دولت یکبار برای همیشه موضعش را برای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مشخص کند

یک استاد دانشگاه گفت: وزیر ورزش‌وجوانان باید موضع‌اش را نسبت به خصوصی‌سازی این دو تیم روشن کند که آیا برای یکبار حاکمیت و دولت حاضر است مسیری که ترکیه در خصوصی‌سازی دو تیم خود داشت را برود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ورزش ایران بعد از پشت سر گذاشتن هشت سال پرفراز و نشیب حالا چشم‌انتظار تغییرات جدید و تفکرات نو است. با مشخص شدن رئیس‌جمهور جدید که طی یکی، دو ماه آینده کابینه‌اش را معرفی می‌کند، سلطانی‌فر باید کم‌کم چمدان‌هایش را ببندد و پستش را تحویل وزیر جدید بدهد. حساسیت و اهمیت حوزه ورزش اگر از دیگر حوزه‌هایی که این روزها ذهن رئیس دولت جدید را برای انتخاب اصلح‌ برای آن‌ها به خود مشغول کرده بیشتر نباشد کمتر هم نیست. ورزشی که سال‌هاست به ابزار مهم دولت‌ها در سراسر دنیا مبدل شده، اما در ایران همواره مثل فرزند خوانده‌ای است که کمترین توجه از سوی پدر خانواده شامل حالش می‌شود و انتخاب‌هایی که انجام می‌شود هیچ‌گاه در حد و اندازه‌هایش نبوده است.

رسول نظری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: با روی کار آمدن حجت‌الاسلام رئیسی نیاز است رویکرد جدیدی در همه عرصه‌ها اتخاذ شود. ورزش می‌تواند هم در حوزه آموزش و هم در حوزه رقابتی و حرفه‌ای پیشران خوبی برای دولت آینده باشد.

نظری با بیان اینکه وزیر ورزش و جوانان جدید در دولت باید فراجناحی عمل کند افزود: ورزش ایران در حال حاضر از نظر ظرفیت منابع انسانی به سطح قابل قبولی رسیده است و می‌توان وزیر آینده ورزش‌وجوانان را از بدنه ورزشکاران انتخاب کرد؛ البته این انتخاب شروطی دارد که از شروط اصلی می‌توان به فراجناحی بودن فرد منتخب اشاره کرد.

وی افزود: اگر فردی که برای وزارت ورزش‌وجوانان انتخاب می‌شود جناحی عمل کند، در فرایند انتخاب مدیران و معاونان نمی‌تواند نگاه شایسته سالاری داشته باشد.

رئیس انجمن علمی ورزش استان اصفهان با تاکید بر اینکه وزیر ورزش باید متفکر و عمل‌گرا باشد مطرح کرد: باید فردی بعنوان وزیر ورزش‌وجوانان انتخاب شود که در حوزه جوانان برنامه‌های متفکرانه و تخصص‌محور داشته باشد و در حوزه ورزش نیز مدیر عمل‌گرا باشد.

وی گفت: متفکر از این جهت که باید برای ۴ سال آینده جوانان ریل‌گذاری درستی فراهم کند و در حوزه ورزش نیز منظور از عمل‌گرایی یعنی مدیری که خودش میدان ورزش را تجربه کرده باشد که در این بین نقش عمل‌گرایی اهمیت بیشتری دارد.

نظری با اشاره به اصل سوم قانون اساسی گفت: اصل سوم قانون اساسی جزو وظایف رئیس جمهور است و وزیر ورزش سیزدهم باید موضعش رو نسبت به این اصل روشن کند که وقتی در قانون اساسی ورزش رایگان پیش بینی شده است برای داشتن ورزش آسان، ارزان و در دسترس در جامعه چه برنامه‌ای دارد.

این استاد دانشگاه از مهمترین چالش‌های جامعه ورزش ایران را مشکل در زیر ساخت‌های سخت‌افزاری دانست و مطرح کرد: چالشی که ورزش ایران با آن مواجه است عدم بسترسازی در زیرساخت‌های سخت‌افزاری ورزش ایران است. در پایان برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۹۴ ایران باید به ۱.۲ متر سرانه ورزشی به ازای هر نفر می‌رسید در حالی که اکنون این عدد به ۰.۷۳ متر رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه از برنامه توسعه پنجم عقب هستیم بلکه در دولت جدید چالش برنامه توسعه هفتم را نیز پیش‌رو خواهیم داشت و باید وزیری انتخاب شود که نسبت به تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری اشراف لازم را داشته باشد.

نظری آقازادگی را بزرگترین آفت وزارت ورزش دانست و گفت: آقازادگی و ژن خوب بودن بزرگترین آفتی است که وزارت ورزش با آن مواجه است. خیلی از تصمیمات استراتژیک وزارت ورزش در ۸ سال گذشته را آقازاده‌ها و ژن خوب‌ها گرفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان شجاعت وزیر ورزش در تعیین تکلیف واگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس را از ویژگی‌های مثبت وزیر دانست و مطرح کرد: از خلاهایی که وزارت ورزش با آن مواجه بوده موضوع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس است.

وی در ادامه گفت: شتر سواری دولا دولا نمی‌شود وزیر ورزش‌وجوانان باید موضع‌اش را نسبت به خصوصی‌سازی این دو تیم روشن کند که آیا برای یکبار حاکمیت و دولت حاضر است مسیری که ترکیه در خصوصی‌سازی دو تیم خود داشت را برود. از ویژگی‌های مثبت وزیر ورزش آینده جسارت و شجاعت در تعیین تکلیف واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است .

نظری ورزش را آسان‌ترین راه تمدن‌سازی دانست و گفت: سهل‌الوصول ترین استراتژی برای تمدن‌سازی در حال حاضر ورزش است. جامعه جهانی به این جمع بندی رسیده است که دیگر با قدرت سخت نمی‌تواند نقش آفرینی داشته باشد.

وی افزود: برای نقش‌آفرینی در جامعه جهانی باید در دو محور تولید دانش و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی ورزشی برنامه اساسی داشت. اگر یک خانمی با استانداردهای ورزشی و رعایت شئونات اسلامی بتواند در جامعه جهانی حائز رتبه و افتخار شود می‌تواند در ترویج و تبیین تمدن سازی ایرانی اسلامی نقش مهمی را ایفا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در پایان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بر استقرار عدالت در حوزه ورزش تاکید کرد و گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به موضوع اسقرار عدالت و محرومیت‌زدایی تاکید شده است در موضوع ورزش هم نیاز به استقرار عدالت است ورزش ایران فقط تهران نیست. باید امکانات ورزشی در سراسر کشور یکسان عرضه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =