توصیه به کنکوری‌ها؛ مراقب تغذیه خود شب قبل و روز کنکور باشید

غذاهای سنگین و شیرین، تغذیه مناسبی برای شب قبل کنکور و صبح روز کنکور نیستند، چون استرس سبب اختلال در عملکرد سیستم گوارش و ایجاد احساس سنگینی و خواب‌آلودگی در روز کنکور می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تنها ۲ روز تا کنکور ۱۴۰۰ مانده است. آزمونی سرنوشت‌ساز برای جوانان ایرانی که بدون تلاش و برنامه‌ریزی نمی‌توانند به موفقیت در آن دست پیدا کنند. شاید داوطلبان در این ساعات باقی مانده تا کنکور سراسری، فرصت چندانی برای درس خواندن نداشته باشند؛ اما می‌توانند با حفظ آرامش و تغذیه مناسب، عملکرد خود در آزمون را افزایش دهند.

در این راستا، با محمدامین بیگی مشاور کنکور گفت‌وگو کردیم تا از آخرین توصیه‌ها برای داوطلبان بپرسیم. بیگی رتبه ۲۷ کنکور تجربی سال ۹۵ و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران است.  

بیگی با بیان این که نخستین توصیه به دانش‌آموزان این است که هر رویه‌ای تا امروز داشته‌اند، در روزهای باقی مانده تا کنکور هم ادامه دهند، اظهار کرد: چون هر تغییری می‌تواند استرس‌آور باشد؛ برخلاف برخی که می‌گویند باید کارهای خاصی انجام شود، به نظر من برای حفظ آرامش نباید تغییری در برنامه‌هایشان ایجاد کنند.

مشاور کنکور با اشاره به این که دانش‌آموزان در این روزها فشار روانی زیادی را تجربه می‌کنند هم از سوی خانواده و هم از سوی نظام آموزشی، افزود: به همین دلیل خانواده در ایجاد شرایطی آرام نقش پررنگی دارند. دانش‎‌آموزان خودشان تحت فشار هستند، اگر خانواده هم فشار مضاعفی را بر آن‌ها وارد کند، شرایط آن‎ها بسیار سخت می‌شود.

وی با تصریح بر این که روند کنکور در هفت هشت سال اخیر تغییر کرده است، گفت: به همین دلیل، صرفا خواندن و تست زدن کافی نیست. به خصوص که دانش‌آموزان در دوران کرونا، آزمون حضوری نداده‌اند و شرایط آزمون را نمی‌شناسند. به همین دلیل باید شرایط مشابه روز کنکور را شبیه‌سازی کنند.

بیگی درباره شبیه‌سازی شرایط مشابه کنکور یادآور شد: داوطلبان در این روزهای آخر سعی کنند از صندلی‌هایی مشابه صندلی‌های کنکور استفاده کنند و ساعت کوک کنند تا آزمون‌های آزمایشی را در حدود چهار ساعت پاسخ دهند. همچنین لباس مناسبی برای آزمون انتخاب کنند.

مشاور کنکور با بیان این که رعایت این نکات امسال پررنگ‌تر شده، چون دانش‎‌آموزان یک سال گذشته را در مدرسه نبوده‌اند، افزود: برای مثال این که دانش‌آموز مسائل را روی یک برگه کاغذ حل کند، چالشی است که در یکسال گذشته با آن روبرو نبوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی مشاوران به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند که هفته آخر را استراحت کنند. همچنین برخی خانواده‎‌ها، وقتی فشار و استرس دانش‌آموزان را می‌بینند به آنها می‌گویند بیشتر استراحت کنند؛ اما این توصیه اشتباه است و مانند این است که یک ماشین در حال حرکت را سه روز خاموش کنند و دوباره روشن کردن آن سخت می‌شود.

بیگی با تاکید بر این که فشار وارد شده بر دانش‌آموز باید کم شود؛ اما تعطیل کردن فعالیت درسی برای چند روز، عملکرد داوطلبان را پایین می‌آورد، گفت: برخی خانواده‌ها شب آزمون برای تغییر حال و هوای داوطلبان آن‌ها را به گردش می‌برند. متاسفانه در شب منتهی به آزمون به دلیل استرس شدیدی که داوطلب تحمل می‌کند، دستگاه گوارش به خوبی عمل نمی‌کند و معمولا غذایی هم که خانواده‌ها بیرون از خانه می‌خورند، غذاهای سنگینی است. به همین دلیل شب خواب خوبی نخواهد داشت و صبح هم که بیدار می‌شود، احساس سنگینی می‌کند.

دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به این که مواردی که اشاره کردم بیشتر روانی بوده‌اند، چون مسائل درسی را دانش‌آموز می‌دانند، یادآور شد: برای مثال داوطلبان می‌دانند که در این روزها باید کنکورهای سال قبل را بزنند یا روز قبل کنکورخودشان باید تست‌های آزمون روز قبل را مرور کنند.

وی، پرامترهای غیرآموزشی مانند تغذیه شب یا روز کنکور را مهم دانست و افزود: برای مثال خوردن شکلات در روز کنکور بسیار اشتباه است. شکلات قند ساده به حساب می‌آید و دانش‎آموز یک ساعت بعد از خوردن شکلات دچار افت شدید گلوکز خون می‌شود و سرجلسه ضعف می‌کند. در حالی که به تمرکز زیادی احتیاج دارد.

مشاور کنکور در پایان اظهار کرد: گاهی دانش‎‌آموز از نظر مهارت دانشی خیلی قوی است؛ اما رعایت نکردن نکاتی در زمینه تغذیه یا حفظ آراماش، عملکرد او را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =