بومی‌سازی بذر هیبریدی در شرکت نگین بذر دانش/ تولید ثروت و محصول از تحقیقات دانشگاهی نیازمند حمایت است

مدیرعامل شرکت تولیدی بذر اصلاح شده گفت: گاهی مقالات سطح بالای دنیا را می‌بینیم و تحقیقات در آن سطح انجام می‌شود؛ اما در عمل زیرساختی که باید این مقالات اجرایی شود را نداریم و دانشگاه‌ها از این تحقیقات علمی حمایت نمی‌کنند.

مریم گل‌آبادی مدیرعامل تولیدی بذر اصلاح شده که جزو استارتاپ‌های برتر داشگاه آزاد اسلامی و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:  

شرکت نگین بذر دانش شرکتی دانش‌بنیان است حدود یک دهه سابقه دارد. حوزه فعالیت این شرکت، تحقیق و تولید بذرهای مهم هیبرید صیفی‌جات در ایران است. مانند خربزه، پیاز، ملون ها و... . تولید بذر جزو نیازهای اولیه کشاورزان محسوب می‌شود.

گل‌آبادی با بیان اینکه تجربه نشان داده تعریف هدف بزرگ بسیار موثر است، ادامه داد: شخصی که می خواهد پا در این میدان بگذارد ابتدا باید بنیه علمی قوی داشته باشد. صبر زیاد نیاز دارد و سختی ها را به جان بخرد؛ به ویژه در حوزه ما که تولیداتمان موجودی زنده است و رشد و نمو می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید با افراد متخصص مشورت کرده و از کار تیمی و گروهی استفاده کنیم.

مدیرعامل تولیدی بذر اصلاح شده عمده مشکل در عملی شدن پژوهش‌ها را اینگونه توضیح داد: بزرگترین مشکل در نبود و کافی نبودن امکانات است. ما توانایی علمی داریم و از پس تولید برمی‌آییم اما اگر امکانات در اختیار ما قرار گیرد. نبود زیرساخت و امکانات شامل زیرساخت فیزیکی، مواد مصرفی و نیروی کمک کننده به رئیس پروژه از مشکلات همیشگی است.

وی در مورد حمایت‌های از پژوهشگران و صاحبان ایده‌های علمی اظهار کرد: تا چندسال قبل فناور و کارآفرین در کشور جایگاهی نداشت و بیشتر نوشتن پژوهش‌ها و مقالات روتین مرسوم بود؛ اما سه سالی است که خوشبختانه نگاه وزارت علوم و دانشگاه آزاد تغییر کرده، هرچند هنوز امتیازش به پای مقاله نمی‌رسد.

گل‌آبادی با اشاره به اینکه امتیازات پژوهشی، اجرایی و آیین نامه‌ها در دانشگاه آزاد تغییر کرده و باعث تشویق شده است، بیان کرد: در جشنواره های پژوهشی به فناور امتیاز می دهند و بعنوان پژوهشگر برتر فناور را معرفی می کنند و این باعث ایجاد انگیزه است.

وی در مورد تبعیض‌های وزارت علوم میان پژوهشگران دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی گفت: همیشه پژوهشگران دانشگاه آزاد باید در یک مرحله خودشان را اثبات کنند و این مرحله اثبات خیلی سخت پیش رو دارند؛ در این زمینه یک پله از دانشگاه‌های دولتی عقب هستیم. شاید گاهی کوتاهی‌هایی انجام شده و این سابقه ضعیف اثراتش هنوز بر جای است و بر تصمیم‌گیری‌ها اثر دارد.

گل ‌آبادی در ادامه اشاره کرد: باید امکانات و بازار را ببینیم و این دو را به هم مرتبط کنیم. گاهی مقالات سطح بالای دنیا را می‌بینیم و تحقیقات در آن سطح انجام می‌شود؛ اما در عمل زیرساختی که باید این مقالات اجرایی شود را نداریم و دانشگاه‌ها از این تحقیقات علمی حمایت نمی‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: افراد باید ببینند در بازار مصرف چه نیازی وجود دارد و بعد در آن زمینه پژوهش کنند تا جایگاه مصرف داشته باشد. پشتکار، صبر و حوصله زیاد در تصمیم گیری و تعیین هدف و پافشاری در انجام این هدف مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =