شیوع اعتیاد بین دانشجویان کمتر از ۴ درصد است/ گرایش دانشجویان به مصرف«گل»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: طبق آخرین بررسی‌هایی که در فرآیند شیوع شناسی انجام شده است، شیوع اعتیاد در بین دانشجویان کمتر از ۴ درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بحران اعتیاد در دانشجویان از جمله موضوعاتی است که با وجود آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های گوناگون و برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی رنگارنگ، هنوز لاینحل باقی مانده است. با وجود اینکه طبق آمارها هنوز مصرف موادمخدر در بین دانشجویان آنچنان بالا نیست، اما افزایش گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدری مانند گل را می‌توانیم زنگ خطری برای مسئولان آموزش عالی کشور قلمداد کنیم.

در همین ارتباط، سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به ترویج اعتیاد در بین دانشجویان طی چندسال اخیر اظهارکرد: مسئله اعتیاد جزء مسائلی است که هیچ قشر و گروهی از آن مصون نیست؛ طبیعتا جامعه دانشجویی نیز از این قاعده مستثنی نیست اگرچه طبق بررسی‌های انجام شده، شیوع اعتیاد در بین دانشجویان نسبت به دیگر گروه‌های جامعه از درصد کمی برخوردار است.

شیوع اعتیاد در بین دانشجویان چندان زیاد نیست

وی افزود: به همین دلیل، بنظر می‌رسد به جای دانشجویان باید بیشتر نگران گروه‌های دیگر جامعه باشیم. طبق آخرین بررسی‌هایی که در فرآیند شیوع شناسی انجام شده است، شیوع اعتیاد در بین دانشجویان کمتر از ۴ درصد است  که نشان می‌دهد آمار چندان بالایی نیست. باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه دانشجویی را جوانان تشکیل می‌دهند، گرایش به مصرف مواد مخدر جدید مانند «گل» از دیگر مواد مخدر بیشتر است. این نوع مواد مخدر نسبت به دیگر مواد، جوان پسندتر است.

موسوی چلک ادامه داد: این میزان شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان، نباید آنچنان نگران کننده باشد هرچند که حتی یک صدم درصد هم زیاد است؛ اما در مقایسه با دیگر گروه‌های جامعه، نگرانی چندان زیادی وجود ندارد. البته بنده با ارتباط شیوع اعتیاد در بین دانشجویان با عملکرد دانشگاه‌ها موافق نیستم؛ زیرا بسیاری دانشجویان در محیط دانشگاه درگیر اعتیاد نمی‌شوند بلکه قبل از ورود به دانشگاه درگیر مصرف مواد مخدر هستند.

خوابگاه‌های دانشجویی عامل اعتیاد نیست

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: عوامل گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر، لزوما به محیط دانشگاه یا خوابگاه بستگی ندارد؛ درواقع نمی‌توانیم بگوییم که اعتیاد، پدیده‌ای است که تنها با یک عامل ظهور و بروز پیدا می‌کند زیرا هیچ کدام از پدیده‌های اجتماعی، تک علتی نیستند؛ اما در محیط‌های بسته به دلیل وجود ارتباط صمیمی‌تر بین افراد، امکان دارد اشخاصی که سوء مصرف مواد مخدر دارند، دیگران را هم به مصرف موادمخدر تشویق کنند. با این تفاسیر یکی از علت‌های گرایش به اعتیاد را می‌توانیم ارتباط با دوستانی بدانیم که حتی خارج از فضای دانشگاه نیز حضور دارند.

وی با اینکه گرایش دانشجویان به اعتیاد هیچ ارتباطی محیط به خوابگاه ندارد، گفت: باید گفت که برنامه‌ و فعالیت‌های دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی نسبت به چندسال گذشته، توسعه بیشتری پیدا کرده است. همچنین در زمینه‌هایی مانند خانواده، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از خشونت، تدوین بسته‌های آموزشی مختلف برای پیشگیری از اعتیاد و تولیدات علمی متعدد، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

دانشجویان به سفیران فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند

موسوی چلک یادآور شد: درحال حاضر جمعیت دانشگاهی کشور حدود ۴.۵ میلیون نفر است که باید به سفیران حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور تبدیل شوند. درواقع این جمعیت را می‌توانیم با استمرار و ارتقای برنامه‌های سلامت روانی و اجتماعی، به سفیران فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم. البته طبق آن چیزی که مسئولان وزارت علوم کرده‌اند، میزان نارضایتی در بین دانشجویان ۳۳ درصد و شیوع اختلالات روانی حدود ۲۷ درصد بوده است. به همین دلیل برنامه‌های سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان باید تمامی ابعاد را در بگیرد و فقط به یک مسئله اکتفا نشود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: شیوع اعتیاد در جامعه دانشجویی در مقایسه با جامعه کارگری، آنچنان زیاد نیست؛ اما چون بیشتر جامعه دانشگاهی را جوانان تشکیل می‌دهند و گرایش آن‌ها به مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر است، نگرانی مسئولان، کارشناسان و اصحاب رسانه نسبت به این  موضوع، منطقی و درست است. به همین دلیل، انتظار داریم که جامعه دانشگاهی نسبت به اینگونه مسائل آگاهی بیشتری داشته باشد؛ زیرا می‌توانیم برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، بر جامعه دانشگاهی سرمایه گذاری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =