سود نقدی شرکت های بورسی کی واریز می‌شود؟

شرکت‌ها ملزم هستند قبل از برگزاری مجامع خود بر اساس وضعیت نقدینگی که با آن مواجه هستند و بر اساس پیشنهادی که برای میزان تقسیم سود دارند، برنامه زمان بندی پرداخت سود خودشان را تحت عنوان گزارش زمان بندی پرداخت سود در سامانه کدال منتشر کنند تا سرمایه گذاران از این موضوع آگاه شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، احسان رضا پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با توجه به فصل برگزاری مجامع شاهد انتشار گزارش‌های زمان بندی پرداخت سود و دعوت به مجمع عمومی هستیم، این گزارش‌ها حاوی چه اطلاعاتی هستند؟ بیان کرد: از آن جایی که شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت حداکثر ۴ ماه بعد از دوره مالی خودشان باید مجامع را برگزار کنند و شرکت‌ها ملزم هستند سودی را که در مجامع عمومی سالیانه‌شان تصویب می‌شود، حداکثر تا هشت ماه به سهامداران پرداخت کنند.

او ادامه داد: شرکت‌ها ملزم هستند قبل از برگزاری مجامع خود بر اساس وضعیت نقدینگی که با آن مواجه هستند و بر اساس پیشنهادی که برای میزان تقسیم سود دارند، برنامه زمان بندی پرداخت سود خودشان را تحت عنوان گزارش زمان بندی پرداخت سود در سامانه کدال منتشر کنند تا سرمایه گذاران از این موضوع آگاه شوند.

رضا پور اظهار کرد: پرداخت سود نیز معمولا بر اساس تعداد سهام سهامداران و یا حروف الفبا انجام می‌شود.

او گفت: چنان چه سود تخمینی با سودی که در زمان برگزاری مجمع هیئت مدیره پیشنهاد داده  متفاوت باشد، در این حالت شرکت مجاز است که برنامه زمان بندی جدیدی را بعد از برگزاری مجمع اعلام کند.

رضا پور تصریح کرد: نکته‌ای که باید در رابطه با پرداخت سود سالانه به آن اشاره شود، این است که این سود به کسانی تعلق خواهد گرفت که در روز برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: معمولا سهام شرکت‌ها بعد از برگزاری مجامع و تقسیم سود، یک افت قیمت متناسب با میزان تقسیم سود را تجربه می‌کند که این موضوع به جو بازار، اخبار و عوامل دیگر بستگی دارد.

او در پایان اظهار کرد: به سهامداران دنبال کردن اخبار مجامع را اکیدا توصیه می‌کنم؛ چرا که در مجامع شرکت‌ها مدیران شرکت به جز تشریح وضعیت و عملکرد شرکت، نکات مهمی را در رابطه با برنامه‌های شرکت و عواملی که می‌تواند سود آوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد، مطرح می‌کنند، به علاوه اینکه در این مجامع امکان پاسخ گویی به سوالات و مطالبه سهامداران هم وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر: 1101564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =