واکسن جلوی ابتلا به کرونا دلتا را نگرفته/ فعلا واکسیناسیون اولویت نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه زاهدان گفت: احتمال می‌رود تعداد زیادی از کسانی که واکسن زده بودند با این امید که واکسن زده اند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و به ویروس دلتا مبتلا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیستان ‌و بلوچستان که همیشه در رده‌های پایینی جدول ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور قرار داشت، این بار به دلیل بی‌توجهی‌ مردم و مسئولان با بحران کرونا مواجه شده است. راهرو بیمارستان‌ها مملو از بیمار است، مرگ‌ومیر افزایش یافته و ابتلا به بیماری هر روز بیشتر می‌شود. هزار و 170 مورد ابتلا در یک روز عدد ترسناکی برای استانی مثل سیستان و بلوچستان است که در یک سال گذشته همیشه پایین‌ترین رقم‌ ابتلا و مرگ‌ومیر را داشت. حالا تعطیلی بازارها و مشاغل هم کارگر نیست، زیرا ویروس جدید همه را با هم بیمار می‌کند. مردم و پزشکان چشم به مسئولان دارند و مسئولان مردم را به‌دلیل رعایت‌ نکردن پروتکل‌ها سرزنش می‎‌کنند.

نزار علی مولایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز به عوامل اصلی ایجاد وضعیت قرمز کرونایی در استان سیستان‌وبلوچستان اشاره و مطرح کرد: جهش ویروس و آمدن نوع دلتا، تجمع بیش از پیش مردم در مراسم‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌ها، خستگی مردم از طولانی شدن پروسه درمانی این بیماری، عدم واکسیناسون جمعی توسط مسئولان ذیربط همه در کنار هم باعث ایجاد وضعیت فعلی شده است.

مولایی راهکار سریع‌الوصول برای عبور از وضعیت قرمز استان را تامین امکانات بیمارستانی دانست و گفت: از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در چند وقت اخیر کمبود امکانات در بیمارستان‌هاست. اگر امکانات در بیمارستان‌ها وجود داشت می‌توانستیم جلوی مرگ و میر برخی از بیماران که بعلت نبود امکانات جانشان را از دست دادند را بگیریم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده تعداد مبتلایان به کرونا در این استان کاهشی شود؛ البته نباید محدودیت‌ها و نظارت‌ها محدود به ایام پیک باشد، لازم است رعایت‌ها و محدودیت‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی، واکسیناسیون را در اولویت دوم دانست و گفت: در حال حاضر که وضعیت کرونا و مراجعه به بیمارستان‌ها فاجعه‌بار است باید موضوع درمان در اولویت باشد و واکسیناسون افراد اقدام ثانویه است. واکسیناسیون افراد در حال حاضر که در پیک کرونا هستیم و احتمال ناقل بودن خیلی از مردم وجود دارد نتیجه مطلوب نخواهد داد. احتمال می‌رود تعداد زیادی از کسانی که واکسن نیز زده بودند با این امید که واکسن زده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و به ویروس دلتا مبتلا شده اند.

وی افزود: بعد از تزریق واکسن مدتی طول می کشد تا در بدن ایمنی ایجاد کند پس باید پروتکل های بهداشتی حتی بعد از تزریق واکسن نیز رعایت شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با ایمنی‌زایی واکسن ایرانی نیز مطرح کرد: تاثیر واکسن‌های ایرانی اگر از واکسن‌های خارجی بیشتر نباشد کمتر نیست به خصوص که روی بیشتر انواع جهش‌های کرونایی ایمنی ایجاد کرده است. مردم هر نوع واکسنی که به آن دسترسی دارند، تزریق کنند چون عوارض واکسن از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا قطعا بسیار کمتر است.

مولایی در پاسخ به این سوال که ویروس کرونا تا چه زمانی جهش خواهد داشت گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که اکثر ویروس‌ها وقتی که تکثیر پیدا می‌کنند معمولا ضعیف‌تر می‌شوند و کمتر بیماری زایی ایجاد می‌کنند.  ویروس کرونا کمی ناشناخته است و با این جهش‌هایی که داشته همه کارشناسان و دانشمندان را غافل‌گیر کرده است.

وی در پایان ژنتیک و نژاد را در همه گیری جهش‌های مختلف کرونا در کشورهای مختلف را موثر دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشت که نژاد و ژنتیک انسان‌ها با هم تفاوت دارد؛ از این جهت که در جهش دلتا ویروس بیشتر هندی ها، پاکستانی ها و افغانستانی ها بیستر درگیر شدند در حالی که در جهش های قبلی کمتر مبتلا شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =