ساماندهی فضای مجازی؛ دغدغه جدی مردم و دلسوزان نظام

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی گفت: برگزاری کلاس‌های مدارس در فضای مجازی باعث شده است حتی دانش‌آموزان در مقطع دبستان هم از تلفن همراه هوشمند و تبلت استفاده کنند و هر گونه محتوایی در اختیار آنان قرار گیرد لذا دغدغه جدی برای مردم و دلسوزان نظام برای ساماندهی فضای مجازی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، اظهار داشت: یکی از آسیب‌های جدی امروز کشور که مردم به شدت از آن گله‌مند هستند، ولنگاری و بی‌ضابطه بودن فضای مجازی است و متأسفانه هر محتوا و مطلبی در فضای مجازی بدون آنکه پشتوانه و سندیت آن مشخص باشد، در فضای مجازی منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های مدارس در فضای مجازی باعث شده است حتی دانش‌آموزان در مقطع دبستان هم از تلفن همراه هوشمند و تبلت استفاده کنند و هر گونه محتوایی در اختیار آنان قرار گیرد لذا دغدغه جدی برای مردم و دلسوزان نظام برای ساماندهی فضای مجازی ایجاد شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی ضابطه بودن و چارچوب نداشتن فضای مجازی آسیب بزرگی است، گفت: در بسیاری از کشورهای مدعی دنیا، استفاده از فضای مجازی کاملاً قاعده‌مند است و ضابطه و قوانین خاصی برای افراد در سنین مختلف جهت استفاده از فضای مجازی وجود دارد.

نصیرایی ادامه داد: فقط در آمریکا بیش از ۲۵۰ قانون برای فضای مجازی وجود دارد و اینگونه نیست که هر فردی در فضای مجازی بدون قاعده و ضابطه، مطلبی را منتشر کند و همه باید مسئولیت کار خود در فضای مجازی را بپذیرند.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» این است که حتماً یک چارچوب قاعده مند، مستدل، کارشناسی شده، تعریف روشن و قانون برای فضای مجازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در تدوین «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تلاش شده است که از نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات مختلف استفاده شود و بیش از دو هزار ساعت بحث کارشناسی برای تهیه و تدوین این طرح انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: چندی پیش، طرحی تحت عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» در مجلس مطرح بود که در حال حاضر این طرح در دسترس بسیاری از افراد قرار گرفته و مطابق با آن محتوای سابق، این طرح را قضاوت می‌کنند و مورد هجمه قرار می‌دهند.

نصیرایی با بیان اینکه محتوای طرحی که در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده است، در دسترس بسیاری از افراد نیست، اظهار داشت: برای مثال، درباره این طرح مجلس گفته می‌شود که قرار است جرم انگاری شود و اگر کسی از فیلترشکن استفاده کرد، مجرم شناخته شود، در حالی که اینگونه نیست. ما به هیچ وجه به دنبال جرم انگاری نیستیم و برای کاربران قرار نیست جرم انگاری کنیم.

نماینده فردوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف تهیه این طرح آن است که مردم با قیمت کمتری از اینترنت استفاده کنند، گفت: در حال حاضر هزینه‌ای که مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت می‌کنند، به اندازه هزینه اینترنت بین‌المللی است. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب، هزینه اینترنت را به یک سوم کاهش دهیم که در این طرح هم این موضوع در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث حمایت از پیام‌رسان های داخلی در این طرح آمده است، اظهار داشت: همچنین مطابق با این طرح، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی موظف خواهند بود که در فضای پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت و تبلیغات کنند و حق فعالیت و تبلیغات در پیام رسان‌های خارجی را ندارند.

نصیرایی تاکید کرد: طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به نفع مردم و به ویژه جوانان و متخصصان کشورمان است و منافع مردم در آن تضمین شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر: 1101534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =