وزیر علومِ سیاسی، نمی‌تواند رسالت خود را انجام دهد

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر شخصی سیاسی بخواهد سکاندار وزارت علوم شود، شاید نتواند به تمامی رسالت‌ها و ماموریت‌هایی که بردوش دارد رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت سیزدهم کمتر از ۴۰ روز دیگر درحالی کار خود را آغاز می‌کند که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه خواهد شد. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم در دولت آینده باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، غلامرضا گودرزی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره ویژگی‌های اصلی وزیر علوم دولت سیزدهم اظهارکرد: براساس تجربه‌ای که نظام آموزش عالی کشور در چندسال گذشته به دست آورده است، وزرای علوم عمدتا جزو چهره‌هایی بوده‌اند که تحصیلاتشان در حوزه فنی و مهندسی بوده است.

وی افزود: در شرایط فعلی باتوجه به رسالت‌های کشور، محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاثیر مستقیم آموزش عالی بر حوزه‌هایی مانند سبک زندگی، فرهنگ و...، بنظر می‌رسد که وزیر علوم جدید باید از حوزه علوم انسانی انتخاب شود تا بتواند مجموعه وزارت علوم را با نگاه علوم انسانی مدیریت کند.

گودرزی ادامه داد: به طور معمول نگاه فنی و مهندسی، نگاهی جزئی نگر است اما در حوزه علوم انسانی، شاهد نگاهی کلان به مسائل مختلف هستیم. همچنین در حوزه علوم انسانی، نگاه راهبردی و استراتژیک بیشتر از حوزه فنی و مهندسی است. البته این بدین معنی نیست که حوزه فنی و مهندسی نگاه راهبردی وجود ندارد؛ اما در حوزه علوم انسانی به دلیل نوع مطالعات و نگرش، نگاه راهبردی اندکی منسجم‌تر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش عالی کشور نیاز به حرکتی جدی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه به دلیل فضای پس از انقلاب اسلامی و تاکیدات امامین انقلاب در زمینه علم آموزی و نخبه پروری، شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی بوده‌ایم؛ اما باید در آستانه قرن جدید، برنامه‌های علمی کشور منسجم‌، هدفمند و کاربردی‌تر از گذشته جلو برود. به همین دلیل وزیر علوم باید شخصی باشد که حرکتی جهادی و تحولی در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

وی یادآور شد: وزیر علوم باید بین دانشگاهیان کشور وفاقی را درباره مسائل اصلی کشور ایجاد کند؛ این وفاق باید خود را در حوزه آموزش‌ها و پژوهش‌ها و ارتباط و تعامل دانشگاه با صنعت نشان دهد. اگر بخواهیم آموزش عالی را جدای از پارادیم جامعه جلو ببریم و وزیر علوم تعامل اثر بخشی با بخش‌های مختلف کشور نداشته باشد، قطع به یقین در حوزه آموزش عالی ضرر خواهیم کرد.

گودرزی با اشاره به رویکرد سیاسی در انتخاب وزرای علوم بیان کرد: اگر ساحت علم بخواهد توسعه و پیشرفت داشته باشد، قطعا باید نگاهی فراجناحی به آن داشته باشیم. درواقع اگر شخصی سیاسی بخواهد سکاندار وزارت علوم شود، شاید نتواند به تمامی رسالت‌ها و ماموریت‌هایی که بردوش دارد رسیدگی کند. البته وزیر علوم به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت باید دارای بینش سیاسی نیز باشد؛ اما به طور کلی سیاسی بازی در حوزه علمی و فناوری نباید وجود داشته باشد و وزیر علوم باید فراجناحی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =