران خواهد کرد. چین در مذاکرات هسته‌ای قبلی ایران نقش فعالی داشته است و دیپلمات‌های چینی برجام را عموماً نتیجه مهم مشارکت چین در دیپلماسی سازنده در خاورمیانه می‌دانند. بنابراین ، چین هنوز امیدوار است که در مذاکرات وین نقشی فعال داشته باشد.

- اکنون که رییس جمهور جدید ایران مشخص شده است، انتخاب ایشان تا چه حد بر مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار خواهد بود؟

از دیدگاه چین، [انتخاب] رئیس جمهور جدید ایران تأثیر قابل توجهی در مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت، زیرا رسیدن به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اجماع میان رهبران ارشد ایران است. اما از آنجا که رئیس جمهور جدید از نظر غرب به عنوان یک فرد تندرو شناخته می‌شود، ایالات متحده و اروپا به طور کلی احتمال رسیدن به توافق هسته ای با ایران پس از انتخاب ایشان را کمتر می‌دانند. من فکر می‌کنم اگر قبل از پایان دوره روحانی توافق انجام نشود، پس از روی کار آمدن رئیسی چشم انداز مذاکره در مورد توافق هسته‌ای نامشخص خواهد بود.

- به عنوان یک استاد و کارشناس حوزه ایران، آیا رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران را پیگیری می‌کردید و چه نظری در مورد آن دارید؟

من انتخابات ریاست جمهوری ایران و همچنین مناظره‌های تلویزیونی و روند رأی گیری را از نزدیک دنبال می‌کردم. میزان مشارکت مردم در انتخابات به نسبت کم اما بیشتر از حد انتظار بود. نتایج انتخابات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم ایران خواهان داشتن یک دولت قویتر، موثرتر، و یک فرد قدرتمند برای کمک به آنها در بهبود زندگی خود، پیشرفت اقتصاد و خلاص شدن از شر تحریم‌ها هستند. بنابراین، [از منظر مردم] رئیس جمهور رئیسی فردی است که می‌تواند انتظارات آنها را برآورده کند. با این وجود، ایشان پس از روی کار آمدن با چالش‌های زیادی روبرو خواهد شد. من فکر می‌کنم بزرگترین چالش او اقتصاد و رفاه مردم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =