95 درصد ردیف بودجه‌ای وزارت علوم صرف حقوق می‌شود

بیش از ۹۵ درصد ردیف‌های بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است در حالی که اگر بخواهیم اتفاق بزرگی در این کشور رقم بزنیم، باید بخش عمده بودجه به پژوهش اختصاص پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با رقابت چهار کاندیدا، ۲۸ خرداد ماه برگزار شد. کاندیداها به فراخور فضای جامعه، وعده‌هایی برای حل مشکلات معیشتی مردم و جبران کاستی‌های دولت قبل ارائه دادند. البته قابل توجه است که به نظر می‌رسید در میان این وعده‌ها، آموزش عالی فراموش شده است. 

جایگاه و اهمیت آموزش عالی در حل معضلات کشور، بدیهی و روشن است. از این رو، دانشگاهیان از رئیس جمهوری آینده انتظار دارند؛ رویکردش به ارتباط دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی همکاری باشد نه رقابت. 

میثم لطیفی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره انتظارات دانشگاهیان از رئیس جمهور آینده، اظهار کرد: رئیس جمهور باید آموزش و پرورش و آموزش عالی را سرمایه‌گذاری ببیند، نه هزینه. سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و آموزش عالی، در بلندمدت به خود کشور برمی‌گردد. در حالی که متاسفانه گاهی وزارتخانه‌هایی که از خودشان درآمد دارند مانند وزارت نفت یا صمت، بیشتر مورد توجه هستند.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که بودجه تحقیقات در دانشگاه‌های ایران، وضعیت اسفناکی دارد، افزود: بیش از ۹۵ درصد ردیف‌های بودجه‌ای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است در حالی که اگر بخواهیم اتفاق بزرگی در این کشور رقم بزنیم، باید بخش عمده بودجه به پژوهش اختصاص پیدا کند.

وی با تصریح بر این که حقوق و مزایای استادان باید ناظر به حل مسائل کشور باشد، گفت: به این معنا که اگر کسی بتواند موضوعات پژوهشی را به سمت حل مسائل کشور ببرد، بهره‌مندی بیشتری از بودجه داشته باشد.

لطیفی با اشاره به این که دانشجویان عموما در سنی هستند که می‌خواهند استقلال مالی داشته باشند، یادآور شد: یکی از راهکارها برای دست‌یابی دانشجویان به استقلال مالی، تقویت پژوهانه‌هاست. البته اعطا و تقویت پژوهانه، مستلزم این است که دستگاه‌های اجرایی، پروژه‌های خود را از طریق وزارت علوم انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در ادامه خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌ها در سامانه شفافی تبدیل به کارهای پژوهشی شده و بین استادان و پژوهشگران توزیع شود، هم دانشجویان و استادان از منفعت مالی آن بهره‌مند می‌شوند و هم مسائل کشور حل خواهند شد.

وی با تاکید بر این که نگاه دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها باید همکارانه باشد، نه رقابتی، افزود: رئیس جمهور می‌تواند به شکل‌گیری این نگاه همکارانه کمک کند. به نظر من، یک دستگاه اجرایی نباید مستقل از وزارت علوم برای خودش پژوهشگاه داشته باشد و قراردادهای کاری ببندد.

لطیفی با بیان این که سالانه صدها هزار پایان‌نامه و رساله در کشور نگارش و دفاع می‌شود، گفت: چرا این تعداد پایان‌نامه و رساله نباید در جهت حل مسائل کشور باشد. همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه که سالهاست مطرح شده است، ناظر به این است که دستگاه اجرایی بپذیرد در برابر عالم زانوی ادب بزند.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق با اشاره به این که دستگاه‌ها باید از دانشگاه‌ها کمک بخواهند و دانشگاه‌ها را درگیر موضوعات واقعی کشور کنند، بیان کرد: اگر این مطالبه اتفاق بیفتد، موضوعات پایان‌نامه‌ها به سمت حل مسائل واقعی کشور خواهد رفت. رئیس جمهور هم باید در این زمینه از دستگاه‌های اجرایی کشور مطالبه جدی داشته باشد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال باید شاخص‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شود که نشان دهد برای حل مسائل‌شان تا چه حد به دانشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند. همانطور که در مورد قراردادهای نفتی دولت اخیر هم دیدیم، مقام معظم رهبری گفتند؛ برخی اساتید دانشگاه گفته‌اند که این قراردادها مشکل دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه کار پژوهشی انجام دهند. به همین دلیل، اول از دانشگاه‌ها بخواهید و اگر آنها گفتند ما نمی‌توانیم سراغ خارجی‌ها بروید.

لطیفی با تصریح بر این که متاسفانه گاهی اوقات دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها و نخبگان داخلی، باور و اعتماد ندارند و به سراغ شرکت‌های مختلف بین‌المللی می‌روند، افزود: این شرکت‌ها معمولا به دنبال درآمدزایی در حوزه خودشان هستند، به نظر من، رویکرد رئیس جمهور در نگاه به نخبگان داخلی برای حل مسائل می‌توان بسیاری از مشکلاتی که در حوزه بیمه، بانکداری یا بیکاری و تورم وجود دارد را حل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =