وزیر بهداشت جدید باید مدیر بحران باشد

سید محمد اکرمی با تاکید بر اهمیت رویکرد اقتصادی و مدیریتی وزیر بهداشت جدید معتقد است وزیری باید انتخاب شود که ضمن نداشتن تضاد منافع، مدیر بحران باشد.

سید محمد اکرمی؛ رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  ایسکانیوز؛ از شاخصه‌های وزیر بهداشت کارآمد در دولت جدید گفت: پاندمی کرونا حساسیت انتخاب وزیر بهداشت را صد چندان کرد. وزیر بهداشت دولت جدید باید جامع الاطراف بوده و ارتباطات بسیار صمیمانه‌ای با معاونین، رییسان دانشگاه‌ها و اعضای هیت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته باشد.

وزیر نباید تضاد منافع داشته باشد

او از اهمیت وجود وزیری که بتواند در مواقع بحران مدیریت درست داشته باشد، توضیح داد: پاندمی کرونا به ما قبولاند که وزیر بهداشت باید مدیر بحران هم بوده و برای لحظه لحظه برنامه کاری خود اولویت‌بندی داشته باشد. وزارت بهداشت به اندازه سه وزارت‌خانه بزرگ اهمیت دارد چراکه با موضوعات مهمی مانندصنایع غذایی و دارویی، بهداشت و درمان و پیشگیری درگیر است. این‌ها می‌طلبد که وزیر تضاد منافع نداشته و از افرادی استفاده کند که منافعشان درگیر کارشان نباشد. امروز متاسفانه وزارت بهداشت دچار تضاد منافع است.

اکرمی عنوان کرد: وزیر در حال حاضر باید واکسن حداقل 60 میلیون نفر را تامین کند و از ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای این کار بهره ببرد.  کنترل و کاهش فشار سنگین کاری وارد بر رزیدنت‌ها باید از اولویت‌های وزیر باشد. از طرفی وضعیت و ظرفیت پذیرش دانشجوها در فلوشیپ‌ها و تخصص‌ها هم باید ساماندهی شود. 

رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران اظهار داشت: مساله بعدی تامین منابع برای بیمه‌هایی نظیر بیمه سلامت است که باید برای آن راهکاری سنجیده شود. تامین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت موضوع جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه موضوع پاندمی‌های جدید امری جدی است باید پیش از وقوع وزارت بهداشت برای پیشگیری اقدامات اساسی کند. در روزهای پایانی سال گذشته موضوع طرح جمعیت هم به اولویت‌های این وزارت خانه افزوده شده که باید با همکاری انجمن‌های علمی برای آن راهکار جدی اندیشید.

تغییرات قیمت دارو که می‌تواند تنش‌های اجتماعی ایجاد کند

او با اشاره به اهمیت کنترل قیمت دارو در دولت جدید بیان کرد: رسیدگی به سازمان غذا و دارو در موضوع تامین ارز دولتی یا اصلاح آن به ارز نیمایی و تغییرات قیمت دارو که می‌تواند تنش‌های اجتماعی ایجاد کند، از موضوعاتی است که وزارت بهداشت باید مورد توجه قرار دهد اقتصاد دارو و سلامت با بهره بردن از ظرفیت کارشناسان این عرصه است.

اکرمی ادامه داد: در موضوع وزارت بهداشت باید به این نکته توجه کرد که معاونین وزیر بهداشت قبلی از نظر تناسب سن، میزان علم، جامعه‌نگری و کلان‌نگری و نه نگاه بخشی همگن نبودند. در رابطه با وزرای بهداشت دولت قبلی رای بالای وزیر بهداشت موضوع مهمی بود که نشان‌دهنده اهمیت موضوع ارتباط بین نمایندگان و وزیر بهداشت بود. روند مذاکراتی وزیر با نمایندگان کمیسیون بهداشت و کل نمایندگان باید اصلاح شود تا وزیری شایسته انتخاب شود.

سید محمد اکرمی ضمن تاکید بر اهمیت رویکرد اقتصادی و مدیریتی وزیر در برخورد با مسائل حوزه سلامت، گفت: نگاه مدیریتی، پدرانه، شفاف و صریح  در برخورد با همکاران و نیروی انسانی (بیمارستان‌ها و کادر درمان) موضوع مهمی است که وزیر بهداشت باید مورد توجه قرار دهد. تاکید مضاعف ما بر رویکرد اقتصادی و مدیریتی وزیر بهداشت است.

استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی باید از شعاری بودن به سمت عملیاتی شدن حرکت کند

او افزود: استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی باید از شعاری بودن به سمت عملیاتی شدن حرکت کند که در مورد وزرای بهداشت قبلی این موضوع مورد نقد است.

اکرمی در پایان با اشاره به اهمیت توجه به رشته‌های علوم پایه در وزارت بهداشت بیان کرد: مساله دیگری که وزیر بهداشت دولت جدید باید به آن توجه کند، اهمیت دادن به رشته‌های علوم‌ پایه است. اهمیت این رشته‌ها در پاندمی کرونا آشکار شد و وزیر جدید باید یکی از اولویت‌های کاری خود را تقویت بنیان رشته‌های علوم پایه و اشتغال‌زایی برای این تحصیلکرده‌های این رشته‌ها قرار دهد.

کد خبر: 1101609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      وزیر بهداشت باید از نیروهای متخصص ودلسوز استفاده کند هر چیزی سر جای خود قرار داده تا این وزارتخانه سر وسامان بگیرد دانشجوی بهداشت آموزش می‌دهد بعد از نیروی سیکل برای خانه بهداشت استفاده می‌کنند این چه تصمیم گیری نا بجاست