وزیر بهداشت باید برای حل مشکل بیماران مستضعف برنامه داشته باشد

یونس عرب می‌گوید: باید وزیری بر مسند وزارت بهداشت و درمان بنشیند که به جای حرکات پوپولیستی و نمایشی به این رسید گی کند که بیمار در مراجعه به حسابداری بیمارستان خیالش راحت باشد که اموالش به غارت نمی‌رود!

یونس عرب؛ رئیس انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درخصوص شاخصه‌های یک وزیر بهداشت کارآمد گفت: باید وزیری بر مسند وزارت بهداشت و درمان بنشیند که به جای حرکات پوپولیستی مانند اینکه بالای سر بیمار حاضر شود و بگوید: «مریض چرا بالش ندارد؟» به این رسید گی کند که بیمار در مراجعه به حسابداری بیمارستان خیالش راحت باشد که اموالش به غارت نمی‌رود! این وزیر مناسب است نه آنکه چند حرکت نمایشی در برابر چند مدیر انجام دهد. این‌ها کارهای پوپولیستی و نمایشی است. ما می‌خواهیم وزیری روی کار بیاید که اقتصاد سلامت بداند و حتی‌المقدور از جامعه پزشکی نباشد.

 او افزود: وزیر باید اقتصاددان باشد تا در حوزه سلامت با بهره گرفتن از وجود مشاوران گسترده حوزه پزشکی و داروسازی کار کند. در واقع مدیریت اقتصادی بداند تا بتواند اقتصاد سلامت را که زندگی بیماران را ویران کرده است، سامان دهد. وزیری که مدیریت درستی بر منابع ارزی و هزینه‌های سنگینی که از جیب بیماران به ویژه بیمارن خاص و سرطانی و خانواده‌های آن‌ها  می‌رود، ندارد مناسب وزارت بهداشت نیست. سری به داروخانه‌ها بزنید تا بدانید که چه به روز بیمارن می‌آید.

رئیس انجمن تالاسمی ایران اظهار داشت: گاهی بیماری برای تامین داروی خود مسافت بسیاری را طی می‌کند. زمانی که از ارتقای شاخصه‌های نظام سلامت صحبت می‌کنیم باید وزیری روی کار بیاید که بتواند تمام این‌ها را مدیریت کند. از طرفی وزیر انتخابی باید حل معضل ارز چهار هزار و ۲۰۰ را در اولویت قرا ردهد. وزیر باید این را مدیریت کند که اگر نرخ ارز آزاد و تک نرخی شود چطور می‌تواند مدیریت کند تا آسیبی به بیمار وارد نشود. این موارد می‌تواند اولویت اول یک وزیر باشد تا مخاطرات در پیش رو را بشناسد و برای مردم کار کند.

او تاکید کرد: این فاجعه است که بیماری بدون بضاعت مالی نتواند از بیمارستان دولتی ترخیص شود و او را گروگان بگیرند تا پول پرداخت کند. این مسائل زیبنده حکومت اسلامی نیست و باید نگاهی منطقی به این حوزه داشت. مهم‌ترین چالش رسیدگی به ارز چهار هزار و ۲۰۰ و جلوگیری از رسیدن آسیب به بیماران خاص است. ما منابع را به سمت سازمان‌های بیمه‌گر هدایت می‌کنیم و این چاه عمیق پرنشدنی است و سازمان‌های بیمه‌گر منابع را می‌بلعند. این منابع باید در سفره بیماران باشد و بخشی از هزینه‌های آن‌ها را کاهش دهد. بیماران خاص نیاز مادام العمر به دارو دارند و هزینه‌های آن بسیار سنگین است و وزیر باید به این موضوع رسیدگی کند.  

کد خبر: 1101981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =