توسعه روش‌های درمانی سرطان با تقلید از نوعی پروتئین خاص

تیمی از محققان بین‌المللی در مطالعه‌ای دریافتند روش تقلید از نوعی پروتئین خاص می‌تواند گامی موثر در توسعه روش‌های درمانی سرطان باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، مطالعه جدیدی توسط یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی NYU بینش مهمی در مورد پروتئین p۵۳ ، مهارکننده تومور حیاتی که اغلب در سرطان جهش یافته و غیرفعال می‌شود ارائه می‌دهد که یک هدف اصلی در توسعه سرطان است.

آزمایشگاه Magzoub در NYUAD، با همکاری آزمایشگاه استاد اندرو همیلتون در NYU و آزمایشگاه استادیار سونیل کومار در دانشگاه دنور، قبلا مقاله‌ای را درباره استفاده از تقلیدهای پروتئین مولکول کوچک برای جلوگیری موثر از تجمع پروتئین‌های مرتبط با آلزایمر ارائه داده است.  این تیم رویکرد مبتنی بر تقلید پروتئین خود را گسترش داده و به طور خاص آن را در تجمع ترکیبات جهش یافته یا تغییر یافته p۵۳ مرتبط با سرطان اعمال کرده است.

در مقاله‌ای با عنوان مهارکننده، پروتئین میمتیک آمیلوئید، تجمع جهش p۵۳ مرتبط با سرطان را به طور بالقوه از بین می‌برد و عملکرد سرکوبگر تومور را بازیابی می‌کند. در این مطالعه که در نشریه نیچر منتشر شده است  محققان روند استفاده از تقلیدهای پروتئینی برای فعال سازی مجدد p۵۳ را ارائه می‌دهند.

این تیم ابتدا مجموعه‌ای از تقلیدهای پروتئینی را که در ابتدا برای هدف قرار دادن بیماری آلزایمر و دیابت نوع ۲ طراحی شده بود، غربال کردند. نتایج به دست آمده تقلیدی از پروتئین را شناسایی می‌کند که به طور بالقوه مصالح p۵۳ جهش یافته را جدا کرده و از تجمع بیشتر پروتئین جلوگیری می‌کند.

محققان سپس نشان دادند که تفکیک دانه‌های p۵۳ جهش یافته توسط تقلید پروتئین عملکرد سرکوبگر تومور P۵۳ را بازیابی می‌کند و منجر به مرگ طیف وسیعی از سلول‌های سرطانی می‌شود. نکته مهم این است که درمان با تقلید پروتئین به طور موثری باعث کاهش تومورهایی می‌‎شود که p۵۳ جهش یافته را در خود جای داده‌اند در حالی که هیچ سم قابل توجهی برای بافت سالم نشان نمی‌دهد، در نتیجه بقا به طور قابل توجهی طولانی می‌شود.

محقق اصلی این مطالعه گفت: با افزایش شیوع سرطان در سراسر جهان، نیاز مبرم به درمان‌های جدید سرطان برای تکمیل یا جایگزینی درمان‌های فعلی وجود دارد. در اینجا ما اولین استفاده موفقیت آمیز از یک مهارکننده آمیلوئید مولکول کوچک را به عنوان یک عامل ضد سرطان نشان داده‌ایم. ما معتقدیم که این کار تاثیر گسترده‌ای خواهد داشت، زیرا به طور موثر پلی بین بیماری‌های آمیلوئید و سرطان ایجاد می‌کند و پایه‌ای برای عبور رویکردهای اطلاعاتی در طراحی روش‌های درمانی جدید و قوی جهش یافته سرطان با هدف جهش p۵۳ محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1101416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =