تلاش‌های مشکوک دقیقه نودی در ستاد آموزش و پرورش

ابراهیم سحرخیز*

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ابراهیم سحرخیز؛ معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: خبر می‌رسد در کمتر از یک ماه مانده به جابجایی دولت، محسن حاجی میرزایی، پا را در یک کفش کرده می‌خواهد به هرقیمتی شده برخی از کارهای دشوار بر زمین مانده را به سرانجام رسانده  حوزه استحفاظی خود را تمیز و آب و جارو شده،  تحویل وزیر بعدی دهد!!!!

 پس از بی‌جواب ماندن نامه پیشنهادی وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب مبنی بر محدودسازی دایره فعالیت دانشگاه فرهنگیان به برگزاری دوره‌های مهارت آموزی یکساله، تلاش شتابزده و شائبه برانگیز شورای عالی آموزش و پرورش برای رسمیت بخشیدن به "مشارکت دیگر دانشگاه‌ها در مساله تربیت معلم " از مسیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با به چالش کشیدن چرایی و ماندگاری دانشگاه فرهنگیان در افکار نخبگانی، حلقه محاصره و تعطیلی را بر آن، روز به روز تنگ تر خواهد ساخت. همان بلایی که در گذشته به بهانه تحلیل هزینه -فایده، برون سپاری یا واگذاری تصدی‌ها بر سر دانشگاه تربیت معلم،مراکز تربیت معلم و امثال آن نازل شد. مهر محمدی و امانی در پانزده روز پایانی از وزارت حاجی میرزایی، می‌کوشند تا برای خلع سلاح کردن دانشگاه فرهنگیان، آخرین تیرها را نیز به امید اصابت بر هدف از ترکش رها کنند. دولتی که هشت سال تمام سند تحول را به سخره گرفته، هرگز گوشه چشمی یا عنایتی به آن نداشت.


 باید دید ناگهان، چگونه از در آشتی یا خیر خواهی بر آمده، هوس ترمیم  یا اصلاح سند بر سرش زده با دعوت از همان حلقه شناخته شده و محدود ، برای تبدیل یا استحاله آن،دست به کار می‌شود؟!
گویا علی الحساب،دو میلیارد ناقابل نیز  برای آینده این کار خداپسندانه منظور شده تا یاران و شاگردان استاد دوباره دست به قلم شده، "تهافتی" بر سند تحول بنگارند تا کمی از غلظت ایدئولوژیک بودن آن کاسته شده از عرش برین بر فرش زیرین آورده شود. باید به امثال آقای امانی و حاجی میرزایی مرحبا گفت که پس از هشت سال نشست و برخاست های بی‌حاصل ، شب های آخر به یاد فراخوان برای بازنگری یا ترمیم در سند افتاده‌اند. قراربود با گذشت یک سال از عمر سند،  برایش برنامه عمل بنویسند،  اما دریغ ازیک خط! ما که ندیدیم شما اگر سراغ دارید ما را هم باخبر کنید. دوباره بار عام می‌دهند که بشتابید می‌خواهیم دل و قلوه سند را تشریح کنیم! روز از نو، روزی از نو!

تصادفی نیست که ناگهان یک ماه مانده به کوچ از پاستور، دست به دامان شورای عالی انقلاب فرهنگی شده،  آرام و بی صدا، اما شتابزده و ناقص برای کنکور نسخه می‌پیچند یا در صدد تراشیدن رقیب و شریک برای دانشگاه فرهنگیان بر می‌آیند. جناب حاجی میرزایی خوب می‌داند که اگر آقای جهانگیری یا نوبخت اراده کنند یک شبه فوق العاده مدیریت‌ها را تصاعدی بالابرده  یا لااقل حقوق استادان و دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را بین شش تا ۱۲ میلیون افزایش می‌دهند اما التفاتشان به جامعه بزرگ معلمان چنان بیاد ماندنی و مثال زدنی است که رتبه بندی معلمان پس از هشت سال از فرط بی‌پولی، همچنان در نوبت تامین منابع در اتاق‌های مجلس مانده است یا هنوز بر سر چند و چون رتبه‌ها دعواست.

 این روزها برای خالی نماندن عریضه یا شکستن کاسه، کوزه‌ها بر سر دولت سیزدهم، بحمدالله جماعت نطقشان حسابی باز شده دم به ساعت در صفحه اینستاگرامی خود از فوق العاده ویژه یا رتبه بندی معلمان می‌نویسند! تا جایی که پس از دلواپسی از  قطعی روزانه برق، نقل محافل و مجالس، همان کلمات قصار وزیر آموزش و پرورش در باب رتبه بندی است. براستی در هشت سال گذشته جناب حاجی میرزایی و دوستانشان از فانی گرفته تا بطحایی سرشان چنان شلوغ بوده که در هفته‌های پایانی  تدبیرشان گل کرده  ناگهان به فکر تغییر در اساسنامه صندوق ذخیره برآمده تا با تبدیل آن به یک موسسه غیر دولتی  استخوان لای زخمی از خود برای مدیران آینده به یادگار بگذارند؟ از ما گفتن بود و بس !  تلاش‌های دقیقه نود را باید حسابی رصد کرد و پایید تا دروازه خالی را گلباران نکنند. البته به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز  باید گفت شما که هشت سال تمام با سکوت خویش، مشوق یا مسبب تساهل یا بی‌اعتنایی این دولت نسبت به اجرای سند تحول یا تقویت جایگاه دانشگاه فرهنگیان بودید پس لطفا این چند روز باقی مانده نیز دندان بر جگر گذاشته صبر پیشه کنید تا دولت جدید از راه برسد. به قول استادشفیعی کدکنی" به کجا چنین شتابان ؟ دل من گرفته زینجا هوس سفر نداری زغبار این بیابان؟"

*معاون سابق وزارت آموزش و پرورش

انتهای پیام/

کد خبر: 1101995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =