ساختار حکمرانی کشور در حوزه انرژی معیوب است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ساختار حکمرانی کشور در حوزه انرژی معیوب است گفت: از مهمترین اقدامات ساختاری که برای تحول در حوزه انرژی نیاز است ادغام وزارت نیرو و نفت با یکدیگر و تاسیس وزارت انرژی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انرژی همواره بعنوان یک جوانه تولید در رشد و رفاه اقتصادی کشور است و حرکت چرخ صنعت کشور، بدون شک با انرژی نفت و گاز بوده و نمی‌توان این منبع اصلی تامین انرژی را نادیده گرفت. با مشخص شدن رئیس جمهور جدید، مردم انتظار ایجاد تحول اساسی در همه حوزه‌ها را دارند. یکی از حوزه‌هایی که در بین حوزه‌های دیگر مغفول واقع شده، حوزه انرژی است که نیازمند تحولات ساختاری و اساسی است.

مالک شریعتی نیاسر عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با انتقاد از یکپارچه نبودن حوزه انرژی گفت: ساختار حکمرانی کشور در حوزه انرژی معیوب است. مهم‌ترین مشکل اساسی در این حوزه یکپارچه نبودن بخش‌های برق و نفت و گاز است. مهمترین اقدام ساختاری که برای تحول در حوزه انرژی باید صورت بگیرد ادغام وزارت نیرو و وزارت نفت به وزارت انرژی است.

وی افزود: زمانی در قانون برنامه سوم، باید وزارت انرژی تشکیل می‌شد که هر بار به دلایل مختلفی تشکیل نشده است و الان که در ابتدای دولت جدید هستیم بهترین زمان برای اصلاح این ساختار است تا حوزه حکمرانی انرژی یکپارچه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وضعیت شدت انرژی را در حال حاضر ضعیف دانست و مطرح کرد: باید اقدامات لازم جهت ارتقای بهره‌وری در حوزه انرژی و کاهش شدت انرژی صورت می‌پذیرفت و به نسبت برنامه پنجم باید شدت انرژی به نیمه می‌رسید در حالی که اکنون که در پایان برنامه ششم هستیم اصلا وضعیت خوب نیست. نیاز است که یک هدف‌گذاری جدی در حوزه انرژی صورت بگیرد.

شریعتی تکمیل زنجیره ارزش پایین دستی صنایع نفت و گاز را در خنثی کردن تحریم موثر دانست و مطرح کرد: برای خنثی‌سازی تحریم‌ها مهمترین سلاح در اختیار کشور ارتقا و تکمیل زنجیره ارزش پایین دستی صنایع نفت و گاز است که بسیاری از فناوری‌های مورد نیازش نیز در داخل کشور وجود دارد و از این فرصت بسیار مهم غفلت شده است.

وی ادامه داد: اگر تکمیل زنجیره ارزش اتفاق بیفتد و از خام فروشی جلوگیری شود به مرحله‌ای می‌رسیم که همانطور که نفت و گاز تولید می‌کنیم بغیر از نیاز داخل کشور که باید با بهره‌وری بالا اتفاق بیفتد مازاد را می‌توانم به فرآورده تبدیل کنیم و در پایین‌ترین زنجیره با ارزش افزوده بالا صادر کنیم که هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم ارز بیشتری وارد کشور می‌شود و حتی می‌تواند بازار بورس را نیز رونق دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو درباره شاخصه فرد منتخب در وزارت انرژی نیز بیان کرد: شخصی که برای وزارت انرژی انتخاب می‌شود باید قائل به تحولات اساسی در این وزارت خانه باشد بعضا برخی‌ها فکر می‌کنند که وزیر نفت صرفا مسئول فروش نفت است در حالی که این کمترین کاری است که باید انجام دهد.

شریعتی در پاسخ به علت قطعی برق و میزان تاثیر مصرف زیاد مردم نیز اظهار کرد: در موضوع قطعی برق اینکه مردم باید صرفه‌جویی کنند حرف درستی است؛ اما اگر جایی هم مردم رعایت نمی‌کنند ناشی از سیاست‌گذاری غلط است. دولت باید با سیاست‌گذاری درست مردم را به مسیری ببرد که مردم صرفه جویی کنند. مشکل اصلی سیاست‌گذاری نادرست است. نمی‌شود به مردم ماشین پر مصرف بدهیم و انتظار صرفه‌جویی در مصرف داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =