حذف دامنه نوسان، راهی برای بهبود روند معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای بهبود روند معاملات بورس باید به سمت افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن حرکت کرد، زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر معاملات بورس می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نوید قدوسی درباره تداوم روند صعودی شاخص بورس، افزود: پیش بینی تداوم روند صعودی بورس، وابسته به تغییرات شاخص‌های تاثیرگذار بر بورس در هفته و ماه های آینده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی دقیق روند معاملات بورس وابسته به مسیر حرکت قیمت های جهانی، سمت و سوی قیمت دلار و وضعیت تولید و فروش شرکت ها است، این مسایل در کنار یکدیگر، تعیین‌کننده میزان سودآوری شرکت ها در سال ۱۴۰۰ خواهند بود.

قدوسی خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر این موضوع بگذاریم که سودآوری شرکت ها در سال ۱۴۰۰ صعودی بوده و سهام حاضر در بازار با سطوح قیمتی فعلی پتانسیل رشد داشته باشد، برای تداوم روند مثبت بازار باید این روند با شیبی معقول و منطقی همراه باشد، در روند صعودی بازار، بیشتر سهامی رشد خواهند کرد که قابلیت رشد را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بازار را نمی توان در برخی از سهام و به صورت دستوری تعیین کرد، گفت: روند بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است، این موضوع را بارها تجربه کرده ایم که نمی توان بازار را از مسیری که تصمیم دارد حرکت کند منحرف کرد.

وی برای بهبود روند معاملات بورس راهکارهایی را ارائه داد و افزود: در این زمینه باید به سمت افزایش دامنه نوسان و در نهایت حذف کامل آن حرکت کرد زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان و تشکیل صف خرید و فروش باعث تشدید و افزایش هیجان در بازار می شود و زمینه انحراف بیشتر معاملات بورس را در بازار فراهم می کند.

این کارشناس بازار سرمایه لازمه بهبود روند معاملات بورس را افزایش و حذف دامنه نوسان در بازار دانست و گفت: زمانی که سهمی در بازار دارای صف خرید می شود و قیمت آن به صورت مداوم افزایش پیدا می کند برخی از خریداران آن سهم هیچ اعتقادی به ارزندگی آن سهام ندارند، اما تحت تاثیر وجود صف خرید در بازار علاقه به خرید این سهم در بازار پیدا می کنند.

قدوسی خاطرنشان کرد: اگر دامنه نوسان وجود نداشته باشد بازار براساس ارزندگی سهام تصمیم به معامله می گیرد و این موضوع عاملی برای جلوگیری از شکل‌گیری هیجانات کاذب در بازار می شود و نمادهایی که به اشتباه، افزایش یا کاهش قیمت را در بازار تجربه می کنند کمتر خواهد شد؛ بنابراین نخستین پیشنهاد برای این بازار اتخاذ تصمیماتی جدید برای افزایش و در نهایت کاهش دامنه نوسان است.

قدوسی ادامه داد: پیشنهاد دیگر برای ایجاد تعادل در معاملات این بازار وابسته به موضوع بازارگردانی است که  در این زمینه باید اقداماتی برای اصلاح دستورالعمل‌های بازارگردانی صورت گیرد و خلاقیت در بازارگردانی بیشتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالیت بازرگردان در بازار نباید فقط این باشد که صف خرید را عرضه و اقدام به جمع آوری صف فروش در بازار کند، گفت: بازارگردان ها باید فعالیت خود را در بازار فراتر از اقدام فعلی خود کنند تا کارایی معاملات بازار با افزایش میزان نقدشوندگی و حجم معاملات بیشتر شود.

وی تاکید کرد: در این میان نهادهای بالاتر از سازمان بورس مانند وزارت اقتصاد و دارایی باید کشور را به نحوی مدیریت کنند تا نرخ ارز، قوانین تجاری و حجم تجارت خارجی مانند صادرات و واردات قابل پیش بینی باشد.

قدوسی خاطرنشان کرد: این موضوع سبب کاهش میزان ریسک بازار خواهد شد و سرمایه گذارانی که در بورس حضور دارند با درجه اعتماد بالاتری در این بازار فعالیت کنند، همه این مسایل در کنار یکدیگر کمکی برای ایجاد روند منطقی تر بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار باشد افزایشی در قیمت سهام یا شاخص بورس رخ دهد باید به صورت آهسته و پیوسته صورت گیرد، این موضوع به معنای آن است که بازار با ساختار معاملاتی کارای خود، ریسک بازار را کاهش داده و نیز منابعی که جذب بازار می شوند با ماندگاری بالاتری همراه خواهند شد.

وی تاکید کرد: فردی که در این موقعیت وارد بازار شده است به دلیل تعدیل ریسک از لحاظ کسب بازدهی با وضعیت بهتری همراه خواهد شد که این موضوع باعث می شود تا سهامداران علاقه بیشتری را برای سرمایه گذاری در این بازار داشته باشند.

 شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه) ۲۶ هزار و ۵۶۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید.پ

منبع: ایرنا

انتهخای پیام/

کد خبر: 1102109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =