انتظار جوانگرایی و فضای باز برای رسانه‌ها از رئیس قوه قضائیه/ مبارزه با فساد نیاز به کار مبنایی دارد

محمدحسین ساکت ایجاد فضای باز برای رسانه‌ها، حرکت به سمت جوانگرانی، بی‌طرفی و تعامل با نهادهای مدنی مانند وکالت را از مهم‌ترین مطالبات از رییس جدید قوه قضاییه دانست.

محمدحسین ساکت؛ وکیل، قاضی بازنشسته و مستشار پیشین دیوان عالی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز انتظارات و مطالبات خود از رییس جدید قوه قضاییه را اینگونه شرح داد: اینکه به تازگی تحولی در حال انجام در قوه قضاییه است یعنی از زمان آقای رییسی تا کنون به این جهت که رئیسان از دل دستگاه انتخاب می‌شوند، خبر خوب، نویدبخشی و گامی به جلو است. البته این لازم است اما کافی نیست.

رییس قوه با نهادهای مدنی مانند وکالت سرستیز نداشته باشد

او ادامه داد: شرط دیگر برای ریاست قوه قضاییه آگاهی کامل به وضع قضا، دادگستری‌های بین‌المللی و تحولات قضایی در جهان است. رییس قوه باید با شناخت بهتری از فلسفه، تاریخ و جامعه‌شناسی حقوق داشته باشد. برای مدیریت دستگاه پیچیده و سرنوشت‌سازی مانند دستگاه قضا فقط آشنایی با فقه و قانون کافی نیست بلکه انتظار داریم رییس قوه با نهادهای مدنی مانند وکالت سرستیز نداشته و همکاری کنند.

این قاضی بازنشسته ضمن اشاره به لزوم ارتباط و تعامل مناسب میان دستگاه قضا و وکلا گفت: رییس قوه باید نظارت داشته باشد نه دخالت. امیدواریم رییس جدید قوه قضاییه اندیشه‌های قبلی خود که تقابل با وکلا بود را کنار بگذارند، مشاوران دلسوز و آگاهی انتخاب کنند تا با آگاهی‌هایی که می‌دهند نهاد وکالت را تقویت کنند. وکالت بازوی دوم قضاوت است.

دستگاه قضا اطمینان دهد که از سیاست دور است

او تاکید کرد: از نظر من که هم در دیوان عالی کشور بودم. قاضی بازنشسته دیوان هستم و سابقه ۴۰ سال خدمت در این دستگاه را دارم، دستگاه قضا باید به مردم اطمینان دهد که از سیاست دور است‌ و به هیچ وجه از خواسته‌ها و خواهش‌های عجولانه، شتاب‌ناک و مورد پسند برخی تبعیت نخواهد کرد. در واقع به معنای واقعی کلمه استقلال خواهد داشت.

مستشار سابق دیوان عالی کشور دوری از آمارگرایی و تاکید بر عمل را رکن دانست و عنوان کرد: رییس قوه قضاییه باید با دو قوه دیگر تعامل و همکاری داشته باشد. رییس قوه نباید بر آمارگرایی و نشان‌دادن اینکه به چه تعداد پرونده رسیدگی ‌کردیم تکیه کند بلکه باید بر محتوا بیشتر تاکید داشته باشد.

مبارزه با فساد تنها بستن و گرفتن نیست؛ مبنایی کار کنید

او ضمن اشاره به اینکه مبارزه با فساد باید مبنایی باشد افزود: رییس قوه باید از قضات شجاع و دلاور پشتیبانی کند. باید قضاتی را تربیت کند که مستقل هستند و اندیشه عدالت‌محور دارند. همان‌طور که در بیانات رهبر فرزانه هم آمده بود توقع و چشم‌داشت از رییس قوه مبارزه با فساد است. البته مبارزه فساد تنها بستن و گرفتن نیست بلکه باید مبنایی کار کرد.

نظارت از دخالت تفکیک شود

ساکت اظهار داشت: من اعتقاد دارم اگر دستگاه قضا از بهشت هم قاضی بیاورد تا زمانی که کارمندان درست نباشند هیچ تحولی رخ نمی‌دهد. رییس باید نظارت و دخالت را از هم تفکیک کند. هرچه دستگاه قضا از تکیه و تاکید بر حفاظت و مسائل امنیتی دور باشد و بر مبانی فرهنگ، اندیشه‌های دادگرانه و پژوهشگرانه تکیه کند، موفق‌تر خواهد بود.

او ادامه داد: هر مدتی که می‌گذرد نشانه‌های بیشتری از فروپاشی و اختلاس می‌بینیم؛ باید کار فرهنگی انجام شود و عملکرد دستگاه قضا عدالت‌محور و بی‌طرفانه باشد. مردم باید مطمئن شوند که پاسخ به درخواست‌های سیاسی و پاسخ به نیازهای زودگذر و بی‌منطق نباید مبنا قرار بگیرد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر جوان‌گرایی در دستگاه قضا بیان کرد: دستگاه قضا یا هر دستگاه دیگری نباید تبلیغاتی باشد. باید از فکرهای نخبه، پژوهش‌محور و جهان‌دیده استفاده و جوان‌گرایی کرد. جوانان نسبت به سالخورده‌ها شهامت بیشتری دارند و می‌توانند خطر کنند. خطرپذیری در کارهای حساس اگر توام با درایت باشد، پشتوانه بسیار خوبی است.‌ این کار سختی نیست اما استقلال فکری و قضایی می‌طلبد و باید دست یاری به سوی دانشمندان و فرهیختگان دراز کرد. کسی که صاحب فکر و درایت است خود را عرضه نمی‌کند بلکه باید دنبال او بروند.‌

در بخش دیگری از گفت‌وگو مستشار سابق دیوان عالی کشور ایجاد فضای باز برای فعالیت رسانه‌ها را لازمه جامعه رو به پیشرفت ارزیابی کرد و گفت: اعتنا و اعتبار دادن به رسانه‌ها و خبرنگاران بسیار اهمیت دارد. اگر این‌ها در فضای بازی کار کنند بهترین بازوان نهی از منکر هستند. رسانه‌ها بهترین کسانی هستند که می‌توانند نظارت داشته باشند و اگر در کاری نظارت باشد، خطا کمتر است. بزهکاری کاملا نمی‌خشکد اما بسیار کاهش می‌یابد. اگر قرار باشد خبرنگاری، اندیشمندی و وکیلی صحبتی کند و تحت تعقیب قرار گیرد و متهم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شود؛ جامعه به همان سمتی می‌رود که جوامع کمونیستی رفتند و نتیجه آن را در برخی کشورها مانند کره شمالی می‌بینیم. این چنین جامعه‌ای روی سعادت نخواهد دید.

کد خبر: 1101835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =