پافشاری ایرلاین‌ ها بر افزایش قیمت بلیت هواپیما/ گره قانونی برای جلوگیری از این اقدام چیست؟

همچنان با وجود تذکر سازمان هواپیمایی درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها شاهد آن هستیم که ایرلاین‌ها به این موضوع توجهی ندارند و بر گران کردن بلیت پافشاری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از زمان آغاز شیوع ویروس همه گیر کرونا، بخش های مختلفی تحت تاثیر آن قرار گرفتند و مسئولان امر نیز در بازه های زمانی متعدد مجبور به اعلام تعطیلی صنوف مختلف به منظور کنترل شیوع این بیماری شدند. تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری، محدودیت فعالیت مراکز خرید و بازاریان، ممانعت از انجام سفرهای تفریحی و برگزاری کنسرت ها و مراسمات مذهبی همگی تصمیماتی بودند که برای حفظ سلامتی مردم گرفته شدند اما این محدودیت ها خسارات زیادی را برای صنوف مختلف به همراه داشت.

در کنار صنایع مختلفی که از گزند شیوع این ویروس همه گیر در امان نماندند، شرکت های هواپیمایی نیز با خسارات زیادی روبرو شدند. چراکه به دنبال محدودیت های ایجاد شده مسافران ایرلاین‌ها به شدت کاهش یافت و از سوی دیگر با وجود تحریم ها هزینه نگهداری و تجهیز هواپیماها نیز افزایش یافت.

به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتند تا از این طریق بتوانند بخشی از خسارت وارده را جبران کنند. تا جایی که اواخر خرداد ماه، ایرلاین ها در اقدامی هماهنگ اقدام به افزایش 30 درصدی قیمت پروازهای داخلی کردند، در حالی که مشخص نبود دلیل این اقدام غیرقانونی از سوی آنها چه بوده است.

در پی این اقدام خودسرانه، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی از مخالفت با هرگونه افزایش قیمت و درخواست از ایرلاین‌ها برای فروش روی نرخ مصوب خبر داد. ذیبخش عنوان کرد: سازمان هواپیمایی با افزایش بلیت هواپیما کاملا مخالف است. وی اضافه کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند. وی گفت: در صورت ضرورت برای افزایش قیمت، این پیشنهاد حتما باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و نرخ‌ها در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی تغییر کند. ذیبخش در آن زمان عنوان کرد: شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت ها را افزایش داده اند و برخورد لازم و کافی با آنها انجام خواهد شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار داشت: شورای عالی هواپیمایی کشوری، هیچ جلسه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشته است. اسلامی درباره نحوه تأمین قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: براساس قانون قیمت بلیت هواپیما آزاد است و شرکت‌های هواپیمایی براساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند اما برای آنکه در حق مردم اجحاف نشود، ما برای آن سقف تعیین کردیم و از این روش قیمت بلیت را کنترل و نظارت می‌کنیم.

اما اکنون با گذشت بیش از دو هفته از این ماجرا و با وجود اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر بازگشت قیمت‌های بلیت هواپیما به نرخ‌های قبل، همچنان قیمت بلیت پروازها در نرخ‌های نجومی در حال فروش است و مردم نسبت به گرانفروشی بلیت هواپیما انتقاد دارند و این گونه به نظر می‌رسد که کاری از دست متولیان امر در سازمان هواپیمایی کشوری بر نمی‌آید چرا که اساسا قانون با وجود پیش‌بینی شورایی برای تعیین نرخنامه پروازهای داخلی، در جای دیگری دست مسئولان را برای قیمت‌گذاری بسته است و عملا تکلیف این سازمان معلوم نیست.

شاید به همین دلیل است که با وجود انتقاد مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی نسبت به افزایش قیمت غیرقانونی قیمت بلیت هواپیما، تا کنون این نرخ‌های غیر قانونی به قیمت سابق بازنگشته‌اند.

تا جایی که تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی اخیرا عنوان کرده که موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما را از طریق تعزیرات حکومتی هم دنبال می‌کنیم و بخشنامه‌ای زده‌ایم تا در حوزه‌ قیمت‌گذاری نرخ‌های بلیت هواپیما ورود کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =