پورابراهیمی: اولین چالش دولت تعیین تکلیف کسری بودجه است

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: بودجه ۱۴۰۰ با کسری ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بوده و نخستین چالش دولت منتخب تعیین تکلیف کسری بودجه است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با بیان اینکه نخستین درخواست ما این است که گزارش عملکرد تبصره‌های بودجه برای قانون بودجه 1399 برای جلسه بعد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تفکیک دستگاه‌ها قرائت شود اظهار داشت: احکامی که سال گذشته به آن تأکید شده و امسال سازمان برنامه بودجه کتابی چاپ کرده و در آن مشخص شده که چه احکامی است که عدد بودجه‌ای ندارد اما ظرفیت بودجه‌ای دارد و مدیران باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به نحوه و خلاصه گزارشی از توزیع اعتباراتی که امروز مصوب شده است بیان کرد: اعضای مجمع نمایندگان باید این مصوبات را بدانند و در جریان این فرآیند قرار گیرند تا بتواند به مصوبات آنها در شهرستان‌ها کمک کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایان تیرماه، پایان سال مالی و تملک دارایی بوده و پایان فروردین ماه پایان سال جاری است گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از دستگاه‌های اجرایی تعطیل و نیمه تعطیل بوده و بسیاری از بازه زمانی را از دست دادیم و مقرر شده تا فردا طرحی را در مجلس ارائه کنیم که سال مالی تا شهریور ما تمدید شود و از ظرفیت ستاد کرونا هم می‌توان در این حوزه استفاده کرد.

عدم جذب اعتبارات استان اجحاف به مردم کرمان است

وی به 160 میلیاردی که در این جلسه به آن اشاره شد که هنوز جذب نشده است ادامه داد: مدیران باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند و حتما ظرف 10 روز آینده باید جذب شود و که از نظر ما برگشت این اعتبارات قابل قبول نیست و با مدیری که نتواند این منابع را جذب کند در چارچوب ضوابط قطعاً برخورد می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه برای هر یک ریال این اعتبارات در کشور با مشکلات متعددی پیگیری شده و این منابع به استان آمده است تصریح کرد: ناسپاسی و اجحاف به حق مردم است اگر در بخش‌های مختلف که اسناد و مدارک و منابع مالی آن را داشته باشیم اما جذب نکنیم و بگوییم که برگشت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در بودجه 1400 چیزی بین 350 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست بیان کرد: عددی درآمد پایدار حدود 40 درصد کل بودجه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما انتشار اوراق را بودجه نمی‌دانیم گفت: انتشار اوراق انداختن بدهی دولت به سنوات آینده است؛ استقراض به معنای پرداخت در آینده بوده و درآمد محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است بیان کرد: ما در بحث بودجه، بسته پیشنهادی خود را به دولت دادیم البته با دولت فعلی نتوانستیم توافق کنیم و با وجودی که در بدنه کارشناسی بین کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون بودجه و تیم سازمان برنامه و بودجه توافق شد اما در راس امکان نهایی شدن آن فراهم نشد و این وضعیتی که مشاهده می‌کنید در بودجه به وجود آمد.

پورابراهیمی با یادآوری اینکه از سال 97 رهبر معظم انقلاب اصلاح ساختار بودجه را در شورای سران مطرح کردند ادامه داد: ما راهکارهای کسری بودجه و عملیاتی کردن آن را داریم و با دولت آینده احتمالاً بتوانیم توافق بهتری داشته باشیم.

خیزش بزرگ درآمدهای مالیاتی استان نتیجه سرمایه گذاری‌های سال‌های گذشته در استان کرمان است

وی با بیان اینکه توصیه ما به مدیران استان این است که ظرفیت‌های غیربودجه‌ای را از دست ندهند چرا که تا پایان سال شرایط خاص‌تری را داریم و امیدواریم که با روی کار آمدن دولت جدید هم در شرایط درونی کشور و هم در وضعیت تحریم‌های اقتصادی شرایط بهتری ایجاد شود گفت: این نگرانی‌ها در حوزه بودجه وجود دارد و درخواست داریم مدیران هم از ظرفیت‌های خارج بودجه استفاده کرده و هم تا ریال آخر خود بودجه را جذب کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتفاقی که در رتبه‌های ما در حوزه کشوری افتاده بیان کرد: رشد استان کرمان  هم در حوزه هزینه‌ای و هم تملک قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه به واسطه سرمایه گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته در استان کرمان انجام شده کرمان، خیزش بزرگی در درآمدهای مالیاتی کشور دارد افزود: عددی که در مالیات مطرح می‌شود به دلیل شرایط جدید استان است و به اصناف و واحدهای تولیدی استان فشاری وارد نشده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کد خبر: 1100881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =