حزب الله لبنان: آماده نبرد با اسرائیل هستیم

معاون سید حسن نصرالله تاکید کرد: جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان همیشه برای همه احتمالات آماده است تا غافلگیر نشود چون مقابل دشمنی قرار دارد که حضور و ادامه موجودیتش را بر پایه تجاوز و جنگ بنا نهاده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در بیروت به سئوالات مختلفی درباره تحولات داخلی لبنان، به ویژه بحران تشکیل دولت جدید و مسائل منطقه‌ای از جمله روابط با سوریه، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و وضعیت مقاومت و به طور خاص مقاومت حزب‌الله و همچنین روابط حزب الله و روسیه و مسائل دیگر پاسخ داده  است که بخش نخست آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

مهمترین محورهای مصاحبه با شیخ نعیم قاسم:

- انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انتخاباتی استثنایی و بی‌نظیر است، به خاطر اینکه در شرایط سخت و پیچیده و شرایطی برگزار شد که ایران به واسطه تحریم‌ها در محاصره است.

- مردم ایران، حماسه انتخاباتی واقعی را با این میانگین بالای مشارکت با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خلق کردند.

-پیروزی جناب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور آن هم در همان اولین دور انتخابات و در سایه این مشارکت و استقبال مردمی یکی از نقاط عطف مهم قدرت و توانمندی ایران برای ورود به مرحله آینده است.

-انتخابات اخیر پاسخی واقعی به تمام دشمنانی است که بر تحریم گسترده و به شکست کشاندن روند انتخابات در ایران شرط بسته و تکیه کرده بودند.

- موضع حزب الله در خصوص تشکیل دولت جدید، شناخته شده و شفاف و روشن است، ما معتقدیم تشکیل دولت، تنها راه حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی است که لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

- تشکیل دولت بهترین و سودمندترین راهکار برای همه در هر جایگاه و موقعیتی است و غیر از این، عدم تشکیل دولت، ضرر و زیان برای همه بدون استثنا است.

- چاره‌ای جز دستیابی به توافق نیست. ممکن است با وضعیت تشدید بحران در کشور مواجه و غافلگیر شویم و به جایی برسیم که این نوع از درمان یعنی تشکیل دولت، دیگر کافی نباشد.

-حزب الله تلاش‌های فراوانی با همکاری «نبیه بری»(رئیس پارلمان لبنان) در مسیر تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با طرف‌های مختلف انجام داد و تمام انواع امتیازدهی احتمالی را تشویق کرد.

-حزب‌الله به صراحت اعلام کرده است که به آنچه دولت لبنان درباره مرزها مقرر و درباره آن مذاکره کند و نتایج آن پایبند است و در تعیین مرزها و مساحت آنها دخالت نخواهد کرد.

-تمام کابینه‌های اسرائیل همانند هم هستند و از نظر هدف فرقی با هم ندارند. هدف همه آنها درصدد مشروعیت بخشیدن به اشغالگری و توسعه‌طلبی و گسترش مساحت و اراضی خود در داخل فلسطین اشغالی است.

- بازپس‌گیری حقوق ملت فلسطین، تنها در گرو مقاومت آنها است و با مقاومت و حمایت محور مقاومت است که می‌توانند، به آزادسازی سرزمین‌شان برسند

-باید با مسئله اسرائیل اینگونه برخورد کنیم که در برابر رژیم اشغالگری قرار داریم که تنها زبان مقاومت و زور و موازنه بازدارندگی را می‌فهمد و این خط مشی باید تداوم داشته باشد.

-بارها گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم که با موجودیت اسرائیل به عنوان تهدیدی دائمی و نه تهدید مرحله‌ای و مقطعی برخورد می‌کنیم.

-آمادگی‌های حزب‌الله و مقاومت حزب‌الله، آمادگی‌هایی است که هر لحظه احتمال تصمیم‌گیری اسرائیل برای تجاوز به لبنان را پیش‌بینی می‌کند.

- از نظر آمادگی حزب‌الله همیشه برای همه احتمالات آماده است تا غافلگیر نشود. چون مقابل دشمنی قرار دارد که حضور و ادامه موجودیتش را بر پایه تجاوز و جنگ بنا نهاده است

- به اسرائیل می‌گوییم که ما نه تنها برای جنگ آینده آماده می‌شویم، بلکه فراتر از آن، ما برای این جنگ آماده‌ایم و آمادگی برای آن را کامل کرده‌ایم.

-اگر اسرائیل اقدام به تجاوز کرد، به آن پاسخ قاطع و قوی خواهیم داد و البته اسرائیل از این امر آگاه است.

- هدف حزب‌الله از رفتن به سوریه، حمایت از نظام و مردم سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری و تروریسم اسرائیلی و تروریسم آمریکایی– بین‌المللی بود که درصدد تغییر موقعیت سوریه از سوریه مقاوم به سوریه همسو با اسرائیل بود.

-تا زمانی که تهدیدی علیه سوریه وجود داشته باشد و تا زمانی که سوریه نیازمند کمک حزب‌الله برای مقابله با این تهدید باشد، در همین حد و حجم در سوریه باقی خواهیم ماند.

- موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به ویژه انتخاب مجدد بشار اسد دستاورد بزرگ و عظیمی برای سوریه و محور مقاومت است.

-سوریه در دو عرصه سیاسی و انتخاباتی پیروز شد که سبب تقویت موفقیت‌های نظامی‌ برای آزادسازی اغلب اراضی سوریه خواهد شد.

-  ما خواهان ازسرگیری روابط سوریه و لبنان نه تنها در حال حاضر بلکه از ابتدای مشکلات(بحران) بوده‌ایم و بیش از پیش پافشاری وجود دارد تا در عمل مناسبات دو کشور به وضعیت سابق باز گردد.

- رابطه حزب‌الله با سوریه بسیار خوب است، ما تمام موانع تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم. موانعی را که مانع رابطه بین لبنان و سوریه می‌شد، پشت سرگذاشتیم.

- رابطه با حزب الله و مقاومتش برای مسکو حائز اهمیت است و اینکه سیاست‌های حزب‌الله مورد قبول روس‌هاست و اینکه نحوه تعامل حزب الله در سوریه مورد تحسین روس‌هاست.

-در آینده شاهد تماس‌ها و دیدارها و تبادل نظر با مقامات روس درباره برخی مسائل و مسائل عملی خواهیم بود. این دیدار باب روابط میان روسیه و حزب الله را گشود.

- اگر روسیه خواهان کمک‌ نظامی یا غذایی یا هر نوع کمک دیگری به لبنان باشد، روند معمول و دروازه طبیعی ارائه آن، دولت لبنان است و حزب‌الله، راه و وسیله‌ای برای ارائه این کمک‌ها نیست.

جناب سید حسن نصرالله پیام تبریکی برای سید ابراهیم رئیسی به مناسبت پیروزی ایشان در انتخابات ریاست جمهوری ایران ارسال کردند، شما این پیروزی را چگونه ارزیابی می‌کنید و پیامهای این مسئله چیست؟

شیخ «نعیم قاسم» :  انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انتخاباتی استثنایی و بی‌نظیر است، به خاطر اینکه در شرایط سخت و پیچیده و شرایطی برگزار شد که ایران به واسطه تحریم‌ها در محاصره است و تحولات بسیار زیادی در منطقه در جریان است، لذا مردم ایران، حماسه انتخاباتی واقعی را با این میانگین بالای مشارکت با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خلق کردند، در نتیجه پیروزی جناب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور آن هم در همان اولین دور انتخابات و در سایه این مشارکت و استقبال مردمی یکی از نقاط عطف مهم قدرت و توانمندی ایران برای ورود به مرحله آینده است.

همچنین موفقیتی بزرگ برای اقدامات و رهنمودهای امام خامنه‌ای حفظه‌الله و پاسخی واقعی به تمام دشمنانی است که بر تحریم گسترده و به شکست کشاندن روند انتخابات در ایران شرط بسته و تکیه کرده بودند، صمیمانه‌ترین تبریکات را از همینجا و این تریبون، به جناب آقای رئیسی و مردم ایران و همچنین به امام خامنه‌ای(دام ظله) تقدیم می‌کنم و ان ‌شاء الله این انتخابات نقطه عطفی واقعی برای رشد و شکوفایی اقتصادی و حضور بیش از پیش تأثیرگذار ایران در سطح داخلی و منطقه‌ای باشد.

حزب الله لبنان , سید حسن نصرالله ,

جناب شیخ نعیم قاسم، در ابتدا اجازه دهید، وارد پرونده لبنان شویم. موضع حزب‌الله در قبال آنچه در لبنان در تمام زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و حتی اجتماعی جریان دارد، چگونه است؟

شیخ نعیم قاسم: موضع حزب الله شناخته شده و شفاف و روشن است، ما معتقدیم تشکیل دولت، راه حل طبیعی و ضروری و تنها راه حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی است که لبنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و بدون تشکیل دولت، تمام راهکارهای ارائه شده، راهکارهای بیهوده و مقطی و جزئی است که هیچ ارتباطی بین آنها نیست و سبب خروج از بحران نمی‌شود. ما نمی‌گوییم که تشکیل دولت، صلح و آسایش و رفاه به همراه خواهد داشت، اما حداقل کشور را در مسیر رسیدن به یک راهکار قرار می‌دهد.

اگر کار را با برخی از راهکارهای جزئی آغاز کنیم، این موضوع ممکن است، به راهکارهای گسترده‌تر و راهبردی‌تر برای خلاص شدن از بحران‌هایی که اکنون در لبنان وجود دارد، منجر شود. ما از همه طرف‌های ذیربط، به ویژه دو  رئیس(عون و حریری) می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر، در کنار دادن امتیازاتی به تفاهم دست یابند و معتقدیم که این امتیازدهی هیچ آسیبی نه به ارکان توافقنامه طائف نه وضعیت هیچ یک از طوایف لبنان وارد نمی‌کند و بر آینده اوضاع لبنان تأثیر نمی‌گذارد،چون این امتیازدادن‌ها برای تشکیل دولت بحران نجات است که تلاش دارد، ما را از این ورطه به راه درست هدایت کند.

پس از تشکیل دولت تمام امور و مسائل قابل رسیدگی و بحث و بررسی خواهد بود. به ویژه آنکه به آن نیاز داریم، آنچه بر ما گذشته را مطرح و ارزیابی کنیم تا بفهمیم چه عواملی منجر به این وضعیت شد و رسیدگی به آن را آغاز کنیم. این دولت است که می‌تواند، استارت مبارزه با فساد را بزند. همچنین دولت است که می‌تواند، قوانین مورد نیاز کشور را به اجرا بگذارد.

دولت است که طرح نجات اقتصادی و اجتماعی و مالی را ارائه و وضع می‌کند و تعامل با نهادهای بین‌المللی را آغاز می‌کند تا گام‌های اجرایی احیای لبنان را ترسیم کند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم، هر گونه تأخیر در تشکیل دولت لبنان به زیان طرف‌هایی است که به اندازه کافی برای خروج از تنگنایی که در آن قرار داریم، تلاش نمی‌کنند.

ما بار دیگر تکرار و تاکید می‌کنیم، امروز تشکیل دولت بهترین و سودمندترین راهکار برای همه در هر جایگاه و موقعیتی است و غیر از این، عدم تشکیل دولت، ضرر و زیان برای همه بدون استثنا است.

 جناب شیخ نعیم قاسم، آیا حزب‌الله راهکارهای ریشه‌ای برای حل بحران تشکیل دولت دارد؟

شیخ نعیم قاسم: با وجود اینکه قانون اساسی از صدور فرمان تشکیل دولت از طریق توافق میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور سخن می‌گوید، اما هر گامی برداشته شده، جز یک گام برای رسیدن به توافق. این درحالی است که دستیابی به توافق امری اختیاری است، یعنی محدود به هیچ سازوکار مشخصی نیست.

هیچ سازوکاری در قانون اساسی وجود ندارد که به راه حل در صورت نبود توافق اشاره کند، بنابراین چاره‌ای جز دستیابی به توافق نیست. در غیر این صورت یکی از طرفین باید راه حلی ارائه کند که ممکن است اکنون در دسترس نباشد در نتیجه به نظر من، تنها راه و اقدام طبیعی، دستیابی به توافق است و توافق نیازمند گفتگو است و گفتگو بر دادن امتیازات متقابل مبتنی است. ولی اصرار بر سقف‌هایی که ترسیم شده، به معنای عدم دستیابی به راه حل است. در نتیجه ممکن است با وضعیت تشدید بحران در کشور مواجه و غافلگیر شویم و به جایی برسیم که این نوع از درمان یعنی تشکیل دولت، دیگر کافی نباشد، اما در حال حاضر، تشکیل دولت همچنان یک راه علاج و نقطه آغاز است.

حزب‌الله تلاش‌های فراوانی با همکاری «نبیه بری» ( رئیس پارلمان لبنان) در مسیر تلاش‌هایش برای برقراری ارتباط با طرف‌های مختلف انجام داد و تمام انواع امتیازدهی احتمالی را تشویق کرد. آنچه باقی می‌ماند، اتخاذ تصمیم توسط طرف‌های ذیربط است. تصمیم با آنهاست که بپذیرند یا نپذیرند، اما اگر تصمیم آنها بر پذیرش باشد، امیدواریم در روزهای آینده شاهد راه حل‌هایی باشیم. هرچه هست، اینکه باید خوش‌بین باقی بمانیم، همچنین باید در همین چارچوبِ تلاش برای رسیدن به توافق باقی بمانیم و دست از تلاش برنداریم تا قطع ارتباط خطرناکی حادث نشود که در نهایت به بن بست منجر شود.

 پرونده‌های متعددی در لبنان از جمله پرونده ترسیم مرزهای خشکی و آبی بین لبنان و دشمن اسرائیلی وجود دارد. وضعیت این پرونده به کجا رسید؟ و به نظر شما چه چیز باعث شد، این پرونده با مشکل روبرو شود؟

شیخ نعیم قاسم: باید این گفته را اصلاح کنم، پرونده مطرح، پرونده ترسیم مرزهای دریایی است و اینکه چیزی به نام پرونده ترسیم مرزهای خشکی وجود ندارد، به خاطر اینکه مرزهای خشکی ما مشخص است و فقط باید آن (مناطق اشغال شده) را از اشغالگران اسرائیلی بازپس گرفت، اما مرزهای دریایی نیازمند ترسیم است و دلیل آن وجود اختلاف نظر بر سر مرزها و چگونگی ترسیم مرزهاست.

حزب‌الله به صراحت اعلام کرده است که به آنچه دولت لبنان درباره مرزها مقرر و درباره آن مذاکره کند و نتایج آن پایبند است و در تعیین مرزها و مساحت آنها دخالت نخواهد کرد. چون دخالت حزب‌الله سبب می‌شود تا موضوع، ابعاد سیاسی و غیر عملی و غیر واقعی پیدا کند. ما می‌خواهیم، دولت لبنان نقش خود را بازیابد و سرانجام اینکه آنچه دولت لبنان درباره مرزها تصمیم بگیرد و درباره آن مذاکره کند و اینکه این مذاکرات به نتیجه رسیده و اعلام کند که این مرزهای لبنان است که درباره آن به توافق رسیدیم،ما (حزب‌الله) به آن پایبند خواهیم بود و در قبال آن پیشاپیش موضع‌گیری نمی‌کنیم و هیچ رای و نظری را بر دیدگاههای دیگر ترجیح نمی‌دهیم.

بی‌تردید اگر نظر خاصی داشتیم، آن را در دولت مطرح می‌کردیم و دولت بر حسب سازو کارهایش تصمیم می‌گیرد. درباره انتخابات اسرائیل و موفقیت فردی که یکی از تندروترین‌ها در دنیاست.

حزب‌الله چگونه با کابینه و رژیم جدید برخورد خواهد کرد؟

شیخ نعیم قاسم: تمام کابینه‌های اسرائیل همانند هم هستند و از نظر هدف فرقی با هم ندارند. هدف همه آنها درصدد مشروعیت بخشیدن به اشغالگری و توسعه‌طلبی و گسترش مساحت و اراضی خود در داخل فلسطین اشغالی است با این تفاوت که شیوه و خط مشی آنها با هم فرق می‌کند.برخی از آنها (کابینه‌های رژیم صهیونیستی) بر این باورند که استفاده بی رویه از زور سبب دست یافتن به این نتیجه خواهد شد و برخی دیگر معتقدند که با اندکی دیپلماسی به همراه زور به نتیجه می‌رسند، به همین دلیل ما تقاوتی بین نخست وزیر جدید اسرائیل با بنیامین نتانیاهو از نظر رویکرد اسرائیل در سلب حقوق فلسطینیان قائل نمی‌شویم و او نیز بر روی شهرک‌سازی و گسترش آن کار خواهد کرد و حقوق ملت فلسطین را ادا نخواهد کرد.

در واقع ما بر این باوریم که هیچ رهبر و هیچ حزب اسرائیلی وجود ندارد که امکان داشته باشد، حقوق فلسطینیان را بدهد، بلکه بازپس‌گیری حقوق آنها تنها در گرو مقاومت آنها است و با مقاومت و حمایت محور مقاومت است که می‌توانند، به آزادسازی سرزمین‌شان برسند. این اعتقاد و باور ماست. بله، سرنگونی نتانیاهو، اتفاق بسیار خوبی است، از نظر در هم شکسته شدن یکی از ستمگران، اما این بدین معنی نیست که جانشین نتانیاهو بهتر از اوست، باید با مسئله اسرائیل اینگونه برخورد کنیم که در برابر رژیم اشغالگری قرار داریم که تنها زبان مقاومت و زور و موازنه بازدارندگی را می‌فهمد و این خط مشی باید تداوم داشته باشد.

 در صورتی که کابینه جدید(صهیونیستی) تصمیم بگیرد، وارد جنگ با لبنان شود آیا امروز شما آماده چنین جنگی هستید؟

شیخ نعیم قاسم: بارها گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم که با موجودیت اسرائیل به عنوان تهدیدی دائمی و نه تهدید مرحله‌ای، مقطعی یا کابینه‌ای و مرحله‌ای برخورد می‌کنیم، بلکه این رژیم تهدیدی دائمی است به همین دلیل آمادگی‌های حزب‌الله و مقاومت حزب‌الله، آمادگی‌هایی است که هر لحظه احتمال تصمیم‌گیری اسرائیل برای تجاوز به لبنان را پیش‌بینی می‌کند.

حتی اگر احتمال این تصمیم را از نظر سیاسی بعید بدانیم و این مرحله را مرحله تجاوز به لبنان در نظر نگیریم، با این حال از نظر آمادگی حزب‌الله همیشه برای همه احتمالات آماده است تا غافلگیر نشود. چون مقابل دشمنی قرار دارد که حضور و ادامه موجودیتش را بر پایه تجاوز و جنگ بنا نهاده است. بنابراین، باید با دشمن جنگ‌طلبی برخورد کرد که هر از چندگاهی تهدید می‌کند و در تمام بحث‌ها و راهبردهایش از آمادگی برای جنگ آینده سخن می‌گوید.

همچنین به اسرائیل می‌گوییم که ما نه تنها برای جنگ آینده آماده می‌شویم، بلکه فراتر از آن، ما برای این جنگ آماده‌ایم و آمادگی برای آن را کامل کرده‌ایم. تنها چیزی که باقی می‌ماند، اینکه اگر اسرائیل اقدام به تجاوز کرد، به آن پاسخ قاطع و قوی خواهیم داد و البته اسرائیل از این امر آگاه است.

 به سراع سوریه می‌رویم، در سوریه دو گزینه پیش روی حزب‌الله قرار دارد اول اینکه، آیا باقی ماندن حزب‌الله در سوریه برای مبارزه با تروریسم مفید است، دوم اینکه، آیا طرحی برای خروج از سوریه دارد؟

شیخ نعیم قاسم: هدف حزب‌الله از رفتن به سوریه، حمایت از نظام و مردم سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری و تروریسم اسرائیلی و تروریسم آمریکایی– بین‌المللی بود که درصدد تغییر موقعیت سوریه از سوریه مقاوم به سوریه همسو با اسرائیل بود، بنابراین رفتن حزب‌الله به سوریه در چارچوب این طرح یعنی طرح حمایت از سوریه مقاومت صورت گرفت تا در برابر تجاوز آمریکایی- اسرائیلی و تکفیری ایستادگی و مقاومت کند و این امر همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه سوریه بخش اعظم اراضی خود را آزاد کرده است، اما همچنان بخشی از اراضی تحت اشغال است و تهدید تکفیری- آمریکایی و اسرائیلی ادامه دارد. به همین دلیل تا زمانی که تهدیدی علیه سوریه وجود داشته باشد و تا زمانی که سوریه نیازمند کمک حزب‌الله برای مقابله با این تهدید باشد. در همین حد و حجم در سوریه باقی خواهیم ماند و هرچه تهدیدها کاهش یابد، حضور خود را در سوریه کاهش می‌دهیم. در مقابل هرچه تهدید افرایش یابد، حضور خود را در سوریه افزایش می‌دهیم، این معادله وابسته به طرح حمایت از سوریه به عنوان یکی از ارکان و پایه‌های محور مقاومت است.

به بخش دوم موضوع می‌پردازیم و آن انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است که با وجود تمام مشکلات و محاصره و بحران‌های داخل سوریه برگزار شد که با پیروزی بشار اسد به عنوان رئیس جمهوری سوریه همراه شد اولا، نگاه شما به این انتخابات و ثانیا به دولت چیست؟ و اینکه آیا حزب‌الله راهبرد خود را در تعامل با سوریه در صورت تغییر راهبرد این کشور در قبال حزب‌الله، تغییر خواهد داد؟

شیخ نعیم قاسم: موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه به ویژه انتخاب مجدد بشار اسد دستاورد بزرگ و عظیمی برای سوریه و محور مقاومت است، چون تمام شرط‌ها در غرب روی این بسته شده بود که بشار اسد دوباره به عنوان رئیس جمهور سوریه به قدرت نرسد و تمام ایده‌های جلوگیری از بازگشت پناهجویان سوری مقیم لبنان و ترکیه و اردن و دیگر مناطق به سوریه با این هدف صورت گرفت که انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت بین‌المللی و با فشار بر پناهجویان برگزار شود تا رئیس جمهور بشار اسد را انتخاب نکنند و به این ترتیب در ریاست جمهوری تغییر حاصل شود و پس از آن نظام سوریه را قبضه کنند. از طریق رئیس جمهوری جدید که به آنها وفادار باشد، اما همگی غافلگیر شدند.

حزب الله لبنان , سید حسن نصرالله ,

وقتی دیدند که پراکندگی پناهجویان نه تنها معادله را تغییر نمی‌دهد بلکه در بسیاری از کشورها که اجازه برگزاری انتخابات را برای پناهجویان دادند آرای آنها به نفع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به صندوق‌ها ریخته شد، اما در داخل سوریه، نمایش حضور مردم در انتخابات بارز و آشکار بود، بنابراین سوریه در دو عرصه سیاسی و انتخاباتی پیروز شد که سبب تقویت موفقیت‌های نظامی‌ برای آزادسازی اغلب اراضی سوریه خواهد شد. به نظر من، مرحله کنونی، مرحله دولت جدید در سوریه است که تلاش می‌کند به اوضاع اقتصادی و اجتماعی رسیدگی کند، چون سوریه در محاصره تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی است و این مسئله تأثیر بسیار زیادی بر وضعیت معیشتی مردم گذاشته است. این مهمترین موضوع مورد توجه است.

 اما درباره رابطه با لبنان ما خواهان ازسرگیری روابط سوریه و لبنان نه تنها در حال حاضر بلکه از ابتدای مشکلات(بحران) از سال بوده‌ایم، اما هم اکنون روی این موضوع بیش از پیش پافشاری وجود دارد تا در عمل مناسبات دو کشور به وضعیت سابق باز گردد. یعنی رابطه بین وزارتخانه‌ها و دولت‌های دو کشور، آن هم در تمام زمینه‌ها چون سوریه به لبنان نیاز دارد و لبنان نیز نیازمند سوریه است. سوریه گذرگاه تمام کالاهایی است که از لبنان صادر می‌شود در نتیجه موضوع بسیار مهم این است که کالاهایی در سوریه وجود دارد که لبنان نیازمند آن است گشایش درب‌ها به روی سوریه و تعامل با سوریه خدمت بزرگی به لبنان می‌کند. علاوه بر اینکه سوریه نیز از لبنان بهره می‌برد، این امری طبیعی است ممکن نیست دو کشور با هم همکاری داشته باشند، مگر اینکه از آن سود ببرند.

ما نیاز داریم تا روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با سوریه ازسرگرفته شود، همان گونه که این کشور نیز به آن نیاز دارد.ان شاءالله بتوانیم، در این مرحله این مهم را محقق کنیم.

 شما یعنی حزب الله، آیا به این رابطه راهبردی نیاز دارید؟

شیخ نعیم قاسم:مابه عنوان حزب الله به آن نیاز نداریم، بلکه لبنان نیازمند این رابطه است. درباره حزب الله باید گفت که رابطه آن با سوریه بسیار خوب است، ما تمام موانع تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم. موانعی را که مانع رابطه بین لبنان و سوریه می‌شد، پشت سرگذاشتیم و به همین ترتیب، مانع فشار بر مقاومت را پشت سر گذاشتیم.

ما به عنوان جنبش حزب الله از همه این موانع عبور کردیم، ولی ما از منافع لبنان سخن می‌گوییم که همه از آن، هم طرفداران حزب الله و هم دیگران از آن بهره می‌برند.

تسنیم: اگر اجازه دهید سراغ پرونده روسیه می‌رویم. مدتی پیش هیئتی به نمایندگی از حزب الله به روسیه سفر کرد. نتایج این سفر چه بود و چه اتفاقاتی افتاد و چه توافقاتی بین روس‌ها و حزب‌الله به دست آمد؟

شیخ نعیم قاسم: سفیر روسیه در بیروت هنگام دعوت از حزب الله برای حضور در مسکو تأکید کرد که این دعوت با هدف تقویت روابط دوجانبه بین حزب الله و روسیه و نه بخشی از تماس‌های روسیه با طرف‌های لبنانی صورت می‌گیرد، لذا دیدارهایی که انجام شد جدای از تلاش‌های روسیه در یک ماه و نیم بعد برای دیدار با برخی از مقامات مسئول یا برخی از احزاب لبنان بود. طی دیدارها آشکار بود که روس‌ها خواهان آن هستند که صراحتا بگویند رابطه با حزب الله و مقاومتش برای مسکو حائز اهمیت است و اینکه سیاست‌های حزب‌الله مورد قبول روس‌هاست و اینکه نحوه تعامل حزب الله در سوریه مورد تحسین روس‌هاست. در نتیجه این دیدار و ارتباط بر لزوم برقراری روابط دوجانبه و ادامه تبادل نظرات بین دو طرف تأکید کرد.

بنابراین در آینده شاهد تماس‌ها و دیدارها و تبادل نظر درباره برخی مسائل و مسائل عملی خواهیم بود. می‌توانم بگویم که این دیدار باب روابط میان روسیه و حزب الله را گشود.

 درباره موضوع کمک‌ها یا دیدار روس‌ها با هیئت حزب‌الله صحبت می‌کردیم، اما گفته می‌شود که روسیه از طریق شما به لبنان کمک‌های نظامی یا اقتصادی ارائه کرده است، نظر شما درباره این گفته چیست؟

شیخ نعیم قاسم: اگر روسیه خواهان کمک‌ نظامی یا غذایی یا هر نوع کمک دیگری به لبنان باشد. روند معمول و دروازه طبیعی ارائه آن، دولت لبنان است. ما راه و وسیله‌ای برای ارائه این کمک‌ها نیستیم. در عین حال که روسیه نیز چنین چیزی را از ما نخواسته است، زیرا با دولت لبنان، روابط و مناسبات دارد. بله، ممکن است، ما با حضور در ترکیب کابینه لبنان این امر را تسهیل کنیم، اما رابطه روسیه و دولت لبنان رابطه مستقیم و بدون واسطه است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1101894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =