وزیربهداشت جدید نباید سهام‌دار شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی باشد

موید علویان معتقد است که کسی باید سکان‌دار وزارت بهداشت باشد که خود تضاد منافع نداشته و سهام‌دار شرکت‌های دارویی نباشد تا نفع مردم را در اولیت قرار دهد.

موید علویان؛ ؛ معاون سابق سلامت وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز از شاخصه‌های یک وزیر بهداشت کارآمد گفت: امروز اولویت اول مردم سلامت است. اگر سلامت تحقق پیدا نکند، اقتصاد و امنیت ما هم آسیب می‌بیند. پس اگر می‌گوییم که سلامت اولویت اول است، حرف گزافی نیست. پیش از آنکه شاخصه‌های یک وزیر کارآمد را تعیین کنیم، باید ببینیم که از یک وزیر چه می‌خواهیم و برای این باید اسناد بالادستی را مرور کنیم. یکی از موارد اشاره شده در اسناد بالادستی پوشش همگانی بیمه به مفهوم اینکه همه در کشور بیمه داشته باشند.

وزیربهداشت جدید نباید سهام‌دار شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی باشد

سهم مردم از پرداختی برای نظام سلامت باید کاهش یابد

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد ادامه داد: مورد بعدی پرونده الکترونیک سلامت و انجام خدمات به صورت آنلاین است  با این کار می‌توان بر نحوه انجام خدمات نظارت کرد. اسناد بالادستی می‌گویند که سهم مردم از پرداختی برای نظام سلامت باید کاهش یابد و نظام سلامت باید از مردم در بیماری‌های صعب العلاج و جراحی‌های پیچیده محافظت کند. پزشک خانواده و توزیع مناسب خدمات سلامت در کشور از دیگر موارد ذکر شده در اسناد بالادستی است تا بیماران به درستی به پزشک مربوطه ارجاع داده شوند. این قوانین در بیست سال اخیر وضع شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها روی زمین مانده‌اند. با توجه به این موارد می‌توان گفت که وزیر باید چه شاخصه‌هایی داشته باشد که بتواند این قوانین را اجرا کند.

مسئولان دارای تضاد منافع، نفع اقتصادی خود را در تصمیمات لحاظ می‌کنند

علویان با انتقاد از عملکرد دولت در هشت سال گذشته در حوزه سلامت عنوان کرد: دولتی که هشت سال در کشور مدیریت می‌کرد توجهی به انجام این قوانین نداشت. دلیل مهم اجرا نشدن این قوانین وجود تضاد منافع است. زمانی که مسئولان حوزه سلامت خود دارای تضاد منافع باشند، منافع اقتصادی خود را در تصمیماتی که می‌گیرند لحاظ می‌کنند. به همین دلیل پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت به سروسامان نرسید زیرا منافع خودشان به خطر می‌افتاد. پس وزیر بهداشت باید ابتدا به اسناد بالادستی متهد باشد. دوم فردی سالم بوده و فاسد نباشد. وزیر نباید سهام‌دار شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی باشد.

سلامت نباید وارد بازی‌های سیاسی شود

او نگاه فراجناحی داشتن و در اولویت قارا دادن نفع مردم را از مهمترین ویژگی‌های وزیر جدید دانست و بیان کرد: وزیر باید در اجرای قوانین و مقررات به نفع مردم بیش از نفع شخصی اهمیت دهد. نکته سومی که وزیر بهداشت کارآمد باید دارا باشد، داشتن زمان‌بندی برای اجرای برنامه‌ها است. وزیر باید از تجربه دانشمندان و کارشناسان حوزه سلامت بدون نگاه سیاسی بهره ببرد. سلامت نکته مهمی است و نباید وارد بازی‌های سیاسی شود.

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت معتقد است که صداقت باید رکن کار وزیر جدید باشد. او در این خصوص توضیح داد:  وزیر باید با مردم صادق باشد. به آن‌ها و همکاران خود دروغ نگوید و خودشیفته نباشد. بسیار مهم است که وزیر به صورت گروهی کار کند و برای مقابله با کرونا هم مدل مناسبی داشته باشد.  

وزیربهداشت جدید نباید سهام‌دار شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی باشد

وزیر باید حداکثر تا سه ماه تکلیف بیماری کرونا را مشخص کند

او با اشاره به اینکه وزیر جدید باید حداکثر تا سه ماه تکلیف کرونا را مشخص کند، گفت: وزیر باید حداکثر تا سه ماه تکلیف بیماری کرونا را به هر شکلی چه واکسیناسیون و چه اقدامات جانبی مشخص کند تا مردم بتوانند به جامعه بازگردند. بی‌تدبیری این دولت و وزارت بهداشت در تاریخ سلامت ایران بی‌نظیر بوده است. از بعد از انقلاب تا کنون این یکی از بی‌عرضه‌ترین وزیران بوده است. کادر درمان، پرستاران و پزشکان زحمات بسیاری کشیدند اما بی‌تدبیری این وزارت بهداشت باعث مرگ تعداد قابل توجهی از عزیزان ایرانی شد. متاسفانه این دولت با مردم صادق نبود و گفت ما در این هشت سال اقداماتی داشتیم که از هخامنشی تاکنون سابقه نداشته است! نگرش غلط و از موضع بالا عامل این آسیب بود.

افزایش پنج‌برابری هزینه‌ها؛ کاهش سطح خدمات

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پایان از افزایش پنج برابری هزینه‌های حوزه سلامت در این هشت سال در مقابل رشد نکردن سطح خدمات گلایه کرد و توضیح داد:  در سال 92 حدود 85 هزار میلیارد تومن در حوزه سلامت هزینه شده است و تا آخر 99 این رقم به 300 هزار میلیارد تومن رسید. مردم پنج برابر در حوزه سلامت هزینه کردند درحالی که احساس نمی‌کنند که خدمات پنج برابر بهتر شده باشد. پرداخت مردم برای حوزه سلامت ده برابر بیشتر شده است. عدم صداقت ما را به اینجا کشاند.

کد خبر: 1101039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =