بازی دولت روحانی با سهام عدالت / سرنوشت جاماندگان در دولت سیزدهم چیست؟

پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت و آغاز نام نویسی برای این سهام، تعداد بسیار زیادی از افراد به دلایل مختلفی از ثبت نام و دریافت آن، جا ماندند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت توسط دولت و آغاز نام نویسی برای این سهام در سال 1384 تعداد زیادی از افراد واجد شرایط برای دریافت سهام عدالت اقدام به ارائه مدارک و ثبت نام در آن کردند. مزایای بالایی که از سوی دولت برای این نوع سهام در نظر گرفته شده بود، سبب شد تا مورد استقبال چشمگیری از عموم افراد قرار گیرد به طوری که تا پایان زمان ثبت نام تعداد 49 میلیون نفر موفق به نام نویسی و دریافت این سهام شدند.

اما علی رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام برای دریافت این سهام شدند، تعداد بسیار زیادی از افراد نیز به دلایل مختلفی از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند. جاماندگان سهام عدالت طی این سال‌ها و به خصوص از سال گذشته که آزادسازی این سهام آغاز شد صدای خود را به گوش مسئولان رساندند که شرایط دریافت سهام عدالت را دارند. اگر چه ارزش این سهام با افت بورس از سال گذشته نصف شده اما اکنون برگه سهام ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، بنابراین درخواست سهام عدالت از سوی جاماندگان به حق است.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم و با توجه به اینکه دولت دوازدهم تصمیم گرفت این سهام را پس از سال‌ها آزادسازی کرده و امکان خرید و فروش آن را به صاحبان سهام بدهند، موضوع جاماندگان از سهام عدالت اهمیت صدچندانی پیدا کرد و نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند تا دولت را مکلف کنند به کسانی که شرایط دریافت این سهام را دارند اما جامانده هستند، سهام عدالت واگذار کند.

ابهام در وضعیت جاماندگان سهام عدالت

اما هنوز هم با گذشت حدود یک سال و نیم از آزادسازی سهام عدالت، همچنان وضعیت جاماندگان سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین زمینه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در مجلس برای جاماندگان سهام عدالت گفته بود: مطالبات زیادی در این زمینه از طرف مردم مطرح شده و اعلام کرده‌اند جزو جاماندگان سهام عدالت هستند که در گذشته قادر به ثبت‌نام در سامانه برای دریافت سهام عدالت نبوده‌اند. حجت‌الله فیروزی اظهار داشت: سامانه در آن زمان در اختیار دولت بود و مجلس به دنبال راهکار برای افرادی است که از ثبت‌نام سهام عدالت جامانده‌اند. فیروزی خاطرنشان کرد: اکنون در حال انجام فعالیت‌هایی برای باز کردن سامانه مربوط به سهام عدالت هستیم که در این زمینه باید در این سامانه اقدامی برای تعریف سهام عدالت صورت گیرد.

نماینده مردم خلخال در مجلس نیز عنوان کرده بود که ثبت‌نام از افراد جامانده از سهام عدالت در سال جاری بر اساس بودجه 1400 انجام خواهد شد. سید غنی نظری در این خصوص گفته بود: منابع مورد نظر طرح ثبت‌نام از جاماندگان سهام عدالت در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده و عزم نمایندگان برای اجرای این طرح، جزم است. وی عنوان کرده بود که برای این منظور در بودجه، ۱۵۰هزار میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی برای ثبت نام از جاماندگان در نظر گرفته شده است.

طرح جاماندگان سهام عدالت متوقف شد

اما طی چند روز گذشته، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت و عنوان کرد: دولت دوازدهم قبول نکرده که منابع و سهام کافی برای ارائه به جاماندگان سهام عدالت وجود دارد و به همین دلیل طرح مجلس در این باره مسکوت ماند. طغیانی با اشاره به آخرین وضعیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان،‌ گفت: اگر دولت منابع این واگذاری را تامین نکند مجلس یک تنه نمی تواند وارد بشود و بگوید که باید موضوع مذکور اجرا شود. بالاخره یک منابعی باید تامین شود اما باید توجه داشت منابع این بحث یک موضوع اختلافی است و ابهاماتی دارد. دولت فعلی زیر بار اینکه منابعی موجود است که می شود از آن طریق به جاماندگان سهام عدالت واگذار شود، نرفت. حالا در برهه ای که دولت جدید زمام امور را در دست بگیرید  باید دید اولا به این اصل قائل باشد که سهام به جاماندگان ارائه شود و در ثانی منابع لازم نیز برای این امر طراحی شود.

وی افزود: اگر منابع آن تامین شود، طرحی را که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آماده کردیم، بلافاصله تصویب خواهد شد و نیاز به بودجه اصلا ندارد حالا این هم راه میانبری است. چون بر اساس سیاست های اصلی کل اصل 44 می تواند روند مذکور را پیش برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • أزاده IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      0 0
      سلام امیدوارم به حق حضررت حق أقای رییسی مثل روحانی نباشن که انشاالله نیستند