باید به سمت حکمرانی هوشمند حرکت کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کارآمدی، کارآیی و اثربخشی حکمرانی نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین است، گفت: اگر می‌خواهیم کارها برمبنای عملکردهای تعریف شده و استاندارد قطعی محقق بشود باید به سمت حکمرانی هوشمند حرکت کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ مراسم معارفه و تودیع روسای جدید و قدیم سازمان بسیج اساتید کشور با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین کشور، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام  خسروپناه، احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی و غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم روز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج  ظرفیت بزرگ مردمی کشور است  و  زمانی که از جامعه مدنی و مشارکت مردمی صحبت می شود، اگر از  مردمی‌ترین و بزرگترین و قوی‌ترین  دایره کار مردمی بخواهیم  صحبت کنیم، بسیج در جایگاه اول قرار دارد.  در دوره جنگ که سربازان بی‌ادعا و بی‌نام و  نشان و مخلص و پاکی که در جنگ مشارکت داشتند بسیجی بودند و بسیج سرمایه اصلی همه نیروهای  نظامی در دوره جنگ بود و همه به پشتوانه بسیج توفیق موفقیت و عملیات پیدا می‌کردند. 

عاملی با اشاره به اینکه دغدغه صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی دغدغه عمومی  بسیج بوده است چه در بسیج تخصصی و بسیج صنفی و چه در بسیج مردمی افزود: بعد از جنگ هم  دایره‌های صنفی و تخصصی که در بسیج پیدا شد، دایره  عمل این حرکت مردمی را بزرگ، وسیع و عمیق  کرد. در دانشگاه دانشمندان بسیجی که ظرفیت بدون ادعای دانشگاه‌های کشور هستند در حوزه‌های مختلف دانش پزشکی، دانش مهندسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی قلمروهای بسیار توانمندی را عهده‌دار شدند. مشخصه این جمعیت اندیشمند نیز داشتن دغدغه نظام اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی که  هدف گیری تمدنی  انقلاب اسلامی بوده و هست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بسیاری کارها نیازمند هدفمندی مشخص‌تری هستیم  و باید  اولویت سنجی دقیق  که متناسب با  نظام مسائل باشد را تبیی کنیم. تا تمرکز اولویتی به وجود نیاید تلاش‌ها پراکنده می‌شود و آن  هم افزایی لازم اتفاق نمی‌افتد. اگر حکیم انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی  یک هدف راهبردی که رسیدن به تمدن نوین  اسلامی است بیان می‌کنند و بحث جامعه  جامعه پردازی وخودسازی به عنوان دو زیر هدف و دو زیربنایی که ما را به هدف تمدن نوین اسلامی می‌رساند، باید در شاخه‌های مختلف بسیج ببینیم که چه اولویت‌هایی وجود دارد. بسیج اساتید اولویت‌هایش را  باید برمبنای حوزه‌هایی که امروز بسیار اهمیت دارد مشخص و تبیین کند، تا زمینه‌های استقرار دولت اسلامی و رفتن به سمت تمدن نوین  اسلامی را فراهم کند.

وی افزود: کارآمدی، کارآیی و اثربخشی حکمرانی نیازمند استفاده از فناوری‌های  نوین است.  با بهره‌گیری نظامند از فناوری‌های نو، دولت با حکمرانی هوشمند، که در نگاه رئیس جمهور منتخب آیت‌الله رئیسی بسیار پررنگ است، تحقق پیدا می‌کند. اگر می‌خواهیم کارها برمبنای عملکردهای تعریف شده و استاندارد قطعی محقق بشود باید به سمت حکمرانی هوشمند حرکت کنیم. امروز اقتصاد دیجیتال اقتصاد پنجم جهان شده است و با ظرفیت تراکنش مالی نزدیک به هفت تریلیون دلار ازمجموع 85 تریلیون دلار درآمد ملی جهان، جایگاه مهمی در عرصه اقتصادی شده است. حوزه هوش مصنوعی حوزه‌ای است که عرصه بزرگ فناوری‌های جدید و تمرکز دولت‌های بزرگ در جهان است که  دایره عملیاتی آن بسیار گسترده و پر رنگ است.  آرمان‌ها باید تبدیل به هوش مصنوعی شود؛  هوشی که عملکرد قطعی برای رسیدن به تمدن نوین  اسلامی را فراهم می کند و جلوی فساد  را بگیرد.

استاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که فساد چگونه اتفاق می‌افتد گفت: فساد از خلأها استفاده می‌کند و در حکمرانی الکترونیک هیچ خلأیی وجود ندارد. همه چیز عملیات نظامند است که تراکنش‌های آن بر مبنای منطق صفرو یک و منطق الگوریتمی و منطق کوانتومی تعریف شده است؛ لذا اولویت‌های بسیج اساتید در حوزه علم و فناوری نیازمند تعریف روشن و مشخص است.

عاملی خاطرنشان کرد: ما در جنگ نظامی قطعاً بر آمریکا فائق شدیم. ما پیروز جنگ نظامی با آمریکا بودیم، چه در دفاع مقدس، چه در صیانت از حرم، و چه در سایر توطئه‌ها که در منطقه غرب آسیا داشتند. آمریکا هم با داشتن هفتصد پایگاه نظامی و نهادهای مختلف اقتصادی  در سراسر جهان آسیب پذیری بالایی دارد و خطرزا برای قدرت نظامی  و اقتصادی آمریکا کار سختی نیست، اما جایی که حوزه نگرانی ما است جنگ فرهنگی است.
دکتر عاملی با اشاره به مطالعات، تأمل و تمرکزی که در ظرفیت‌های ملی داشته افزود: در حوزه جنگ فرهنگی و جنگ نرم ما نگرانی‌های جدی داریم و واقعاً نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق تری هستیم. به نظر من همه ظرفیت‌های ما باید در سه حوزه مهم متمرکز شود؛ آموزش و پرورش، رسانه ملی  و رسانه‌های اجتماعی و در نهایت صنایع فرهنگی. اگر در این سه حوزه  تمرکز کردیم موفق می شویم. آموزش و پرورش با داشتن صدوده هزار مدرسه در سطح ملی و با داشتن یک میلیون معلم و 14 میلیون دانش آموزی که 15 سال (با احتساب طرح جدید دوره آموزش و پرورش) در اختیار نظام تعلیم و تربیت هستند و این فرصت کم نظیری است که متاسفانه تلاش متمرکز و سرمایه گذاری همه جانبه نیاز دارد. امیدوارم به فضل الهی و عنایت معصومین‌(ع) با همکاری اندیشمندان، دانشمندان و دغدغه مندان حوزه ملی توفیق پیدا کنیم در این حوزه ها کار دقیق‌تر و عمیق‌تری انجام دهیم.

عاملی: ما در جنگ نظامی قطعاً بر آمریکا فائق شدیم. ما پیروز جنگ نظامی با آمریکا بودیم، چه در دفاع مقدس، چه در صیانت از حرم، و چه در سایر توطئه‌ها که در منطقه غرب آسیا داشتند. آمریکا هم با داشتن هفتصد پایگاه نظامی و نهادهای مختلف اقتصادی  در سراسر جهان آسیب پذیری بالایی دارد و خطرزا برای قدرت نظامی  و اقتصادی آمریکا کار سختی نیست، اما جایی که حوزه نگرانی ما است جنگ فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های مجتبی زارعی رئیس سابق بسیج اساتید و آرزوی توفیق برای مردانی رئیس جدید این سازمان افزود: آقای زارعی از ظرفیت خوبی در حوزه انسان شناسی و شناخت تمدن غرب با یک رویکرد انتقادی برخوردار است و زیرساخت خوبی را برای فعالیت های بسیج اساتید فراهم کرد و در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها که از شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی است نیز از وجود ایشان بهره‌مند بودیم. آقای دکتر مردانی با  تمرکزی که روی حوزه آموزش عالی داشته اند، تناسب موضوعی را فراهم می کنند و باعث می‌شود  که بسیج اساتید با اشراف کاملی به حوزه آموزش عالی کشور  ورود کند و ظرفیتی برای مشارکت قوی تر در بسیج اساتید فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =