رکود موقت بازار مسکن/ افزایش قیمت‌ها در راه است

کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت مسکن هیچ وقت پایین نمی آید و دلیل رکودی که اخیرا شاهد آن بودیم بلاتکلیفی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

بیت الله ستاریان؛ کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت این بازار گفت: موضوع مسکن باید دوره ای بررسی شود این مشکل حدود نیم قرن است که جامعه و اقتصاد را درگیر خود کرده و بیش از ۵۰درصد از جامعه مشکل مسکن دارند.

وی ادامه داد: برخلاف سایر بازارها که دولتی و یا در اختیار دولت هستند، درصد بالایی از صنایع وابسته بازار مسکن در اختیار بخش خصوصی است و همه مشکلات بخش مسکن ناشی از  همان چند درصد اقتصاد دولتی ماست این اقتصاد دولتی است که سبب تلاطم در بازار مسکن میشود.

وی افزود: همیشه قبل از انتخابات و تعطیلی ها رکودی بازار مسکن را فرا میگیرد ولی پس از انتخابات و مشخص شدن رییس جمهور جدید مجددا رونق به این بازار باز میگردد.

ستاریان در خصوص تاثیر طرح های مسکن ملی و جوانان در کاهش التهاب بازار اظهار کرد: این طرح ها تقریبا هیچ تاثیری در کاهش نوسانات بازار مسکن نداشتند این طرح ها زمانی مفید خواهند بود که که مشکل مسکن به طور کل حل شود در حالیکه هنوز در کشور ما در حدود ۵۰هزار خانوار توانایی تامین مسکن و حتی سرپناه را ندارند.

این کارشناس حوزه مسکن اذعان کرد: در جامعه ای که سالانه حدود ۱میلیون و ۲۰۰ واحد مسکونی نیاز است و چند میلیون کسری خانه دارد و بیشتر، دهک های بالا صاحب مسکن هستند ساخت حدود ۵۰-۴۰ واحد مسکونی در سال دردی را دوا نمیکند. این وظیفه عمومی همه دولت ها در همه دوره ها بوده که بتوانند با اجرای سیاست هایی، مسکن در اختیار مردم قرار دهد.

وی عنوان کرد: پیش بینی بنده برای بازار مسکن این است که در این ایام که شاهد رکود بر این بازار بودیم طی ماه های آینده رونق به این بازار بازگشته ولی مجددا پس از آن دچار تلاطم شده و افزایش قیمت خواهیم داشت.

ستاریان تصریح کرد: در بازار مسکن ۴ افزایش را همزمان با هم خواهیم داشت؛ افزایش قیمت، افزایش تولید، افزایش خرید و فروش و معاملات و افزایش سرمایه گذاری. با توجه به کسری بسیار بالا در حوزه مسکن، پیش بینی میشود تا ۱۰ سال آینده این ۴ شاخص همپای یکدیگر پیش بروند مگر اینکه تولید را به حد نیاز برسانیم تا عرضه و تقاضا یکسان شود در آن صورت شاخص افزایش قیمت از موارد بالا جدا خواهد شد و با افزایش تولید و معاملات و سرمایه گذاری دیگر افزایش قیمت نخواهیم داشت.

این کارشناس حوزه مسکن یکسال آینده را اینگونه پیش بینی کرد که هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد ما رخ نداده است که انتظار کاهش قیمت مسکن باشیم. قیمت مسکن هیچ وقت پایین نمی آید و دلیل رکودی که اخیرا شاهد آن بودیم بلاتکلیفی در انتخابات ریاست جمهوری بود و از این ماه مجددا ما شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

پایان پیام/

کد خبر: 1101169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =