کشفی غیرمنتظره در مغز متوفیان مبتلا به آلزایمر

کشف غیرمنتظره مس و آهن در مغز بیماران آلزایمری فوت شده، امید به یافتن روش‌های درمانی جدید برای این بیماری را افزایش داده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از دیلی میل، محققان با اعلام کشف مس و آهن در مغز متوفیان مبتلا به آلزایمر تصریح کردند: این اولین بار است که وجود فلزات اولیه در بافت مغز انسان تأیید می‌شود که ممکن است در درک بهتر چگونگی کمک به بیماری‌های تخریب عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مفید باشد.

اگرچه مواد معدنی به طور طبیعی در بدن وجود دارند و برای سلامتی ضروری هستند، اما معمولاً به صورت ترکیبات اکسیدشده ذخیره می‌شوند.

این دانشمندان نانوذرات مس و آهن به اندازه ۱/۱۰۰۰۰ معادل یک سر سوزن را در مغز دو فرد متوفی مبتلا به آلزایمر پیدا کردند.

این کشف در پلاک‌های حاوی پروتئین‌های مضر معروف به آمیلوئید صورت گرفت که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند و اغلب در فضاهای بین سلول‌های عصبی جمع می‌شوند.

فلزات در "حالت‌های شیمیایی کاهش یافته" از جمله یونیزاسیون‌های مختلف (جایی که اتم یا مولکولی بار منفی یا مثبت به دست می‌آورد) و اشکال اساسییافت پیدا می‌شوند.

در چنین مواردی، فلزات می‌توانند اتم‌های ناپایداری تولید کنند که برای سلول‌های مغزی سمی است. عدم تعادل مواد معدنی قبلاً با ایجاد بیماری زوال عقل و بیماری‌های تخریب کننده عصب مرتبط بوده است، اما یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که باور داشته باشیم قرار گرفتن روزانه در معرض این مواد معدنی باعث وجود آن‌ها در مغز می‌شود."

نیل تیلینگ استاد نانوفیزیک در دانشگاه Kele می‌گوید: "هنوز مشخص نیست که آیا این ذرات در واقع با بیماری در ارتباط هستند، اما حداقل، وجود آن نشان می‌دهد که چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد نحوه پردازش مواد معدنی در مغز وجود دارد."

تیلینگ با اشاره به اینکه کشف فلزات اساسی در مغز غیرمنتظره است، افزود: پی بردن به جزئیات، زمان بیشتری لازم دارد و تحقیقات اضافی (یافته ها) ممکن است روی درمان بیماری‌های تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد.

در نهایت، این مجموعه از تحقیقات می‌تواند به درمان‌های جدید منجر شود که مواد معدنی و همچنین پروتئین‌های آمیلوئید را در حال حاضر تحت مطالعه قرار می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان