محور فعالیت‌های جهادی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید حول سلامت باشد

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فعالیت‌های جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید حول محور نظام سلامت قرار داشته باشد، گفت: محور فعالیت‌های جهادی باید کانون‌ جهادی دانشگاه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ نشست اعضای شورای مرکزی مجمع تخصصی کانون‌های جهادی وزارت بهداشت با حضور  حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی، سیده مریم حسینی معاون مدیر کل و نفیسه اسناوندی رئیس اداره کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت به ارائه آماری از کانون‌های فرهنگی فعال در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت و گفت: در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ۴۵ کانون جهادی داریم؛ به بیان دیگر ۶۹ درصد از دانشگاه‌های ما کانون جهادی دارند و در واقع ۷ درصد از ۶۷۷ کانون فرهنگی فعال در کل دانشگاه‌های ما را کانون‌های جهادی تشکیل می‌دهند. بدین ترتیب از بین ۱۵ هزار و۷۶۱ دانشجوی عضو کانون‌های فرهنگی یک هزار و ۱۷۹ دانشجو عضو کانون‌های جهادی هستند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های جهادی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹، دارای رشد ۷ درصدی بوده و گیرندگان خدمت نیز ۸ درصد رشد داشته‌اند؛ علیرغم شرایط کرونایی این فعالیت‌ها با رعایت پروتکل‌ها همچنان ادامه داشته و رو به رشد بوده است.

زائری‌لطف با تاکید بر اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های کانون‌های جهادی این است که گرایش سیاسی در آن تاثیری ندارد، اظهار داشت: نوع فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه بسیار باارزش است و بی‌انصافی است که کسی صرفا نگاه سیاسی به آن‌ها داشته باشد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت کار گروهی در فعالیت‌های دانشجویی گفت: یکی از مهمترین اهداف نهادهای دانشجویی از جمله انجمن‌های علمی، تشکل‌های سیاسی و کانون‌های فرهنگی، این است که دانشجویان در کنار هم کار گروهی را تجربه کنند و یکی از بهترین فضاها برای تجربه کار گروهی، کانون‌های جهادی است. همه گروه‌های دانشجویب باید در این همکاری مشارکت داشته باشند.

وی افزود: سیاستگذاری ها نیز باید شرایط را برای همکاری نهادهای دانشجویی با کانون‌های جهادی فراهم کند؛ درست نیست که پراکندگی و موازی کاری ایجاد شود و دانشگاه مجبور باشد منابع را بشکند و منابع محدود در اختیار گروه‌های دانشجویی مختلف قرار دهد.

زائری‌لطف با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌های جهادی باید کانون‌ جهادی دانشگاه باشد، خاطر نشان کرد: هر فعالیت جهادی که در دانشگاه شکل می‌گیرد باید کانون جهادی دانشگاه در آن صاحب نظر باشد و مطابق با مطالعه و پژوهشی که قبلا انجام داده فعالیت را هدایت کرده و به آن کمک کند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت به تشریح برخی چالش‌های موجود در فضای فعالیت‌های کانون‌های جهادی پرداخت و گفت: یکی از چالش‌ها که در ستاد فعالیت‌های جهادی دانشگاه‌ها با آن روبرو هستیم حضور نقش‌های بی‌تاثیر در این ستادهاست. ما معتقدیم کسانی که در این ستاد بی‌تاثیر هستند و همکاری ندارند باید حذف شوند. اگر قرار است کاری انجام شود و یک معاونت با این کار همکاری نمی‌کند لزومی ندارد عضو ستاد باشد و بهتر است حدف شود تا کار با کیفیت بیشتری پیش برود. از دانشجویان می‌خواهیم در این خصوص نظرات خود را بیان کنند.

وی افزود: می‌توانیم فعالیت کانون‌های جهادی را به این سمت ببریم که بتوانند با شرکت‌های مختلف در بحث مسئولیت اجتماعی‌شان همکاری کنند. به عنوان مثال حتی یک شرکت تولیدکننده مسواک و خمیردندان می‌تواند، مسواک و خمیردندان رایگان در اختیار اعضای کانون جهادی استان قرار دهد.

زائری‌لطف همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت‌های جهادی در دانشگاه‌های علوم پزشکی باید حول محور نظام سلامت قرار داشته باشد، اظهار داشت: کارهای عمرانی در اردوهای جهادی توسط گروه‌های دیگری انجام می‌شود و دانشجویان علوم پزشکی باید بحث‌های مرتبط با آموزش بهداشت را دنبال کنند که از واجب‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌هاست.

وی گفت: از این رو لازم است تفاهم‌نامه‌ای با معاونت بهداشتی منعقد شود که برای اردوهای جهادی رسالت تعیین کنند و معاونت‌ها در سطح استان نیز ملزم به همکاری شوند. معاونت بهداشت می‌تواند قبل از برگزاری اردو، اطلاعات و داده‌های ارزشمندی در اختیار شما قرار دهد و وضعیت روستاهای محروم از نظر نیازهای بهداشتی و آموزشی را معین کند؛ مثلا در فلان روستا آمار سرطان بالاست و نیاز به غربالگری دارند یا در یک روستای دیگر وضعیت بهداشت دهان و دندان نیاز به رسیدگی دارد.

وی افزود: در اختیار داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند که با در نظر گرفتن شرایط منطقه به ارائه خدمات بپردازید. گاهی ارائه برخی خدمات هر چند به نیت خیر انجام می‌شود اما ممکن است آسیب‌هایی برای ساکنان منطقه در پی داشته باشد؛ مثلا بردن یونیت دندانپزشکی و تشخیص مشکلات دهان و دندان ساکنان آن منطقه هر چند در ابتدا اقدامی مفید به نظر می‌رسد اما در نبود سازوکار حمایتی که به این افراد در رفع مشکلات دهان و دندانشان کمک کند، این افراد می‌مانند و توقعاتی که برآورده نمی‌شود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت مستندسازی فعالیت‌های اردوهای جهادی اشاره کرد:‌ فلسفه روابط عمومی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها پوشش فعالیت‌های دانشجویی است؛ معاونت دانشگاه باید ملزم باشد در هر اردوی جهادی نماینده‌ای از مفدا نیز اعزام کنند که در تهیه گزارش‌ها، فیلم و عکس اردو با کانون جهادی همکاری داشته باشند و این موضوعی است که باید از سوی شما مطالبه شود.

وی اضافه کرد: کمک هزینه خرید تجهیزات از سوی وزارت بهداشت به کانون‌های فرهنگی و مفدای دانشگاه‌ها اختصاص یافته و دانشگاه موظف است این امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهد. برخی دانشگاه‌های ما مثل علوم پزشکی اراک به جای اینکه این تجهیزات را در اختیار دانشجویان قرار دهند در بخش دیگری از آن استفاده می‌کنند؛ این توجیه که دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند قابل قبول نیست و خود شما دانشجویان نیز باید این مطالبه را از دانشگاه داشته باشید.

زائری‌لطف در پاسخ به این دغدغه دانشجویان که نمی‌توانند حساب بانکی اختصاصی کانونی جهادی داشته باشند، گفت:‌ برای حل مشکل ایجاد شماره حساب اختصاصی کانون‌ مدل‌های مختلفی را بررسی کردیم و در نهایت به این رسیدیم که به عنوان هیات موسس خیریه‌ای را ثبت کنیم و به دانشگاه‌ها شعبه بدهیم که بتونند شماره حساب اختصاصی ایجاد کنند.

وی خاطر نشان کرد: فعالیت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی یک نعمت است که باید آن را پاس بداریم. از بین ۶۷۷ کانون فرهنگی و ۱۸۰۰ انجمن علمی دانشجویی، ۱۷۸ تشکل و ۱۲۰۰ نشریه هیچ گزارشی نداشتیم که نشان دهد برای برنامه‌های پول جمع شده و خدای نکرده مشکل مالی پیش آمده است؛ بچه‌های ما قابل اعتماد هستند و این برای ما یک افتخار بزرگ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =