چرا بازیگری شغل محسوب نمی‌شود؟ / هنرمند مانند ماهیگیر است که سه ماه در سال شغل دارد

کوروش زارعی گفت: بیشتر هنرمندان طی سال، تنها سه ماه کار کرده و حقوق می‌گیرند و همچنین طی دو سال گذشته به خاطر ویرووس کرونا هنرمندان متحمل خسارت و ضرر بسیار زیادی شده‌اند که باید فکری برای این مسئله شود.

کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص توقعات اهالی رسانه از دولت سیزدهم گفت: مدت زیادی است که هنرمندان از یاد دولت و مجلس رفته‌اند و هیچ ارزش و جایگاهی برای هنر و فرهنگ قائل نبوده‌اند درصورتی که واجب‌ترین و مهمترین مسئله در کشور، فرهنگ و هنر جامعه است.

زارعی ضمن بیان مطلب فوق افزود: اگر فرهنگ در جامعه نباشد، با بی اخلاقی‌هایی همچون؛ دروغ گفتن، تهمت زدن، دزدی و اختلاس و حتی عبور از چراغ قرمز به واسطه بی فرهنگی افراد در جامعه، مواجه خواهیم شد.

بازیگر سریال کیمیا با اشاره به این مطلب که ما مردمانی هستیم که همواره ادعا داشته‌ایم که متمدن بوده‌ایم، افزود: باید به این نکته توجه داشت که فعل بودیم تمام شد، الان باید اثبات کنیم که چه هستیم و آیا بر همان تمدن عهد قدیم باقی مانده‌ایم؟ به طور حتم جواب خیر است، زیرا امروز بی فرهنگی  در جامعه بیداد می‌کند.

وی فرهنگ و هنر را برای عموم افراد جامعه، از نان شب واجب‌تر دانست و افزود: هنر همواره کار آموزشی می‌کند و جامعه ما نیز در حال حاضر نیاز شدید به آموزش دارد، پس به واسطه هنر و نگاه و ظرافتی که در آن وجود دارد بسیاری از کاستی‌ها برطرف می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از مردم و مسئولان  خواست که اگرخواهان داشتن کشوری آباد هستند، مقوله فرهنگ را جدی بگیرند تا مشکلات حزبی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بسیاری از مشکلات جامعه برطرف شود و ادامه داد: مشکلاتی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم به واسطه فرهنگی است که فراموش شده و می‌بینیم که در درون خانواده‌ها چه‌ها که می‌گذرد و متاسفانه بسیاری از آن‌ها در آستانه‌ی فروپاشی، طلاق، فساد و اعتیاد قرار دارند.

بازیگر سریال حضرت یوسف ادامه داد: کاری که دشمن با جنگ، تحریم، ترور و فتنه نتوانست انجام دهد و این کشور را از پای در بیاورد، تنها با نشانه گرفتن فرهنگ جوانان جامعه در حال شکل گیری است و دشمن طوری برنامه ریزی کرده که دختران و پسران ایرانی را به ورطه بی دینی، فساد و اعتیاد بکشاند و این اوضاع به انحطاط کشیده شدن جامعه است.

زارعی افزود: اگر دولت آینده فکری به حال فرهنگ جامعه نکند، ما روز به روز بنیان خانواده‌های ایرانی را از دست می‌دهیم و این یک هشدار است.
این بازیگر سینما به تقاضای هنرمندان از دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: چرا حرفه و هنر ما شغل محسوب نمی‌شود و از ابتدای انقلاب تاکنون، هنر و هنرمند به عنوان موضوع اشتغال محسوب نشده‌اند، به عنوان مثال زمانی که یک هنرمند برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کند، با این پاسخ مواجه می‌شود که کار شما، شغل محسوب نمی‌شود، چرا باید این‌گونه باشد و حرفه ما به عنوان یک شغل محسوب نشود در صورتی که مانند ماهیگیرها که در سال تنها سه ماه کار می‌کنند، ما نیز در طول سال شاید فقط سه ماه کار کنیم و شغل داشته باشیم.

وی با اشاره به این نکته که وزیر ارشاد دولت سیزدهم باید با وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی سازوکاری را طراحی کند تا از هنرمندان حمایت کند، بیان کرد: بیشتر هنرمندان طی سال تنها سه ماه کار کرده و حقوق می‌گیرند و طی دو سال گذشته به خاطر ویرووس کرونا هنرمندان متحمل خسارت و ضرر بسیارزیادی شده‌اند که باید فکری برای این موضوع شود.

زارعی تشریح کرد: ما از رئیس جمهور آینده توقع داریم که هنرمند را در رشته‌های مختلف به عنوان یک شغل محسوب کند تا بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق گیرد و اگر شرایطی پیش آمد که مدتی نتوانستند سرکار بروند، محتاج نان شبشان نباشند و همچنین هنرمندان از این سرگردانی بیرون بیایند.

این بازیگر تلویزیون در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسائل و مشکلات، بحث مالیاتی که برای هنرمندان تعیین شده نیز محتاج تجدید نظر جدی مسئولان است، چرا که به عنوان نمونه؛ من به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون، آخرین سریالی که بازی کرده‌ام مربوط به حدود 5 سال قبل بوده و پس از آن کاری نکرده‌ام، پس زمانی که دعوت به کار نشده‌ام چگونه باید مالیات پرداخت کنم، البته من منکر این موضوع نیستم که آن دسته از افرادی که قرادادهای میلیاردی می‌بندد باید مالیات پرداخت کنند اما به طور حتم، هنرمندی که دستمزدش به 20 میلیون هم نمی‌رسد نباید با ستاره‌هایی که درآمدهای میلیاردی در هر پروژه دارند مقایسه شده و مالیات یکسان پرداخت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آیهان US ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
      3 0
      بسیارزیبا،جامعه به هنرمندای دلسوزوبافرهنگ واقعااحتیاج داره نه به یه سری به قول خودشون سلبریتی تازه به دوران رسیده
    • سادات IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 0
      خوب همون سه ماهی که حقوق میگیرن تلافی کل سال رو در میاره