تدوین نظام‌نامه «آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی» به کمک اصناف

نشست نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی با حضور جامعه اصناف یزد برگزار و کاربردهای این بخشنامه برای اشتغال دانشجویان بررسی و گفتگو شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد در نخستین جلسه با نمایندگان جامعه اصناف یزد در خصوص هدف از تشکیل کمیته گسترش و تبیین نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: صدور بخشنامه، نظام‌نامه « آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی » آینده بسیار خوب و مطلوب در زمینه‌های آموزشی، اشتغال و مهارت‌آموزی برای دانش‌آموختگان این دانشگاه در صنعت استان را رقم خواهد زد.

معصومه طباطبایی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یزد با رویکرد جدید خود در مسیر آموزش مهارتی دانشجویان خود قطعاً با تشکیل دانشکده مهارت‌آموزی و کارآفرین می‌تواند نیروهای جوان و زبده و متخصص را برای نیاز بازار صنعت کسب و کار استان تربیت کند.

وی یادآور شد: راه‌اندازی مدارس عالی ‌مهارتی براساس شیوه‌نامه ابلاغی، تقویت و ایجاد مدارس عالی مهارتی، ارتباط مؤثر با آموزش و پرورش و ایجاد آموزش‌های کاربردی برای ورود به بازار کارمتناسب با درخواست اتاق اصناف استان باید مورد توجه  کمیته گسترش آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی  دانشگاه آزاد اسلامی استان قرار گیرد. 

محمدرضا رحیمی زارچی معاون و مسئول پایش کیفیت معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز اذعان کرد: نظام‌نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تعیین‌کننده مسیر آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در این راستا است و دانشگاه آزاد اسلامی یزد و دانشکده مهارت و کارآفرینی این واحد دانشگاهی با وجود امکانات و شرایط مناسب برای تحقق رویکردها و مأموریت‌های  تعریف شده می‌تواند اقدامات مؤثری را انجام دهد. 

مصطفی نجاتی نماینده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان در ادامه جلسه اظهار کرد،مشکل اصلی صنعت ما نبودن افرادی است که یدی کار می کنند و صنعت کار ما دنبال نیرویی است که کار بلد باشد و متاسفانه تاکنون این امر میسر نشده است. 

وی در ادامه پیشنهاد اینکه استان اصفهان که به عنوان پایلوت ارائه این طرح اجرایی در کشور هست یک نمونه صنعت و صنف را به جهت الگو برداری و پیشبرد اهداف طرح برای این کمیته معرفی تا جهت تبیین طرح و فضا سازی لازم همکاری انجام گیرد.

سعید دهقان رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش در اصناف استان و اتحادیه مکانیک خودرو گفت: از یک دهه گذشته تعامل خوبی با اتاق اصناف استان صورت گرفته شده است بگونه ای که با اجرای تخصصی در حوزه خودرو و با دعوت از استادان دانشگاهی و اهل فن کشوری و با  صدور مدرک معتبر دانشگاهی با این طرح مناسب حل خواهد شد  کما اینکه مشکلاتی از قبیل نبودن تجهیزات و امکانات لازم در این صنف همچنان گریبان گیر برگزارکنندگان و مجریان دوره های آموزشی مهارتی استان بوده و هست.

در ادامه عماد تشکری نماینده تعاون و کار و رفاه استان بیان کرد، متاسفانه در حال حاضر مشکل ما این هست که بیکارهای جامعه ما از قشر تحصیل کرده جامعه اند و این افراد کار بلد هم نیستند و مشکلات صنعت کاران ما در تامین نیروی متخصص کاری تامین نیروی کاربلد و فنی متناسب با رشته تحصیلی حل نشده است. 

وی در ادامه، ضمن بازگوی این مطلب که نبودن کارگر متخصص و ماهر صنعت کار در استان  معظل صنعت کاران استان هست خواستار هماهنگی موارد مصوب  دراین کمیته که مشتمل از اعضای منتخب اصناف استان هستند را با این سازمان برای پیشبرد اهداف عالیه طرح خواستار شد. 

نماینده سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست بومی سازی و غربالگری افراد مورد نیاز اتاق بازرگانی و صنف صنعت کاران توسط این وزارت را بیان کرد  و گفت نیاز صنعت با دانش آکادمیک  در مقوله بیش از گذشته احساس می شود و خواستار تعمیم دادن نیروهای متخصص فنی غیر بومی استان در این راستا شد.

وی گفت، نداشتن نیروی متخصص در صنعت و تربیت نیروی ماهر و کار بلد در راس امر و براساس اولویت در حوزه عملی تاکنون جذابیتی ایجاد نکرده است و این طرح باید بیشتر در بحث عملی  تعمیم  بشود و آموزش های لازم هم برای افراد انجام شود.

او در ادامه ایجاد بحث انگیزشی در عرصه صنعت با صدور گواهی معتبر فنی دانشگاهی و ایجاد بسترمناسب مورد نیاز صنعت کاران را متذکر شد.

همچنین در ادامه نماینده اتاق صنف استان درباره  اجرای کلیات این طرح نشات گرفته از نظامنامه مدون ، ابراز خرسندی و امیدواری کرد که با اجرای این طرح دانشگاهی ، فاصله بین اتاق اصناف با دانشگاههای استان کم بشود و قطعا کمک بزرگی در جهت رفع بیکاری فارغ التحصیلان خواهد شد.

وی با انتقاد از این موضوع که  چرا تاکنون صدور مدرک گرایی بدون تجربه کاری در دانشگاههای ما صورت گرفته است  پیشنهاد اینکه باید این طرح در قالب این نظامنامه چکش کاری و به قولی در کف بازار استاد و شاگردی انجام بشود را عنوان کرد.

او در ادامه مشکل دانشگاهها و اتاق اصناف را تک رو بودن سازمانها در اجرای این چنین طرح ها خطاب کرد و تعامل و مدیریت صحیح و مستمری در بازخورد موفق این طرح ها در قالب کمیته اجرایی استانی را شرط بقاء طرح دانست. 

سمیه تاج آبی مسوول آموزشهای پیش نیاز صدور مجوز و پروانه کسب اتاق اصناف یزد نیز در ادامه تاکید کرد که یادگیری و ارتقاء رشد و دگرگونی همیشه سه عامل اصلی در بحث یادگیری آموزشهای مهارتی بوده هست که باید مد نظر قرار گیرد.

تاج آبی، در ادامه صحبتهای خود ، ایجاد اعتماد سازی در امر آموزش افرادی که به دنبال کسب و کار مناسب در صنعت هستند را با همکاری استادان و با هدایت دانشجویان فارغ التحصیل به سمت شغل مناسب متناسب با رشته تحصیلی دانشگاهی خود را مطرح کرد.

مسوول آموزشهای پیش نیاز صدور مجوز و پروانه کسب استان بیان کرد، مهارت آموزی را مساوی با مدرک گرایی قرار ندهیم به اینکه  در دانشگاهها  امکانات و تجهیزات فراوان فراهم هست ولی هیچ بهره وری از اینها جهت یادگیری عملی و کاربردی دانشجویان تاکنون در این راستا صورت نگرفته و یا جایی نمود نداشته و باید در بحث اهمیت کاری و تشویق افراد جویای کار متناسب با رشته تحصیلی تلاش مضاعف گردد. 

در پایان ، نمایندگان هریک از اصناف صنعت چاپ و فرش دستباف استان ، نظرات و تجریبات سازنده خود را در پیاده سازی هرچه بهتر این طرح با بهره گیری و بهره وری لازم و همفکری و تعامل اعضای کمیته را عنوان کردند.

گفتنی است از اهم مباحث عنوان شده این کمیته در اجرای طرح پویش استانی به اهمیت و اهداف تاسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرای دقیق نظامنامه پیشنهادی طرح ارسالی و برگزاری دوره های مورد نیاز اصناف و صنعت استان تحت نظارت مدرسه عالی مهارتی این دانشگاه و ایجاد تفاهم نامه همکاری با آموزش فنی و حرفه ای استان به جهت هماهنگی و تربیت نیروهای متخصص و به نوعی  آچار بدست و کار بلد و درخواست ارسال یک طرح و الگوی موفق از مجری کشوری این طرح استان اصفهان برای ارائه به اصناف حاضر در این کمیته در جهت تعامل و هماهنگی سازنده تر با صنایع استان، بهره گیری از استادان رشته های مورد نیاز صنعت استان با هماهنگی دانشکده مهارتی و کارآفرین واحد یزد به جهت تعامل بیشتردر اجرای موفق این طرح و براساس این نظامنامه آموزشی و مهارتی انتخاب مدرسان دانشکده مهارت و کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی من بعد با استناد به تجربه فنی افراد اهل فن در صنعت استان و نه بنا به میزان تحصیلات علمی دانشگاهی و همچنین در جهت ایجاد هم افزایی این طرح در راستای حل مشکلات نیروی اهل فن مورد نیاز بازار و صنعت کسب و کار استان و کشور بر ادامه تشکیل جلسات این کمیته با ارائه گزارشات حاصله تاکید شد.

کد خبر: 1101362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =