آسیای شرقی ۲۰ هزار سال پیش هم اپیدمی کرونا را تجربه کرده

مطالعات جدید نشان می‌دهد که شیوع یک ویروس شبیه کرونا حدود ۲۰ هزار سال پیش در آسیای شرقی رخ داده و هنوز آثار این اپیدمی در ترکیب ژنتیکی افراد این منطقه باقی مانده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری دانشگاه کوئینزلند، ژن‌های موجود در DNA انسان را تجزیه و تحلیل کردند که پروتئین‌های مبارز با ویروس‌های کرونا را کد می‌کنند و در میان افرادی با اصل و نسب آسیای شرقی شواهدی از سازگاری‌ در مقابل ویروسی یافتند که بسیار شبیه به کروناست. آنها می‌گویند که وجود این پروتئین‌ها در بدن این افراد تا حدودی از شدت بیماری آنها در مقابل ویروس کرونا می‌کاهد.

ویروس کووید ۱۹ که طی ۱۸ ماه گذشته حدود ۳/۸ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده، تنها شیوع شدید بیماری نیست که از حیوانات به انسان منتقل شده است. در سال ۲۰۰۲ نیز سندرم تنفسی حاد ناشی از سارس- کووید نیز در چین ظهور کرد و منجر به مرگ بیش از ۸۰۰ نفر شد.ویروس مرس- کووید نیز که منجر به سندرم تنفسی در خاورمیانه شد، پس از اولین گزارش در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۵۰ کشته به جا گذاشت.

کریل الکساندروف، زیست‌شناس مصنوعی و یکی از محققان این گروه از دانشگاه فناوری کوئینزلند، گفت: ژنوم کنونی انسان شامل اطلاعاتی از تکامل بشر است که به ده‌ها هزار سال پیش برمی‌گردد. تجزیه و تحلیل این ژنوم‌ها، ردپایی از تکامل انسان را به ما نشان می‌دهد؛ دقیقا شبیه به حلقه‌های تنه درخت که به ما می‌گوید چند ساله است و در هنگام رشد چه شرایط آب و هوایی و محیطی را تجربه کرده است.

این تیم پژوهشی از داده‌های «پروژه هزار ژنوم» استفاده کرد که بزرگ‌ترین پایگاه عمومی تغییرات ژنتیکی رایج انسان با تمرکز ویژه روی تغییر ژن‌هایی است که پروتئین‌های مبارز با سارس- کووید ۲ را کد می‌کنند. در مرحله بعد، خارج از سلول‌های زنده، پروتئین‌های انسانی و سارس- کووید ۲ را سنتر کردند و شواهدی را یافتند مبنی بر اینکه اجداد مردم شرق آسیا یک اپیدمی شبیه به اپیدمی ویروس کرونا را ده‌ها هزار سال پیش تجربه کرده‌اند. منظور از آسیای شرقی ناحیه‌ای است که اکنون چین، ژاپن، مغولستان، کره شمالی، ‌ کره جنوبی و تایوان در آن واقع شده‌اند.

پروفسور الکساندروف توضیح داد: در طی اپیدمی، پاتوژن‌هایی که در بدن تولید می‌شوند، تغییرات سازگاری را ایجاد می‌کنند که احتمالا منجر به بیماری کمتر در آنها می‌شود.

محققان می‌گویند که با توسعه دانش‌ در مورد دشمنان ویروسی باستانی، درک بهتری از نحوه سازگاری ژنوم‌های مختلف جمعیت انسانی با ویروس‌ها پیدا خواهیم کرد که این موضوع محرک مهمی در تکامل انسان به شمار می‌رود. هدف دیگر از این مطالعه، بالا بردن توانایی شناسایی ویروس‌هایی است که در گذشته‌های دور باعث همه‌گیری شده‌اند و ممکن است در آینده نیز اتفاق بیفتد.

کد خبر: 1100827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =