عربستان: از گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه برخی گروه‌های منطقه باعث نگرانی ریاض شده‌اند، گفت که کشورش از گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «فیصل بن فرحان»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا رپابلیکا» به مسئله ایران و فلسطین پرداخت.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره» به نقل از روزنامه مذکور، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص ایران اظهار داشت که کشورش از گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کند؛ «اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند».

وزیر سعودی در حالی از امنیت منطقه صحبت می‌کند که کشورش بیش از شش سال است با آغاز جنگی همه‌جانبه علیه یمن، این کشور را محاصره و هزاران خانواده را آواره کرده است.

فیصل بن فرحان در ادامه موضع ایران و عربستان سعودی در قبال گفت‌وگوهای اخیر را که چند ماه پیش در عراق آغاز شد، «مثبت» خواند و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود.

این مقام سعودی همچنین با اتهام‌زنی به ایران درباره حمایت این کشور از آنچه شبه‌نظامی و گروه‌های غیردولتی در منطقه خواند، اضافه کرد که نگرانی اول ریاض «حمایت ایران از این شبه‌نظامیان و بازیگران غیردولتی» است.

وی مشخصا به جنبش انصارالله یمن و گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق اشاره و بیان کرد که ریاض تمایل دارد «تغییری ملموس در روش ایران» ببیند.

فیصل بن فرحان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در چه شرایطی عربستان سعودی تل‌آویو را به رسمیت می‌شناسد، مدعی شد که اولویت کنونی ریاض «بازگشت اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات است زیرا صلح و ثبات در منطقه برقرار نخواهد شد تا زمانی که مسئله این درگیری محوری در منطقه حل و فصل شود».

بر اساس ادعای وزیر امور خارجه سعودی، «تا زمانی که فلسطینی‌ها به یک کشور با پایتختی قدس و اجازه زندگی در شرایط مناسب» نرسند، ریاض، تل‌آویو را به رسمیت نخواهد شناخت.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، پیشتر، در مصاحبه‌ای که از تلویزیون رسمی عربستان سعودی پخش شد، گفت: «سیاست خارجی عربستان متکی به منافع آن است و عربستان برای تقویت ائتلاف با تمامی شرکای خود در جهان تلاش می‌کند و علاقه‌مند به برقراری روابط خوب و متمایز با ایران است».

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات ولی‌عهد سعودی گفته بود که ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس، پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را  تأیید کردند.

مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1101608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =