بررسی افزایش قیمت بلیت توسط شورای عالی هواپیمایی

تاکنون چندین بار سازمان هواپیمایی درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها تذکر داده است اما همچنان شاهد آن هستیم که ایرلاین‌ها به این موضوع توجهی ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی‌های دوباره در حوزه افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرها نشان می‌دهد که ایرلاین‌ها در بسیاری از مسیرها همچنان تمایل به افزایش قیمت بلیت دارند و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نرخ‌های خود را بالاتر از نرخ‌های مصوب به فروش می‌رسانند.

 نامه افزایش نرخ بلیت ایرلاین‌ها را به تعزیرات حکومتی ارسال کرده‌ایم

در همین رابطه تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه روز گذشته به تمامی شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کردیم که باید هرچه سریع‌تر نرخ‌های بلیت پروازهای داخلی خود را اصلاح کنند، گفت: به هیچ عنوان شرکت‌های هواپیمایی حق افزایش نرخ بلیت قبل از برگزاری شورای عالی هوایی را ندارند و تا زمانی که افزایش نرخی در این حوزه تصویب نشده است، نباید این شرکت‌ها قیمت‌های خود را تغییر دهند.

او ادامه داد: ما موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما را از طریق تعزیرات حکومتی هم دنبال می‌کنیم و بخشنامه‌ای زده‌ایم تا در حوزه‌ قیمت‌گذاری نرخ‌های بلیت هواپیما ورود کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه بسیاری از ایرلاین‌ها در خواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را دارند، گفت: این شرکت‌های هواپیمایی معتقد هستند که باید نرخ‌های آن‌ها مطابق افزایش نرخ ارز افزایش یابد و از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های خدمات دهی به ایرلاین‌ها در بخش زمینی و هوایی به دلیل تاثیر گرفتن از ارز، نرخ‌های خود را افزایش داده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هیچ کدام از ایرلاین‌ها حق ندارند تا زمان برگزاری جلسه شورای عالی هواپیمایی نرخ‌های خود را تغییر دهند و باید تمامی نرخ‌ها مطابق با مصوبات قیمت گذاری باشد به طور مثال روز گذشته یکی از ایرلاین‌ها نرخ بلیت مسیر ارومیه را یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سایت قرار داده بود که بعد از مشاهده بلافاصله اعلام شد که نرخ مصوب این مسیر ۶۵۰ هزار تومان است و باید هرچه سریع‌تر به نرخ مصوب باز گردد که البته این شرکت فورا آن را اصلاح کرد.

او تاکید کرد: در جلسه شورای عالی هواپیمایی تمامی هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی آنالیز و به صورت کامل بررسی می‌شود که تمامی این جلسات با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان ایرلاین‌ها برگزار می‌شود، در نتیجه تا زمانی که تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، نباید ایرلاین‌ها اقدامی انجام دهند.

براساس این گزارش طبق بررسی‌های میدانی در سایت‌های فروش بلیت هواپیما همچنان شاهد آن هستیم که ایرلاین‌ها در بسیاری از مسیرها از جمله مشهد و کیش به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیت‎ها می‎کنند، این در حالی است که تاکنون چندین بار سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور و همچنین وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرده‌اند که ایرلاین‌ها به هیچ عنوان حق افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند و در صورت افزایش قیمت هم با آن‌ها برخورد خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که تذکر و اخطار سازمان هواپیمایی کشور برای شرکت‌های هواپیمایی مهم نبوده و همچنان سایت‌های فروش بلیت در این بخش مقاومت می‌کنند.

طبق مصوبه سازمان مصوب شورای عالی هواپیمایی در ۲۵ آبان‌ماه سال ۹۹ نرخ بلیت هواپیما حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و طبق آخرین مصوبه سازمان هواپیمایی در خرداد ماه امسال هم کف قیمتی نرخ‌های بلیت برداشته شد، بر این اساس ایرلاین‌ها می‌توانستند تا سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت هواپیما به مسافران کنند.

پافشاری ایرلاین ها بر افزیش 400 هزار تومانی نرخ های بلیت خود/ پای تعزیرات حکومتی به نرخ بلیت هواپیما باز شد


از روزهای گذشته ایرلاین‌ها در یک اقدام خودسرانه اقدام به افزایش ۴۰ درصدی در تمامی مسیرها کرده بودند که با مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین فشار رسانه‌ها روبه‌رو شد.

شورای عالی  هواپیمایی موضوع افزایش قیمت بلیت را بررسی می‌کند  

در همین رابطه  چندی پیش هم ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرد که تمامی ایرلاین‌ها باید مبالغ اضافی دریافت شده را به مسافران عودت دهند.

او یاد آور شد: هیچ مجوز افزایش پروازی در مسیر مشهد به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و پرهیز از سفرهای غیر ضروری نداده‌ایم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی بیان کرد: موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی خواهد شد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما مورد قبول نیست

همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: هیچ افزایش قیمت بلیتی رخ نداده و در شورای عالی هواپیمایی هم هیچ جلسه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم.

او همچنین درباره نحوه تعیین بلیت هواپیما گفت: براساس قانون قیمت، بلیت هواپیما آزاد است و شرکت‌های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند، اما برای آنکه در حق مردم زیان نشود، ما برای آن کف و سقفی تعیین کرده‌ایم و از این روش بر قیمت بلیت نظارت می‌کنیم.

پافشاری ایرلاین ها بر افزیش 400 هزار تومانی نرخ های بلیت خود/ پای تعزیرات حکومتی به نرخ بلیت هواپیما باز شد

براساس این گزارش باید ببینم در هفته آینده آیا جلسه شورای عالی هواپیمایی برگزار خواهد شد و آیا این بار هم دولت برای افزایش قیمت بلیت هواپیمایی تصمیم خواهد گرفت یا خیر؟ که البته در حال حاضر بدون هیچ مصوبه قانونی ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی همچنان خودسرانه نرخ‌های خود را افزایش داده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1101433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =